Eveniment

Codul fiscal se modifică din nou. Agricultura intră în vizor

Codul fiscal se modifică din nou. Agricultura intră în vizor

Autor: Mihaela Claudia Medrega

05.12.2011, 00:08 2399

Ministerul Finanţelor s-a gândit să le facă şi în acest an contribuabililor "un cadou", în luna decembrie, modificând Codul fiscal.

Însă dacă în decembrie 2010 Finanţele schimbau Codul fiscal printr-o ordonanţă de urgenţă "mamut" la care nimeni nu se aştepta şi care a modificat peste 100 de articole din Codul fiscal, acum schimbările sunt de mai mică amploare.

Dar nici impactul bugetar nu este foarte mare. În urma aplicării noilor prevederi, Ministerul Finanţelor se aşteaptă la un plus de venituri bugetare în 2012 de doar 362,3 mil. lei, reprezentând 0,062% din PIB.

Cel mai mare impact asupra bugetului îl va avea majorarea accizelor la motorină la 374 euro/tonă şi menţinerea accizelor la cafea şi anul viitor. Accizele, care aduc circa un sfert din încasările la bugetul de stat şi peste 10% din veniturile totale colectate de Finanţe, vor fi calculate anul viitor la un curs de 4,3001 lei/euro, în creştere cu 0,8% faţă de rata de schimb utilizată în acest an.

În prima jumătate a anului 2011 părea că se conturează o oarecare stabilitate a legislaţiei fiscale, dar până la urmă Codul fiscal tot a fost modificat de două ori în acest an - în august şi în decembrie.

Finanţele structurează noile modificări fiscale în cinci categorii: măsuri pentru sprijinirea mediului de afaceri, măsuri pentru îmbunătăţirea administrării fiscale, măsuri pentru simplificarea declarării şi plăţii impozitelor, măsuri tehnice de corelare şi clarificare şi măsuri pentru alinierea la aquis-ul comunitar.

Ce modificări se pregătesc pentru Codul Fiscal

  • Majorarea de la 1 ianuarie a accizelor la motorină de la 358 euro /tonă până la 374 euro/tonă;

  • Menţinerea şi în 2012 a nivelurilor accizelor aplicate în acest an pentru sortimentele de cafea (cafea verde - 153 euro/tonă, cafea prăjită - 225 euro/tonă, cafea solubilă - 900 euro/ tonă);

  • Contribualii care obţin venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal au obligaţia înregistrării contractului încheiat între părţi la organul fiscal, precum şi a modificărilor survenite, în termen de 15 zile de la încheierea/producerea modificării acestuia;

  • Eliminarea obligaţiei de declarare a veniturilor obţinute de proprietari din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal prin reglementarea mecanismului de percepere a impozitului prin reţinere la sursă şi plata acestuia de către plătitorul de venit (arendaş), impozitul fiind final; impozitul pe veniturile din arendă se calculează de către plătitorii de venit la momentul plăţii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net. Este menţinută posibilitatea determinării venitului net impozabil prin scăderea unor cheltuieli forfetare de 25% din venitul brut;

  • Micii producători de legume, fructe, flori, cereale şi material lemnos vor plăti impozit de 16% din veniturile nete. Crescătorii de animale şi păsări, apicultorii şi crescătorii de viermi de mătase care nu vând către colectori sau procesatori vor fi în continuare exceptaţi de la taxare;

  • Producătorii agricoli vor fi nevoiţi să facă plăţi anticipate pentru impozitul pe venit, determinat pe bază de normă de venit sau în sistem real. Pentru persoanele care vând către firme de colectare, producători industriali sau alte entităţi obligate să ţină evidenţă contabilă, autorităţile vor să fie reţinut la sursă un impozit de 2% din valoarea înscrisă în contracte la momentul plăţii, urmând ca impozitul să fie regularizat la final de an. Termenul de virare a impozitului reţinut la sursă este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost plătit venitul.

  • Acordarea deductibilităţii în proporţie de 50% a cheltuielilor privind combustibilul pentru vehiculele rutiere destinate transportului rutier de persoane, care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activităţii direct productive, la calculul impozitului pe profit şi impozitului pe venit;

  • Acordarea unei deductibilităţi în proporţie de 50% a TVA-ului la achiziţia acestor vehicule şi a combustibilului necesar funcţionării lor, faţă de situaţia actuală când aceste cheltuieli sunt nedeductibile în totalitate;

  • Scutirea de la plata impozitului pe clădiri pentru clădirile concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosinţă, după caz, instituţiilor publice cu finanţare de la bugetul de stat, utilizate pentru activitatea proprie a acestora;

  • Crearea posibilităţii de a solicita scoaterea din evidenţă ca plătitori de TVA în tot cursul anului curent şi aplicarea regimului special de scutire pentru contribuabilii care în anul precedent nu au depăşit plafonul de scutire de 119.000 lei cifră de afaceri;

  • Introducerea de reguli fiscale pentru contribuabilii din sistemul bancar care aplică Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS);

  • În cazul clădirilor reevaluate ce aparţin persoanelor juridice, instituţii de credit, care aplică reglementările contabile conforme cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS), la determinarea valorii impozabile se are în vedere valoarea rezultată din raportul de evaluare aprobat de consiliul de administraţie şi depus la compartimentul de specialitate al administraţiei publice locale;

  • Solicitarea prezentării cazierului judiciar la înregistrarea în Registrul operatorilor intracomunitari numai pentru asociaţii seminificativi care deţin cel puţin 5% din capitalul social, în comparaţie cu reglementarea actuală care nu prevede niciun prag de semnificaţie;

  • Este reglementată posibilitatea de declarare şi stabilire a impozitului pe baza normelor de venit pentru contribuabilii care realizează venituri din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală având o capacitate de cazare cuprinsă între 1 şi 5 camere, inclusiv, fără a mai fi obligatorie autorizarea şi înregistrarea acestora ca PFA. Contribuabilii pot opta pentru stabilirea impozitului şi în sistem real;

  • Extinderea aplicării taxării inverse pentru toate categoriile de deşeuri menţionate în reglementările europene, faţă de actualele prevederi care permit aplicarea taxării inverse numai pentru livrarea de deşeuri industriale reciclabile.

Măsuri pentru îmbunătăţirea administrării fiscale

  • Măsuri drastice de anulare a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu desfăşoară activităţi economice, nu depun deconturi de TVA o anumită perioadă sau sunt implicate în fapte de evaziune fiscală;

  • Obligaţia trecerii de la determinarea venitului net anual pentru activităţi independente pe baza normelor anuale de venit la determinarea în sistem real, în cazul contribuabililor care în anul fiscal anterior au înregistrat un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro, pentru asigurarea unui tratament fiscal echitabil comparativ cu cel aplicat persoanelor juridice din categoria microîntreprinderi;

  • Unificarea legislativă şi a administrării fiscale pentru contribuabilii persoane fizice obligaţi la plata contribuţiilor sociale în mod similar cu unificarea realizată în cazul persoanelor juridice începând cu anul 2011 (Declaraţia 112) prin declararea şi plata acestor contribuţii la o singură instituţie - ANAF.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO