Eveniment

Comerţul creşte de 15 luni neîntrerupt. Singurele „frâne“ au venit de la vânzările de carburanţi

Comerţul creşte de 15 luni neîntrerupt. Singurele...

Autor: Dana Ciriperu

09.01.2015, 00:04 452

Comerţul se îndreaptă către cel mai mare avans din ultimii şase ani, după ce în perioada ianuarie-noiembrie 2014 cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a fost cu 7,2% mai mare faţă de intervalul similar din 2013. Datele lunare comunicate de Institutul Naţional de Statistică arată că în primele unsprezece luni ale anului trecut cifra de afaceri din comerţul cu amănutul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut în serie brută cu 10,2% la bunurile nealimentare, cu 8,4% la cele nealimentare şi a scăzut cu 0,4% la carburanţi. Comerţul cu amănuntul este estimat la 136 mld. lei (31 mld. euro), cea mai mare contribuţie (36,3%) având-o bunurile nealimentare (electrocasnice, mobilă, bricolaj). Cifra de afaceri din comerţ a reintrat pe creştere din 2012 (+2,9%), a avansat uşor în anul următor (0,5%), dar un ritm anual de peste 7% nu a mai fost atins din 2008, cel mai bun an al economiei româneşti. Principala tendinţă din comerţ anul trecut a fost declinul vânzărilor de carburanţi (pe final de an indicatorul scade de patru luni consecutiv), dar este vizibil şi efectul introducerii accizei de la 1 aprilie care a făcut ca în martie cifra de afaceri din comerţul cu carburanţi să crească cu 17%, iar în aprilie să scadă cu 6,1%.

Lunile cu cele mai mari rate de creştere au fost martie şi iunie (peste 10%), iar cele “mai slabe” au fost aprilie şi august (sub 5%). Datele INS mai arată că cifra de afaceri din comerţ creşte de 15 luni neîntrerupt, în timp ce bunurile nealimentare au păşit în zodia creşterilor continue încă din iulie 2013. „Ne putem aştepta în continuare la o creştere mai semnificativă pe segmentul bunurilor de folosinţă îndelungată, cheltuieli care au fost o perioadă mai lungă de timp amânate în anii de criză”, a spus Bogdan Belciu, partener, servicii de consultanţă pentru management al PwC România. De luna decembrie depinde modul în care va arăta comerţul anul trecut, însă ratele mari de creştere din anumite luni vor face mai dificil avansul din 2015. Ne aşteptăm la o creştere moderată a retailului în 2015, pe fondul unei îmbunătăţiri a încrederii consumatorilor în perspectivele economiei şi a dobânzilor în scădere, care fac economisirea mai puţin atractivă”, a mai spus Belciu. În 2014, creşterea este sigură, dar un decembrie mai bun faţă de 2013 ar putea duce comerţul la un avans de peste 8%, apropiat de cel din 2008.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO