Producătorii de pâine spun că mai pot susţine o creştere a preţului la grâu până la 1.060 lei lei/tonă, altfel vor fi nevoiţi să majoreze preţurile la raft cu 6%, un plus de 0,1 lei/franzelă. Grâul de panificaţie a ajuns în prezent să coste 1.000 de lei/tonă, după ce în urmă cu două săptămâni aceeaşi cantitate se tranzacţiona la un preţ cu 28% mai mic.
Deşi grâul este cea mai importantă materie primă din industria de panificaţie, creşterile de preţ nu se transpun în totalitate la raft pentru că această piaţă este una dintre cele mai nefiscalizate din economie, cu 60%-70% din vânzări făcute "la negru".
"În următoarele două luni preţul la pâine nu ar trebui să crească. Preţul grâului pe bursa de la Paris este acum de 260 euro/tonă, iar în România la fermier este de 210 euro/tonă. Dacă preţul în România va creşte la 230 euro/tonă, spre exemplu, vom fi nevoiţi să ajustăm preţurile. În principiu, preţul se ajustează cu 0,1 lei. Noi avem la raft franzela de 400 de grame la un preţ de 1,5 lei", explică Florin Busuioc, marketing manager al producătorului Pan Group Craiova, unul dintre primii zece jucători de pe piaţa locală de morărit şi panificaţie.
Fermierii români au strâns în acest an de pe câmp numai 4,7 milioane de tone de grâu, cu o treime mai puţin decât recolta-record din 2011. Seceta de toamna trecută, dar şi temperaturile ridicate din această primăvară au muşcat adânc din producţie. În sens invers cu producţia au evoluat însă preţurile. În primele zile ale lunii august preţul grâului din România a ajuns la aproximativ 1.000 de lei/tonă după ce la jumătatea lunii iulie cotaţia era de 770 lei/tonă, potrivit datelor Ministerului Agriculturii (MADR).
Creşterile de preţ de pe piaţa grâului influenţează direct afacerile producătorilor din industria de morărit şi panificaţie prin fluctuaţiile costurilor cu materia primă. Grâul contribuie cu aproape 90% la preţul făinii, care la rândul ei determină 65%-70% din preţul pâinii.
Tensiunile de pe piaţa grâului afectează o piaţă de 1 mld. euro
Practic, cotaţia grâului dictează într-o bună măsură evoluţiile de pe piaţa de un miliard de euro a morăritului şi panificaţiei. Industria românească a pâinii este împărţită de jucătorii multinaţionali cu afacerile puse pe picioare de antreprenorii români.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels