Companii

Tarom a adunat pierderi de 181 mil. euro în patru ani

Autor: Mirabela Tiron

08.08.2012, 00:05 1438

Compania aeriană de stat Tarom, cel mai mare jucător de pe piaţa locală după cifra de afaceri, a adunat în ultimii patru ani pierderi totale de 834 de milioane de lei (181 mil. euro), aproape un sfert din cifra totală de afaceri.

În timp ce compania naţională se afundă în pierderi, ceilalţi transportatori aerieni europe­ni, ca Austrian Airlines, Lufthansa, Air Fran­ce KLM sau Turkish Airlines, aplică planuri de restructurare pentru reducerea pierderilor, iar unii anunţă chiar profit. Oficialii Tarom nu au transmis niciun răspuns solicitării ZF pentru a explica ce anume a generat pierderile.

Rezultatele oficiale publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe arată că anul trecut Tarom a terminat cu pierderi de 262 de milioane de lei (60,9 mil. euro) la afaceri de 946 de milioane de lei (220 mil. euro). Proiectul de buget al Tarom pe anul trecut a fost construit pe baza unor venituri şi cheltuieli egale, însă obiectivul de-a finaliza cu profit zero nu a fost atins. Oficialii Tarom nu au transmis niciun răspuns solicitării ZF pentru a explica ce anume a generat pierderile de milioane de euro.

"Tarom se confruntă cu o hemoragie. Perspectiva nu este încurajatoare. Criza şi concurenţa puternică pun o mare presiune pe companiile aeriene. Această hemoragie poate fi stopată printr-un control mai bun al costurilor, creşterea încasărilor prin noi rute profitabile şi o acoperire mai bună a reţelei interne pe care nu are concurenţă şi deci prezintă un avantaj", este de părere Daniel Dăianu, profesor de economie.

El spune că în industria aeriană există o supracapacitate, care în combinaţie cu criza mondială duce şi la falimente, cum s-a întâmplat în cazul companiei aeriene naţionale a Ungariei, Malev. Toate companiile aeriene s-au confruntat cu dificultăţi pe fondul crizei. "Demersul de-a păstra independenţa este un eşec, este nevoie de un acţionar cu putere financiară", a spus Dăianu.

Statul plănuieşte să scoată la vânzare pe bursă 20% din acţiunile Tarom. În aprilie anul acesta s-a făcut şi primul pas pentru vânzarea acesteia. Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM) a aprobat prospectul preliminar pentru oferta publică iniţială de vânzare de acţiuni (IPO). Ovidiu Silaghi, ministrul transporturilor, declara anul acesta că o variantă pentru privatizarea Tarom ar fi vânzarea integrală a companiei.

 

O companie cu pierderi de zeci de milioane de euro se vinde greu

"Părerea mea este că Tarom nu se poate vinde acum, este o conjunctură proastă, este greu să vinzi o companie care a moştenit pierderi de zeci de milioane de euro şi care are o flotă descompletată (ope­rează atât avioane Airbus, Boeing, dar şi ATR-uri)", spune Doru Lionăchescu, principalul partener al casei de investiţi Capital Partners.

Tarom operează cu aproape 20 de avioane, grupând modele ale Airbus, Boeing sau ATR. Pentru a reduce costurile compania ar fi trebuit să simplifice flota la două modele, aşa cum au făcut cel puţin jucătorii din zonă. LOT Polish Airlines si Czech Airlines au aplicat un pro­gram de simplificare al flotei, renunţând la anumite aeronave. Anul trecut din flota Tarom au ieşit două avioane de tip Boeing 737-800, care au fost relivrate către proprietar.

În scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu FMI anul acesta, una din prevederile menţionate este legată de restituirea ultimei aeronave Boeing 737-800 pe care Tarom o mai are în flotă.

 

Politica de preţ este falimentară, iar numărul de angajaţi prea mare

 

"La baza pierderilor cred că stă şi supra­încărcarea cu personal, care nu este justificată, dar şi lipsa unei politici protecţio­niste care să protejeze compania de fluctuaţiile preţului la combustibil", este de părere Doru Lionă­chescu, Anul trecut compania a avut 2.286 de angajaţi, cu 82 mai puţini faţă de anul anterior. La începutul acestui an Gabriela Bordea, directorul general al companiei, transmitea într-un comunicat de presă că în 2011 au fost implementate măsuri de optimizare a reţelei de rute, măsuri care s-au reflectat în faptul că numărul de pasageri a rămas constant, în condiţiile în care capacitatea de zbor a fost diminuată cu 9% faţă de anul 2010, în scopul eficientizării ope­raţiunilor.

 

Compania aeriană de stat a transportat anul trecut circa 2,2 milioane de pasageri, sub nivelul prognozat. Compania a reuşit să menţină cota de piaţă de 22% în România. Avioanele com­paniei aeriene Tarom au zburat anul trecut cu 61% din locuri ocupate pe rutele externe, pe care a trans­portat 1,2 milioane de pasageri. "Zbor cu Tarom doar atunci când nu am altă variantă. Tarom are tronsoane orare proaste, dar preţuri mari, deşi pe rutele pe care zboară concurenţa este foarte mare, iar politica de preţ a Tarom este falimentară. Tarom trebuia să zboare spre destinaţii pe care nu avea concurenţă mare, spre estul Europei, de exemplu. Manage­mentul a fost dezastruos la Tarom, nu a existat şi nu există o viziune strategică", a spus Doru Lionăchescu.

 

Tarom concurează pe ruta Bucureşti-Londra cu compania tradiţională British Airways, pe Bucureşti-Istanbul cu low-costul Pegasus şi Turkish Airways, dar şi pe alte rute are concurenţi puternici, pe lângă operatorii low-cost.

 

Alte prevederi convenite de Guvern cu FMI ţin de îmbunătăţirea situaţiei financiare, reducerea costurilor din renegocierea con­tractelor şi creşterea veniturilor prin strategii noi de vânzări, trecerea la management privat, publicarea anunţului de privatizare până în iunie 2012.

 

"La momentul actual pot spune că toate companiile aeriene pierd, însă cele mai multe companii au programe de reorganizare pentru trecerea pe profit. La Tarom trebuia luate măsuri cu multă vreme în urmă, dar nu am văzut nicio astfel de măsură până acum. Printr-un management corespunzător aceste pierderi puteau fi diminuate mult mai mult. Trebuie doar să se vrea acest lucru", este de părere un specialist în aviaţie, care a lucrat în mai multe companii aeriene.

 

El este de părere că la Tarom se fac greşeli mari manageriale, ceea ce explică şi nivelul pierderilor. În primul rând compania ar trebui să îşi renegocieze toate contractele pentru diminuarea costurilor. De asemenea, compania ar trebui să renunţe la toate cursele nepro­fitabile, nu doar la unele, şi să îşi ajusteze numărul de angajaţi.

 

Va trece la management privat în câteva luni

Consultanţii sunt de părere că Tarom va avea rezultate pozitive doar după ce va trece la management privat. "În acest moment, procesul de recrutare şi selecţie se află în desfăşurare, fiind în perioada în care facem cunoscut acest proiect şi aşteptăm depunerea candidaturilor. Estimăm că identificarea directorilor generali şi a mem­brilor Consiliilor de Administraţie se va încheia în următoarele luni", a declarat Horaţiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de servicii de consultanţă în resurse umane, PwC România, care se ocupă de procesul de recrutare cu avocaţii D&B David şi Baias şi head-hunterul George Butunoiu.

 

Ce rezultate au avut ceilalţi transportatori aerieni de stat?

Compania aeriană Turkish Airlines, numită cea mai bună companie aeriană din Europa anul trecut, a avut venituri în creştere cu 40% şi un profit operaţional de 339 de milioane de lire turceşti (155 mil. euro). Profitul net s-a ridicat la 19 milioane de lire turceşti (8,7 mil. euro). Numărul pasagerilor transportaţi a crescut cu 12%, până la 32,7 milioane de persoane, iar gradul de ocupare a fost de 72,6%. Strategia folosită de conducerea com­paniei a constat în deschiderea de noi rute internaţionale (19 în plus) şi creşterea nu­mărului de avioane. Compania Turkish a fost înfiinţată în 1933, iar în 2005 statul a vândut un pachet de acţiuni de 25%, continuând să vândă, în prezent statul a rămas cu 40,1%.

 

Dacă Turkish a fost pe profit, compania Austrian Airlines nu a reuşit să iasă de pe pierderi, însă a demarat un program amplu de reorganizare în vederea obţinerii de profit. Din iulie anul acesta toate operaţiunile de zbor ale grupului Austrian Airlines Group, ce are 80 de avioane, au fost transferate pe subsidiara Tyrolean Airways. Mai mult de 50% din zborurile Austrian Airlines sunt operate acum de Tyrolean, mai ales zborurile către Europa de Centrală şi de Est şi către Asia. Tot Tyrolean va opera flota pentru curse de lung curier. Jaan Albrecht, CEO-ul Austrian Airlines declara că acest joint al operaţiunile înseamnă o singură echipă de manageri, o singură echipă pentru avioane şi eliminarea operaţiunilor redun­dante. Aceste măsuri fac parte din programul de restructurare de 220 de milioane de euro. Obiectivul acestui program este aducerea Austrian Airlines pe profit. În urma acestor schimbări 110 piloţi şi 214 însoţitoare de bord nu mai lucrează în companie. Anul trecut Austrian Airlines a transportat 11,2 milioane de pasageri, mai mult cu 3,4% faţă de anul an­terior, gradul de ocupare mediu al aeronavelor fiind de 73.8%. Pierderile operaţionale ale companiei s-au ridicat la 59,4 milioane de euro, în scădere cu 8,2% faţă de anul anterior. Veniturile s-au ridicat la 2,1 miliarde de euro.

 

Ce măsuri a luat anul acesta Tarom

 

Compania Tarom a renegociat contractul cu compania de handling Globe Ground, obţinând o reducere a costurilor la serviciile de handling cu un milion de dolari anual. Tarom a demarat acţiunea de renegociere şi în cazul contractului pentru servicii de catering, încheiat cu Alpha Rocas. Valoarea economiilor rezultate prin renegociere se ridică la 660.000 de euro pe an.

 

Pentru stimularea traficului, în iunie anul acesta Tarom a scos la vânzare 2.500 de bilete cu preţuri de la 79 de euro pe toate rutele interne pentru călătorii dus-întors, cu toate taxele incluse, pentru a stimula traficul.

 

Mai mult, recent Tarom şi Travel Guard Chartis, furnizor mondial de asigurări de călătorie şi servicii de asistenţă, au lansat produse de asigurare de călătorie şi asistenţă turistică special concepute pentru pasagerii care aleg să călătorească pe cursele companiei aeriene naţionale. Includerea asigură­rilor de călătorie în oferta Tarom reprezintă primul pas în diversificarea paletei noastre de servicii conexe transportului aerian pentru a le oferi pasagerilor noştri servicii complete de călătorie la standardele la care i-am obişnuit, potrivit oficialilor companiei.

 

Ministerul Transporturilor deţine 97% din acţiunile Tarom, în timp ce Compania de Aeroporturi Bucureşti are 1,6%, ROMATSA 1,3% şi SIF Muntenia 0,1%.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO