Companii

Vânzări de 200 mil. euro în trei ani, extindere regională şi o creştere cu 4% a cotei de piaţă

Vânzări de 200 mil. euro în trei ani, extindere regională şi o creştere cu 4% a cotei de piaţă
16.08.2010, 23:55 202

"În urma tranzacţiei, estimăm creşterea afacerilor de la 120 demilioane de euro brut în prezent la 200 de milioane de euro înurmătorii trei ani şi creşterea cotei de piaţă de la 16% la 20%doar prin creştere organică. Credem că unirea forţelor vaîmbunătăţi EBITDA, dar ambiţia mea este de a obţine un EBITDA depeste 10%", susţine Haluk Akdemir, CEO al Caroli Foods Group.

Akdemir, 41 de ani, care conduce businessul Caroli de aproapepatru ani, a vorbit despre motivele care au stat în spateleîncheierii unui joint-venture cu filiala locală a producătorului demezeluri spaniol Campofrio pentru prima dată de la semnareaacordului dintre cele două companii, care a avut loc în luna martiea acestui an.

El susţine că a căutat să încheie un parteneriat sau ocolaborare cu un producător local de mezeluri încă din momentul încare a preluat conducerea executivă a companiei.

"Atunci (în 2007, începutul lui 2008 - n. red.) am vorbit cuşapte-opt dintre ei în ideea de a încheia un parteneriat chiar şidin punct de vedere al distribuţiei. Nu a mers pentru că nu existao dorinţă de colaborare din partea antreprenorilor români dinindustria mezelurilor. Pe de-o parte, pentru că aceştia erau foarteimplicaţi în afacere, iar pe de altă parte, pentru că era un mediueconomic în creştere", îşi aminteşte CEO-ul Caroli Foods Group.

Reprezentanţii Caroli au purtat aceste discuţii de colaborareinclusiv cu grupul Campofrio, însă răspunsul din partea gigantuluispaniol a fost amânat ca urmare a fuziunii care a avut loc cugrupul american Smithfield la nivel european.

"Înainte ca Smithfield să fuzioneze cu Campofrio, speram caaceia de la Campofrio să aibă o viziune similară cu a noastră. Laun moment dat, s-a ajuns la impresii similare, dar în aceastăperioadă fuziunea cu Smithfield era semnată deja. Apoi dupăfuziune, a fost nevoie de timp pentru a aranja fuziunea şi a acordaatenţie României. Am păstrat însă legătura", povesteşteAkdemir.

Au negociat mai mult de un an

Astfel,în prima parte a anului 2009, discuţiile pentru încheierea unuiparteneriat au fost reluate şi în scurt timp au fost demaratenegocierile şi procesele de evaluare ale celor două afaceri locale,Caroli şi Tabco-Campofrio.

"Discuţiile cu Campofrio au durat 14-15 luni înainte de semnareaacordului. A durat destul de mult să evaluăm businessurile",susţine Akdemir, care a fost implicat direct în negocieri, careprezentant al Caroli.

El nu a dorit să ofere foarte multe detalii despre modul în cares-a realizat evaluarea celor două businessuri, dar a menţionat căau fost folosite rezultatele financiare realizate în 2008 de celedouă companii şi că au fost luaţi în calcul toţi indicatorii.

Akdemir susţine că brandul Campofrio, situat pe segmentulpremium, completează portofoliul de produse Caroli dedicat înspecial segmentelor de piaţă mediu şi economic.

"Campofrio a fost primul brand internaţional care s-a stabilitaici. Deşi nu este un brand la fel de mare, cum este Caroli, are ungrad mare de notorietate şi este foarte bine poziţionat pesegmentul de şuncă."

Prin încheierea acestui joint-venture, reprezentanţii Caroli nuvizează însă doar dezvoltarea companiei pe plan local, ci şiintrarea pe noi pieţe în regiune, printre ţările vizatenumărându-se Serbia, Bulgaria, Republica Moldova, Ucraina şiTurcia.

"Vreau să fim prezenţi în regiune cu branduri proprii şi studiemtoate strategiile de exploatare pe care le avem. A merge împreunăcu partenerii existenţi este o strategie. O încercăm acum înBulgaria", a declarat executivul Caroli Foods Group, adăugând că iaîn calcul chiar şi noi achiziţii.

Cum arată noul grup

Producătorul de mezeluri Caroli Foods, afacerea familieilibaneze El Solh, şi gigantul european Campofrio Food Group,proprietarul producătorului local de mezeluri Tabco-Campofrio, auanunţat semnarea acordului de fuziune al operaţiunilor celor douăcompanii prin intermediul unui joint-venture la începutului luniimartie a acestui an. Cu toate acestea, până la semnarea acorduluifinal, care a avut loc în a doua jumătate a lunii iulie a acestuian, cele două companii locale au lucrat independent.

"Abia acum trei săptămâni am început să conducem împreună celedouă businessuri, Caroli şi Tabco-Campofrio", spune Akdemir.

Caroli Foods Group are acum peste 8.000 de puncte de vânzare,două unităţi de producţie, mai mult de 400 de produse în portofoliuşi peste 150 de agenţi de vânzări.

"Trebuie să vedem acum care sunt produsele care se suprapun. Laprima vedere, nu am observat o nevoie de mărire a capacităţii deproducţie. Am decis să păstrăm ambele fabrici, dar acestea nu vorcontinua să producă în forma actuală. La Tulcea vom produce înprincipal şuncă, iar la Piteşti celelalte categorii deproduse."

Sistemul de logistică şi distribuţie va fi de asemeneamodificat, în condiţiile în care există zone unde Caroli şiCampofrio au depozite situate la câteva sute de metri depărtare,iar investiţiile în marketing se vor ridica în următorii trei anila cel puţin 7 milioane de euro pentru a susţine promovareaprincipalelor branduri, Caroli şi Campofrio.

Restructurarea, alte 18 luni

"Acumprocesul de restructurare este împărţit în proiecte mai mici carevor fi finalizate într-o perioadă de 12-18 luni. Principaleleobiective vor fi reducerea produselor, specializarea fabricilor,alinierea logisticii şi a infrastructurii."

CEO-ul Caroli Foods Group spune că o dată pe săptămână seîntâlneşte cu managerii care îi raportează direct, acum şase în locde patru, câţi erau înainte de joint-venture. "Discutăm despre cummerg vânzările în volum, cum merg preţurile şi piaţa şi la celucrează fiecare departament în parte. Ne aliniem agendele şistabilim ce performanţe avem versus obiective", afirmă Akdemir.

Printre obiectivele companiei în următorii trei ani se numărăatât creşterea cifrei de afaceri cu 80 de milioane de euro, cât şicreşterea cotei de piaţă cu 4%, cu toate că previziunilemanagerului Caroli pentru evoluţia piaţei de mezeluri în următoriiani nu sunt foarte optimiste.

"Acum piaţa scade cu siguranţă, cu niveluri între -1% şi -5% învolum şi cu aproximativ 10% în valoare, deoarece oameniiînregistrează o scădere a veniturilor şi cumpără produse maiieftine. De aceea, pentru 2011 vedem o stagnare a pieţei, urmată deo creştere mică în 2012. Per total, estimăm un avans de 5-6% pentrupiaţa locală de mezeluri în următorii trei ani."

Akdemir este de părere că atât numărul jucătorilor, cât şinumărul produselor din piaţa locală a mezelurilor, mare comparativcu alte ţări - ca Turcia şi Marea Britanie, se va diminua înurmătorii ani, iar primii zece jucători vor ajunge să controleze75%- 80% din piaţă, faţă de 60%, cât deţin în prezent. Un factorimportant în realizarea acestor estimări îl va avea însă şievoluţia economiei locale.

"Dacă strategiile sunt implementate, România are posibilitateade a face schimbări. În ceea ce priveşte industria mezelurilor, otaxă pe valoare adăugată redusă pentru alimentele de bază şi odiminuare a pieţei negre şi controale mai mari în ceea ce priveşteimporturile sunt principalele aspecte care ar trebui luate încalcul", a spus Akdemir.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO