Companii

Sucu: E greu sa fii profitabil la 3.000 km departare de piata ta

Sucu: E greu sa fii profitabil la 3.000 km departare de piata ta
02.02.2010, 00:00 32

Omul de afaceri Dan Sucu, care controleaza cel mai mare grup dinindustria locala a mobilei, Mobexpert, afirma ca toate magazineleretailerului au avut scaderi anul trecut, cele mai bune rezultatefiind insa raportate de magazinul din Baneasa care a avut un declinde 8%.

Spre comparatie, vanzarile magazinului IKEA din aceeasi zona auscazut cu un procent similar, de 9%. Sucu vede o revenire aexporturilor, in special pe piata franceza, dupa ce anul trecutlivrarile externe, care genereaza 17-18% din afacerile companiei,au scazut cu 30%.

"In loc sa mergem la 11-12% exporturi, cred ca vom ajunge la 25%pe fondul revenirii pietei franceze, insa este greu sa fiiprofitabil la 3.000 km departare de piata ta. Exportul este unmotor al tendintelor, al modei, dar nu neaparat unul al profitului.Acolo o marja de 5% este mai mult decat rezonabila", afirmaSucu

In ceea ce priveste piata locala, masurile precum inchirirea despatii excedentare, scaderea investitiilor in publicitate sireducerea numarului de angajati au determinat reduceri de maximum10% ale cheltuielilor. Grupul a inchiriat circa 14.000 mp din zonalogistica pe care o avea libera si pe care o dezvoltase in ultimiiani pe fondul estimarilor cu privire la cresterea cererii demobila.

10% din vanzari se fac in perioadele delichidare

"Cresterea capacitatii de stocare si productie ne-a condus lasituatia in care anumite fabrici au lucrat la 50% din capacitatesau mai putin. Principala preocupare a fost ca aceste spatiisuplimentare sa nu stea nefolosite, nu sa obtinem neaparat unanumit nivel de chirie. Faptul ca am lucrat mult sub capacitateanominala este generator de pierderi", a spus Dan Sucu pentruZF.

Omul de afaceri este de parere ca pentru un retail "cel maidificil este sa vanda anumite produse in perioadele de lichidare".Astfel, daca intr-un an normal "un retailer bun" vinde in jur de2-3% in perioada de lichidare, anul trecut acest procent a ajuns laaproximativ 10%, ceea ce aduce pierderi.

O alta masura la care compania a recurs anul trecut a fostreducerea la jumatate a investitiilor in publicitate, adica laaproximativ 1 mil. euro.

"Investitiile in publicitate s-au dus in colectii noi. Degeabafaci o campanie de comunicare daca clientul gaseste aceleasiproduse cand vine in magazin", mai spune Sucu. Seful Mobexpertspune ca s-a concentrat anul trecut pe participarea la targurileinternationale si ca pentru un retailer ar fi o greseala enormasa-si schimbe pozitionarea. "Riscul de a intra pe un alt segment depret este mult mai mare decat riscul de a avea pierderi. Schimbareapozitionarii ar fi sinucidere curata", afirma Sucu, referindu-se lafaptul ca nu doreste sa vanda mobila ieftina si ca nu va renunta lacolectiile noi.

Mobexpert a raportat anul trecut o scadere cu 21% (in lei) avanzarilor regionale. In euro, scaderea vanzarilor Mobexpert a fostde 32%, de la 169 mil. euro in 2008 la 115 mil. euro in 2009. Pesegmentul mobilierului pentru casa si decoratiuni vanzarile auscazut cu 17% in 2009, in timp ce mobilierul pentru birou s-acontractat mai puternic, cu circa 30%.

La limita profitabilitatii

"Au fost ani in care exportul a mers bine si au suferitvanzarile pe piata regionala, dar au fost si ani in care au mersambele bine. Au fost si ani in care vanzarile pe piata regionala aumers bine si exportul a suferit, ceea ce ne-a permis sa sustinementitatile din grup care nu performau. Ne-am pus de mai mult timpproblema sa renuntam (la fabrici - n.red.), dar nu am facut acestlucru pentru ca aveam perspectiva de crestere. Acum aceasta estedin ce in ce mai indepartata", afirma antreprenorul.

In 2010, Mobexpert va inchide "probabil" una sau doua fabrici,dar depinde si de discutiile cu bancile. In 2009 majoritatea celoropt fabrici din grup au trimis timp de trei luni oamenii in somajtehnic, situatie care s-ar putea repeta si anul acesta. Cu toateacestea, Sucu spune ca restructurarile masive au fost dejafacute.

Scaderea vanzarilor, mentinerea preturilor in lei si fabricilecare au lucrat la 50% din capacitate au dus grupul in zonapierderilor sau " in cel mai bun caz al profitului zero".

Estimarile Mobexpert pentru 2010 merg pe un scenariu "optimist"de pastrare a nivelului atins in 2009. Grupul opteaza pentru bugetetrimestriale. "Planurile anuale sunt la nivel de dorinta. Sperantanoastra este ca a doua jumatate a anului 2010 sa fie mai bunacomparativ cu perioada similara de anul trecut. Primul trimestru neasteptam sa fie cu 10-12% sub primul trimestru din 2009".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO