Eveniment

Berceanu, realist: Nu ne permitem sa reziliem contractul cu Bechtel

22.01.2009, 18:34 25

Rezilierea contractului cu Bechtel pentru construirea Autostrazii Transilvania, semnat in 2004, ar aduce penalitati la fel de mari pe cat este valoarea estimata a contractului, adica 2,2 miliarde de euro, a declarat ieri ministrul transporturilor si infrastructurii Radu Berceanu.

"Contractul este facut foarte echilibrat. Bechtel are toate drepturile, iar noi avem toate obligatiile. La orice reziliere unilaterala, cel putin doi ani de zile nu avem voie sa ne ocupam de tronsonul pe care l-am oprit. Penalitatile sunt foarte mari, similare cu nivelul contractului, de aceea nu sunt adeptul rezilierii contractului", a declarat Berceanu, dupa intalnirea avuta cu Michael Adams, presedintele Bechtel International pe partea de lucrari civile.
In urma negocierii cu Adams, 42 de kilometri din tronsonul 2 B (Campia Turzii-Cluj Vest) vor fi finalizati pana la 15 noiembrie anul acesta din totalul de 52 km.
"Am negociat sa nu mai dam avansul de 152 de milioane de euro pe care-l dadeam la fiecare inceput de an si ne-am inteles sa efectuam plati lunare in functie de stadiul lucrarilor. De cealalta parte, noi ne-am obligat sa rezolvam situatiile legate de exproprierile terenurilor si devierea utilitatilor", a mai spus Berceanu.
Restul de 10 kilometri urmeaza sa fie finalizati in primele luni din 2010. MTI are restante 141,5 milioane de euro fata de Bechtel, cu tot cu penalizari, iar la aceasta suma vor fi achitate alte 291 de milioane de euro pentru finalizarea portiunii Campia Turzii - Cluj Vest.
In ceea ce priveste tronsonul Brasov - Campia Turzii pe care in prezent nu se deruleaza nicio lucrare, Berceanu a spus ca nu reprezinta o prioritate imediata, importanta fiind finalizarea sectiunii de la Campia Turzii la Granita pana in 2012.
Berceanu a adaugat ca statul va plati in acest an constructorului autostrazii, compania americana Bechtel, 432 de milioane de euro, plus alte sume care vor fi stabilite ulterior pentru constructia a 18 kilometri dintr-un alt tronson, spre granita cu Ungaria.
Lucrarile la Autostrada Transilvania care urmeaza sa aiba 415 de kilometri au inceput in iunie 2004. Proiectul a absorbit pana in prezent circa 624 mil. euro, aproape un sfert din valoarea totala a lucrarilor estimata la 2,2 mld. euro, la care se vor adauga plati restante de 137 mil. euro, reprezentand lucrari efectuate de Bechtel si neplatite de minister. Pana in prezent au fost construiti doar 100 de metri la nivel de strat de uzura - ultimul strat de bitum care se asaza la constructia unui drum.
Ministrul transporturilor a facut marti o vizita la santierul autostrazii Transilvania, in urma unui raport prezentat de compania franceza de consultanta Egis, in urma caruia a reiesit ca au aparut microfisuri in betonul utilizat pentru constructia structurilor.
"Compania Bechtel a facut un test pe o portiune de 100 de metri pe care a turnat stratul de uzura, insa am oprit acest proces, din cauza calitatii slabe a bitumului", a declarat atunci Cristian Duica, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale. Informatia a fost confirmata si de Bogdan Sgarcitu, directorul de comunicare al Bechtel, care a spus ca se va face un nou test cu alt tip de bitum.
Berceanu a anuntat ca va avea la sfarsitul saptamanii o intalnire cu sefii Bechtel de la Londra pentru a stabili programul de constructie a autostrazii in urmatorii ani, precum si ceea ce se va construi pana in noiembrie.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO