Eveniment

Brandul Loteria Romana, evaluat la 35 mil. euro

19.09.2007, 17:38 32

Brandul Loteria Romana a fost evaluat la 35 de milioane de euro, valoare care il plaseaza pe primul loc in Romania si pe locul 758 intr-un clasament european care cuprinde 3.000 de marci, potrivit unui studiu prezentat de Institutul European pentru Studierea Brandurilor din Viena.
Valoarea primelor zece marci din Romania totalizeaza 86 de milioane de euro, dar studiul nu nominalizeaza si urmatoarele branduri clasate dupa Loterie mentionand doar ca, in aceasta valoare, industria jocurilor de noroc are o pondere de 42%, fiind urmata de industria bunurilor de consum - 16% si utilitati - 16%.
De altfel, in majoritatea tarilor est-europene primul loc in topul celor mai valoroase branduri este ocupat de cele ale unor companii detinute de stat.
In Ungaria, liderul este echivalentul Loteriei - Szerencsejatek - cu o valoare de 466 mil. euro (locul 335 in clasamentul european), in timp ce in Bulgaria primul loc este ocupat de Nek - brandul companiei de utilitati detinuta de stat, evaluat la 74 mil. euro (locul 650). Exceptie fac Rusia si Slovenia, unde brandul rusesc de telecomunicatii Beeline (evaluat la 5,5 miliarde de euro - locul 60 in topul european) si cel de electrocasnice Gorenje (382 mil. euro - locul 379) conduc topurile locale, se arata in studiu.
"Brandurile din Europa de Est se bucura de un mare potential, iar brandul rusesc Beeline si cel sloven Gorenjevenia ar putea servi ca exemple pentru alte tari din Europa de Est", a spus Gerhard Hrebicek, directorul executiv al Institutului din Viena.
Autorii studiului explica acest lucru prin faptul ca in urma privatizarilor din regiune, multe companii de stat au fost preluate de firmele vest-europene, acestea din urma reusind astfel sa-si creasca valoarea brandului la nivel regional.
"Slaba prezenta la nivel international limiteaza notorietatea multora dintre companiile locale", mai spun autorii studiului.
In clasamentul european prima pozitie revine marcii finlandeze Nokia, estimata la 32,3 miliarde de euro, pe locurile urmatoare figurand LVHM (29,8 miliarde de euro), Unilever (25,1 miliarde de euro), Telefonica (23,8 miliarde de euro) si Vodafone (22,5 miliarde de euro).
Capacitatea brandurilor de a contribui la dezvoltarea economica a Romaniei este ilustrata de relatia intre PIB pe cap de locuitor si raportul intre valoarea cumulata a primelor zece branduri si PIB.
In functie de acest criteriu, Romania se plaseaza pe locul 24 in Europa, in conditiile in care raportul intre valoarea primelor zece branduri din Romania si PIB este de 0,05%, iar PIB pe cap de locuitor se ridica la 12.986 euro. PIB a fost calculat la paritatea puterii de cumparare, conform datelor publicate de Banca Mondiala in iulie 2007.
Studiul a fost realizat de Novomatic AG si Raiffeisen, fiind prezentat de catre Institutul European pentru Studierea Brandurilor din Viena (European Brand Institute in Vienna). La realizarea acestuia au fost incluse brandurile a peste 3.000 de companii din 24 de tari si 16 industrii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO