Eveniment

Dacia a oprit productia, sufocata de importurile auto second-hand

Dacia a oprit productia, sufocata de importurile auto second-hand
26.10.2008, 19:08 31

Angajatii care nu vor lucra pe perioada opririi productiei in uzina de la Mioveni vor primi 85% din salariu, spun reprezentantii Automobile Dacia.

"Am convenit aceasta masura de comun acord cu sindicatele, iar potrivit contractului general de munca, angajatii vor fi remunerati cu 85% din salariu", a declarat pentru ZF Liviu Ion, directorul de comunicare al Dacia. Salariul mediu brut al muncitorilor de la Mioveni a fost stabilit dupa greva din primavara acestui an la 1.663 lei pe luna, la care se adauga diferite sporuri si bonusuri.
Ion a adaugat ca nu se previzoneaza inca o alta oprire a productiei, insa evolutia contextului financiar international si continuarea declinului pietei auto internationale ar putea implica o masura asemanatoare in 2009.
In conditiile in care productia zilnica ajunge la 1.300 de unitati, la un pret mediu de vanzare de 8.500 de euro pentru un autovehicul, valoarea automobilelor care nu vor fi asamblate
intr-o zi de lucru ajunge la circa 11 mil. euro.
Pierderile cauzate de greva generala de trei saptamani din primavara acestui an de la Dacia s-au ridicat la 13 milioane de euro, in conditiile in care in fiecare zi de greva uzina a pierdut cate 900.000 de euro. In conditii similare, oprirea productiei timp de patru zile ar putea insemna pierderi de 3,6 mil. euro.
"Nu toata lumea va fi libera. In aceste zile vom realiza lucrari de mentenanta si intretinere, astfel ca o parte din personal va fi in fabrica", a spus Ion.
Decizia constructorului auto de a opri productia vine intr-un context in care toti producatorii auto au anuntat masuri similare pe fondul crizei financiare internationale. Producatorii americani Chrysler, GM si Ford au fost primii care s-au confruntat cu un declin al pietei si a trebuit mai intai sa reduca productia, dupa care au urmat concedierile. Renault a anuntat recent ca va concedia 6.000 din cei 134.000 de angajati, iar 4.000 din aceste disponibilizari vor avea loc la uzinele din Franta.
"La Dacia nu vom avea concedieri. Ba, mai mult, programul de angajari continua conform programului, iar investitiile pentru cresterea capacitatii de productie la 400.000 de unitati pentru anul viitor vor fi realizate", a specificat Ion.
Constructorul a demarat in acest an un program ce presupune 3.000 de noi angajari, cea mai mare parte urmand sa fie incadrati la centrul de inginerie Renault Tehnologie Roumanie.
Ajustarile de plan ale constructorilor auto internationali la efectele crizei financiare au continuat tot cu Renault, care va ingheta activitatea fabricilor din Franta pentru 15 zile, cu Daimler, care nu va mai produce de pe 11 decembrie pana pe 12 ianuarie si cu Mitsubishi, care si-a redus tinta de productie cu 100.000 de unitati.
"Pietele scad, iar producatorii nu trebuie sa se aglomereze cu stocuri. Nu are rost sa produci automobile care sa fie tinute apoi pe stoc, asa ca se adapteaza productia pana cand cererea urca iar", a explicat Ion. Piata auto europeana a consemnat in primele noua luni ale anului un regres de 4,4%, cele mai afectate tari, din punctul de vedere al volumului fiind Marea Britanie cu -7,5%, Spania, cu -22% si Italia cu -11,3%.
"Dacia a fost singura marca care a crescut atat de mult pe piata externa ( 42%, potrivit statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile - n. r.). Am crescut, dar nu atat de mult incat sa utilizam intreaga capacitate de productie. Sa nu uitam si de scaderea generala pe piata, cauzata de importurile auto second-hand", a spus Ion.
In primele noua luni ale anului vanzarile pe plan local ale Dacia au scazut cu 10,7% la 62.000 de unitati iar piata de autovehicule noi s-a redus cu 2,6%. Potrivit Registrului Auto Roman, numarul autovehiculelor second-hand inmatriculate in primele opt luni a fost mai mare de 141.000 de unitati, dublu fata de anul trecut.
 


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO