Companii

Unde s-au construit drumuri? Vanzarile de agregate folosite pentru pavarea drumurilor au scazut cu 50%

Unde s-au construit drumuri? Vanzarile de agregate folosite pentru pavarea drumurilor au scazut cu 50%
10.11.2009, 00:00 353

Consumul de agregate, o piata de circa 500-600 mil. euro in 2008care se adreseaza in principal lucrarilor de infrastructura(rutiera si feroviara), a inregistrat anul acesta cea mai drasticascadere din ultimii cinci ani, ajungand la jumatate din nivelul deanul trecut.

Agregatele includ nisip, pietris si balast. Cauzele semnalate deprincipalii producatori sunt reducerea numarului de proiecte deinfrastructura fata de anii precedenti si lipsa unei monitorizari asectorului din partea autoritatilor care a condus la intensificareacompetitiei neloiale.

Consumul de piatra de cariera a ajuns anul trecut la un volum de80-100 de milioane de tone, la un pret mediu de 6-7 euro/tona, iaranul acesta a scazut in valoare cu circa 50%, pana la 300 mil.euro, potrivit informatiilor din piata.

Guvernula anuntat la inceputul anului ca are ca prioritate lucrarile deinfrastructura si ca va aloca 10 mld. euro anul acesta, insaproducatorii de agregate nu au resimtit investitiile, desilucrarile de terasamente sunt primele derulate pentru modernizareasi construirea de autostrazi si cai ferate.

Totusi jucatorii de pe piata prognozeaza o revenire usoara apietei in 2010. "Piata oficiala a scazut cu peste 50%, o parte dinscadere fiind cauzata de transportul ilegal, prin supraincarcareacamioanelor. Speram intr-o crestere de 5-10% anul viitor, inspecial a doua jumatate, daca se vor finanta proiecte deinfrastructura si se vor face controale eficiente pentrutransport", a declarat Catalin Gariuta, director general al CarpatAgregate, cu afaceri anuale de 29,5 mil. euro si o productie depeste 3 milioane de tone de agregate pe an.

90% din transporturi sunt ilegale

Transporturile ilegale au fost resimtite si de grupul francezLafarge, care activeaza pe aceasta piata prin intermediul firmelorLafarge Agregate Betoane si Cariere Plus, avand o capacitate deproductie de peste 5 milioane de tone pe an.

Potrivit datelor Lafarge, majoritatea companiilor, circa 90% dinpiata, nu respecta legislatia privind limita maxima admisa latransportul rutier al produselor, in conditiile in care piata deagregate este una cu rate mici de profitabilitate, iar cheltuielilede transport reprezinta aproximativ 50% din totalul costurilor.

"De fiecare data cand vezi un camion din Romania ca transportaagregate, este supraincarcat. Incarcatura nu ar trebui sa fievizibila", a declarat recent Adam Paczoska, seful segmentului deagregate din Romania al producatorului francez de materiale deconstructii Lafarge. Anul acesta Lafarge a livrat agregate doarcatre doua proiecte de infrastructura feroviara - tronsonulBucuresti-Constanta si Campina-Predeal, iar vanzarile de agregateale francezilor in Romania ar putea scadea in 2009 cu 55-65%, pestecorectia de 40% a segmentului de piata, tocmai din cauzacompetitiei neloiale din partea competitorilor, urmand ca in 2010vanzarile sa ramana la acelasi nivel.

Una dintre solutiile propuse de Lafarge pentru inasprireacontroalelor este cedarea unei cote din redeventa platita statuluicatre autoritatile locale din zona de exploatare, care devin directinteresate de legalitatea si profitabilitatea respectiveloractivitati.

Potrivit jucatorilor de pe piata, Guvernul a reusit anul acestasa imbunatateasca conditiile de piata prin aprobarea in aprilie aunei ordonante de urgenta prin care modul de calcul al redeventelorpentru o serie de resurse minerale, cu exceptia petrolului sigazelor, a fost schimbat din cota procentuala din valoareaproductiei in plata unor sume fixe. Cei mai importanti jucatori depe piata de agregate sunt Carpat Agregate, Strabag, Grandemar Cluj,Tarmack sau Holcim.

Drumuri stricate de camioane

Supraincarcarea camioanelor cu agregate este una dintreprincipalele probleme care au condus la afectarea infrastructuriide transport si la cresterea necesarului de fonduri pentrureparatii.

La jumatatea lunii aprilie, ministrul transporturilor RaduBerceanu a declarat ca va propune Guvernului masuri "foarteneplacute", care vor merge pana la confiscarea autovehiculului carecircula cu greutatea mai mare decat cea de 40 de tone admisa delege. Cu toate acestea, declaratia a ramas doar la nivel deintentie pentru ca nu a fost pusa in aplicare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO