Companii

Tarom: scumpirea benzinei ne-a majorat pierderile; vom începe restructurarea pe baza unui plan Roland Berger

 Tarom: scumpirea benzinei ne-a majorat pierderile; vom începe restructurarea pe baza unui plan Roland Berger

Autor: Mirabela Tiron

13.08.2012, 00:06 1175

Cheltuielile cu petrolul, care au crescut cu 27 de milioane de dolari anul trecut faţă de anul anterior, au exercitat cea mai mare influenţă negativă asupra rezultatelor financiare ale companiei, potrivit oficialilor Tarom, care au trans­mis precizări cu privire la cauzele ce au generat pierderile de milioane de euro, după ce ZF a publicat pe 8 august arti­colul "Dezastrul de la Tarom: pier­derile totale au ajuns la 181 de milioane de euro în ultimii patru ani".

Rezultatele oficiale publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe arată că anul trecut Tarom a terminat cu pier­deri de 262 mil. lei (60,9 mil. euro) la afaceri de 946 mil. lei (220 mil. euro). Com­pa­nia ae­ria­­nă de stat Ta­rom, cel mai mare ju­că­tor de pe piaţa lo­ca­­lă după cifra de afa­ceri, a adunat în ulti­mii patru ani pier­deri to­tale de 834 mil. lei (181 mil. eu­ro), apro­ape un sfert din cifra totală de afaceri.

"Compania Ta­rom re­gretă întâr­zie­rea cu care a fur­nizat aceste precizări în legătură cu as­pectele men­ţionate în materialul publicat în Zia­rul Financiar", au trans­mis repre­zen­tanţii companiei vineri 10 august, după ce ZF făcuse o solicitare pe 7 au­gust pentru a afla ce anume a cauzat aceste pierderi uriaşe.

În e-mailul transmis, Tarom pre­ci­zea­ză că în ultimii patru ani climatul eco­nomic mondial s-a degradat conti­nuu, acest aspect influenţând puternic com­portamentul consumatorilor. Com­pania aeriană de stat a transportat anul tre­cut circa 2,2 milioane de pasageri, sub nivelul prognozat.

"Industria transportului aerian a fost una dintre cele mai afectate de criza eco­nomică mondială, iar faptul că mar­ja de profit medie în această industrie se situează undeva sub 2% este de natură să evidenţieze fragilitatea echilibrului eco­no­mic necesar a fi menţinut, în special în Europa, a cărei piaţă a trans­portului aerian este caracterizată printr-o concurenţă acerbă."

Potrivit oficialilor Tarom, prin­ci­pa­lul factor care a influenţat negativ re­zul­tatul financiar al companiei aferent anu­lui 2011 a fost preţul petrolului. "Astfel, cheltuielile cu combustibilul s-au majorat în 2011 cu aproximativ 27 mil. dolari (aprox. 100 milioane lei) faţă de anul 2010, pe fondul evo­luţiei preţului pe piaţă. Cheltuielile cu petrolul au exercitat cea mai mare influenţă negativă asupra rezultatelor finan­ciare ale companiei, iar preţul com­bus­tibililor reprezintă cel mai dificil element de prognozat dintre toate costurile Tarom în spe­cial în ultimii ani, când preţul ţiţeiului este ca­racterizat de o vola­ti­litate fără precedent."

Oficialii Tarom au men­ţionat că pe 9 au­gust, în cadrul şedinţei consi­liului de admi­nis­tra­ţie al Tarom, s-a sta­bilit un plan de re­struc­­turare a activi­tăţii în confor­mitate cu re­­co­­mandările con­sul­­tan­tului Roland Berger, plan ale cărui măsuri vor fi im­ple­mentate ime­­diat, efectele fiind pre­conizate a se înre­gis­tra până la sfârşitul anului 2012.

"Printre măsurile vizate se numără cele referitoare la reţeaua de rute şi produs, distribuţie a produsului (în sensul creşterii vânzărilor în mediul online) şi «ancillary revenues» (venituri conexe activităţii de bază)." Oficialii Tarom au mai precizat că în cursul ulti­milor ani au implementat un plan de mă­suri vizând reducerea costurilor, res­pectiv creşterea veniturilor (…) măsuri care au condus la reducerea pierderilor de la 332,5 mil. lei (79 mil. euro) în 2010 la minus 262,2 mil. lei (60,9 mil. euro) în 2011.

În urmă cu câteva zile, Gabriela Bor­dea, cea care ocupa poziţia de direc­tor general al Tarom din aprilie 2011, a fost schimbată din funcţie, în locul ei fiind numit Sorin Georgescu, care a lu­crat pe poziţia de director de marke­ting şi vânzări. Motivele acestei schimbări nu au fost făcute publice, mai ales în condiţiile în care în doar câteva luni Tarom ar trebui să treacă la manage­ment privat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO