Companii

Stoica: Am depăşit situaţia în care firma se sprijinea pe un om şi pe soţia mea. Brandul de acum este legat de toţi avocaţii

Stoica: Am depăşit situaţia în care firma se sprijinea pe un om şi pe soţia mea. Brandul de acum este legat de toţi avocaţii

Autor: Cristian Hostiuc

08.11.2010, 23:30 526

În 1995, când a pus bazele firmei de avocatură care-i poartănumele, conform noii legi de atunci care reglementa funcţionareacaselor de avocatură, Valeriu Stoica avea un tarif orar de 50-75dolari pe oră şi i se părea mult.

Avea un plan ambiţios pentru firma lui şi pentru asociaţi, cu unprofil de afacere bazat mai mult pe modelul anglo-saxon şi pe ostructură corporatistă care câştiga teren în întreaga lume îndetrimentul avocaturii tradiţionale.

Acum, după 15 ani, ceea ce considera el un plan ambiţios pentruacele vremuri a fost depăşit cu mult de realitatea care a urmat,iar tariful lui a crescut la 400 de euro pe oră (550 de dolari),adică de zece ori.

Dacă în 1996 cifra de afaceri se învârtea la circa 60.000-70.000dolari pe an şi erau câţiva avocaţi, în 2009 firma a avut 28,2milioane de lei (6,6 mil. euro sau 8,5 miloane de dolari) şi 40 deavocaţi. Iar marja de profit se situează în jurul a 30-40%, decicâteva milioane de euro pe an.

"Nu-mi imaginam în 1995 ce evoluţie va avea economia şiafacerile casei de avocatură. Investiţiile străine au impus odezvoltare a economiei pe care nu am gândit-o. Nu anticipam căpiaţa românească de avocatură se va alinia la piaţa europeană şidin lume atât de repede", spune Valeriu Stoica, 57 de ani, privindpe geamul mare din sticlă traficul de seară din Piaţa Operei.

Dar dezvoltarea a avut şi un cost, continuă Stoica, ca unadevărat executiv atent la cheltuieli - chiria pe care o plăteştepentru cele două etaje închiriate în Opera Center, una dintreprimele clădiri de birouri din oţel şi sticlă care a fost orevoluţie la vremea respectivă pentru Capitală (clădirea a fostproiectată de arhitectul Dorin Ştefan, cel care tocmai a câştigatun proiect revoluţionar în Taiwan), este de câteva sute de mii deeuro pe an, faţă de 1.000 de dolari cât plătea în 1995 pentru unapartament de patru camere. Iar acum un avocat stagiar câştigă 50de euro pe oră.

În 1995 Stoica & Asociaţii a fost printre primele firme deavocatură înfiinţate pe noua lege şi Stoica spune că nu era niciundecalaj de business şi de servicii faţă de celelalte firme - Nestorsau Muşat.

Dar anul 1996 a adus schimbarea în politică, iar Valeriu Stoica,membru al Partidului Naţional Liberal, a devenit ministruljustiţiei timp de patru ani şi unul dintre cei mai influenţipoliticieni ai acelor vremuri.

În 2001, când s-a reîntors la firmă, lucrurile în piaţa deavocatură s-au schimbat dramatic şi nu mai era în top.

"Timp de patru ani soţia mea a condus firma şi, deşi a făcut unlucru extraordinar, am constatat că între ce era în 1995 şi ce eraîn 2001 în raport cu celalalte firme care se înfiinţaseră după noilucrurile evoluaseră foarte mult. Aveam un decalaj". Pentru mine,precizează apăsat Stoica, faptul că sunt în politică nu a fost unavantaj, aş putea spune chiar un handicap.

"Între 1997 şi 2000 când au început să intre investiţiilestrăine şi au fost făcute primele privatizări, eram în politică, amrefuzat contracte şi nu am putut beneficia de acel trend, iar între2001 şi 2004, când s-au făcut alte mari privatizări, era premierAdrian Nastase (PSD, rival politic - n. red.) şi vă daţi seama cănu eram între favoriţi. Cei care erau deja activi (case deavocatură - n. red.) erau în avantaj".

Din 2001 a început cursa de urmărire, iar Stoica spune că dinpunctul lui de vedere se află acum în top.

Conform datelor pe 2009, la cifra de afaceri Stoica &Asociatii se află pe locul şapte, primul loc fiind ocupat de ŢucaZbârcea & Asociaţii, cu afaceri de 22 milioane de euro.

"Eu cred că pe proprietate intelectuală suntem printre primii,la fel şi la concurenţă avem o echipă foarte bună, la fel pe parteade achiziţii publice. Unde cred că nu suntem atât de prezenţi estepe partea de fuziuni şi achiziţii. Nu am fost foarte preocupaţi deaceastă zonă".

Primul client important pe care firma l-a avut a fost Shell,compania petrolieră britanică, iar cel mai longeviv este BRD.Primii 10 clienţi aduc 25% din veniturile firmei. Litigiile aduc60% din venituri, iar partea de consultanţă 40%.

Valeriu Stoica este apreciat de piaţă ca fiind unul dintre ceimai cunoscuţi avocaţi de litigii, cu o prezenţă foarte bună îninstanţă, "la bară" cum se spune.

Faptul că a fost ministru al justiţiei şi are o influenţă înacest sector nu este motivul principal pentru care vin clienţii lael? "Deşi faima mea este de avocat de litigii, să ştiţi că timpulmi-l petrec între litigii şi consultanţă. Şi nu cred că clienţiivin numai pentru litigii, ci pentru încredere. Pentru relaţia pecare o avem. Noi încercăm să găsim un echilibru între integritateaprofesională şi eficienţa soluţiilor oferite clienţilornoştri".

Producătorul de aluminiu Alro, deţinut de un magnat rus, esteunul dintre clienţii lui Stoica, din 2004-2005, după privatizare.Numele lui Stoica a apărut în conversaţiile dintre magnatul rus şiunul dintre managerii Alro, discuţii care au apărut în media, fiindextrase dintr-un dosar care a fost pe masa instanţei şi unde au maifost implicaţi oameni politici.

Acele fragmente nu ar fi apărut dacă nu era vorba de numele meu,crede Stoica. "Alro este clientul nostru, avem o relaţieprofesională foarte bună. Am susţinut şi susţinem interesele legaleale societăţii Alro".

Piaţa de avocatură românească de business se învârte în jurul a200 de milioane de euro pe an şi este foarte competitivă şiorgolioasă. Dacă timp de 10 ani au fost aceleaşi nume în top -Nestor sau Muşat - în ultimii cinci ani mai mulţi avocaţii s-audesprins formându-şi propriile firme, la fel extrem de puternice,depăşind chiar firmele de unde au plecat.

Stoica spune că el oferă avocaţilor parteneri, care sunt zece,un model de stabilitate şi de business pe care puţine societăţi îlau şi de aceea a avut o stabilitate mai mare a partenerilor şiavocaţilor. "Nu am avut în 15 ani niciun fel de desprindere. Oferimbeneficii partenerilor şi avocaţilor în funcţie de veniturileaduse, la care se adaugă confortul profesional".

Ce va face firma dacă Valeriu Stoica, fondatorul, poate nu vamai fi? "Am depăşit situaţia în care firma se sprijinea pe un om şipe soţia mea. Brandul de acum este legat de toţi avocaţii. Suntavocaţi aici care pledează foarte bine şi se bucură de încredereaclienţilor. Eu sper că firma poate să se descurce şi fără mine",răspunde el. Pe lângă soţia lui, şi fiica lui este avocat.

El menţionează că de-a lungul timpul au fost discuţii privindposibile asocieri cu alte firme atât româneşti, cât şi străine, darnu au ajuns nicăieri. "Dorim să ne păstrăm identitatea", replicăavocatul Stoica.

Ce planuri are pentru următorii 5 ani? "Să ne menţinem forţadepartamentului de litigii. Să creştem forţa departamentului deconsultanţă şi să creştem fidelitatea clienţilor. Nu dorim să facempreluări de firme, nici creşteri spectaculoase, nu dorim să racolămoameni, noi îi formăm. Vrem să avem o creştere constantă bazată peacumulări solide".

Ce i-a lipsit până acum? "Agresivitatea", răspunde rapidStoica.

"Nu cred că sub aspectul pregătirii profesionale existădiferenţe între avocaţii noştri şi ceilalţi avocaţi de top. Darceilalţi competitori ai noştri au avut un marketing mai agresiv,bazat mai mult pe criterii economice. Agresivitatea şi bătăliapentru clienţi sunt instrumente cu care poţi avea mai mult succes.Este o lume în care trăim şi pe care o înţelegem. Este nevoie ca înviitor ambalarea produsului nostru să fie comparabilă cu calitateaserviciilor pe care le oferim. Mai avem de lucrat aici, lamarketing".

După 15 ani în care şi-a petrecut timpul la firmă, la bară, înpolitică şi în învăţământ - este profesor la Facultatea de Drept -,societatea civilă, ce pune pe primul loc? Calitatea de profesor,apoi firma şi după aia politica". Iar la 18.30, după interviu segrăbea să ajungă la Facultate la cursuri. O ultimă întrebare: cumeste noua generaţie de studenţi? "Mai slabă", răspunde Stoica.

Dar tot el a menţionat la începutul interviului pentru cei carese gândesc să plece din ţară, având în vedere vremurile de crizăeconomică. "Am convingerea că poţi să faci mai multe aici. Esteadevărat că în străinătate găseşti mai multă stabilitate, mai multăcoerenţă, mai multă predictibilitate. Dar aici găseşti mai multeoportunităţi". Aşa cum el a decis să rămână în ţară în 1989-1990,când după Revoluţie şi-a pus întrebarea ce face în continuare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO