Cheltuielile cu petrolul, care au crescut cu 27 de milioane de dolari anul trecut faţă de anul anterior, au exercitat cea mai mare influenţă negativă asupra rezultatelor financiare ale companiei, potrivit oficialilor Tarom, care au transmis precizări cu privire la cauzele ce au generat pierderile de milioane de euro, după ce ZF a publicat pe 8 august articolul "Dezastrul de la Tarom: pierderile totale au ajuns la 181 de milioane de euro în ultimii patru ani".
Rezultatele oficiale publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe arată că anul trecut Tarom a terminat cu pierderi de 262 mil. lei (60,9 mil. euro) la afaceri de 946 mil. lei (220 mil. euro). Compania aeriană de stat Tarom, cel mai mare jucător de pe piaţa locală după cifra de afaceri, a adunat în ultimii patru ani pierderi totale de 834 mil. lei (181 mil. euro), aproape un sfert din cifra totală de afaceri.
"Compania Tarom regretă întârzierea cu care a furnizat aceste precizări în legătură cu aspectele menţionate în materialul publicat în Ziarul Financiar", au transmis reprezentanţii companiei vineri 10 august, după ce ZF făcuse o solicitare pe 7 august pentru a afla ce anume a cauzat aceste pierderi uriaşe.
În e-mailul transmis, Tarom precizează că în ultimii patru ani climatul economic mondial s-a degradat continuu, acest aspect influenţând puternic comportamentul consumatorilor. Compania aeriană de stat a transportat anul trecut circa 2,2 milioane de pasageri, sub nivelul prognozat.
"Industria transportului aerian a fost una dintre cele mai afectate de criza economică mondială, iar faptul că marja de profit medie în această industrie se situează undeva sub 2% este de natură să evidenţieze fragilitatea echilibrului economic necesar a fi menţinut, în special în Europa, a cărei piaţă a transportului aerian este caracterizată printr-o concurenţă acerbă."
Potrivit oficialilor Tarom, principalul factor care a influenţat negativ rezultatul financiar al companiei aferent anului 2011 a fost preţul petrolului. "Astfel, cheltuielile cu combustibilul s-au majorat în 2011 cu aproximativ 27 mil. dolari (aprox. 100 milioane lei) faţă de anul 2010, pe fondul evoluţiei preţului pe piaţă. Cheltuielile cu petrolul au exercitat cea mai mare influenţă negativă asupra rezultatelor financiare ale companiei, iar preţul combustibililor reprezintă cel mai dificil element de prognozat dintre toate costurile Tarom în special în ultimii ani, când preţul ţiţeiului este caracterizat de o volatilitate fără precedent."
Oficialii Tarom au menţionat că pe 9 august, în cadrul şedinţei consiliului de administraţie al Tarom, s-a stabilit un plan de restructurare a activităţii în conformitate cu recomandările consultantului Roland Berger, plan ale cărui măsuri vor fi implementate imediat, efectele fiind preconizate a se înregistra până la sfârşitul anului 2012.
"Printre măsurile vizate se numără cele referitoare la reţeaua de rute şi produs, distribuţie a produsului (în sensul creşterii vânzărilor în mediul online) şi «ancillary revenues» (venituri conexe activităţii de bază)." Oficialii Tarom au mai precizat că în cursul ultimilor ani au implementat un plan de măsuri vizând reducerea costurilor, respectiv creşterea veniturilor (…) măsuri care au condus la reducerea pierderilor de la 332,5 mil. lei (79 mil. euro) în 2010 la minus 262,2 mil. lei (60,9 mil. euro) în 2011.
În urmă cu câteva zile, Gabriela Bordea, cea care ocupa poziţia de director general al Tarom din aprilie 2011, a fost schimbată din funcţie, în locul ei fiind numit Sorin Georgescu, care a lucrat pe poziţia de director de marketing şi vânzări. Motivele acestei schimbări nu au fost făcute publice, mai ales în condiţiile în care în doar câteva luni Tarom ar trebui să treacă la management privat.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels