Eveniment

De ce cred autoritatile ca Bucurestiul s-a dezvoltat haotic: Lipseste o mana de fier

De ce cred autoritatile ca Bucurestiul s-a dezvoltat haotic: Lipseste o mana de fier
28.10.2009, 23:32 86

Arhitectul-sef al Capitalei, Gheorghe Patrascu, spune caBucurestiul are nevoie in primul rand de o planificare siprioritati pentru dezvoltare in perioada urmatoare. "Paradoxal,Bucurestiul nu are o strategie de dezvoltare. Dupa revolutie amrenuntat foarte usor si repede la principiul de planificare care nuavea nimic de-a face cu comunismul. Bucurestiul are nevoie derepere in jurul carora sa se dezvolte. Avem in curs o procedura incare incercam sa lansam pentru prima data o strategie de dezvoltarepe care sa luam decizii de planificare urbana", a spus el.

Problemaprincipala a Bucurestiului este lipsa unei administrari eficiente aresurselor, considera arhitectul-sef al Capitalei.

"Modul de administrare al Bucurestiului este atipic pentru caare sapte bugete si sapte strategii de dezvoltare. Bucurestiul arenevoie de o reforma administrativa pentru a duce la bun sfarsitacest obiectiv. Ar trebui regandite competentele administrative sirelatia cu Ilfovul", a precizat el.

In opinia viceprimarului Mircea Raicu problema care necesita ceamai rapida solutie este cea a traficului, in conditiile in careBucurestiul este tranzitat zilnic de peste 1,2 milioane deautovehicule, iar parcul auto al orasului a crescut de zece ori inultimele doua decenii.

"Principala problema a Bucurestiului este problema traficului,iar in acest sens noi am identificat patru solutii: reabilitareainfrastructurii pe toate cele 5.000 de strazi din oras, creareaunei unde verzi, construirea de locuri de parcare si modernizareatransportului in comun astfel incat acesta sa devina mijlocul dedeplasare preferat de bucuresteni", a spus Raicu.

El spune ca pana la sfarsitul anului viitor spera sa fiefinalizat pasajul Basarab si ca exista alte cateva proiecte deinfrastructura in diverse stadii de dezvoltare. El apreciaza cafinantarea nu este o problema in conditiile in care Primaria nu-siva folosi toate fondurile proprii pe care le are la dispozitie anulacesta si pe care va trebui astfel sa le vireze la bugetul destat.

Problema infrastructurii este prioritara si pentru GheorgheUdriste, seful Metrorex. "Infrastructura orasului trebuie savinacu doi pasi inaintea dezvoltarii urbane. Bucurestiul are nevoie deo reforma puternica administrativa si o mana de fier care saconduca orasul."

In acelasi timp, lipsa de expertiza a autoritatilor publiceingreuneaza si mai mult dezvoltarea Capitalei, in conditiile incare de multe ori proiectele sunt blocate de litigii si contestatiiin instanta. Acest lucru vine din vulnerabilitatile pe care lepresupun procedurile de achizitie publica, noteaza ClaudiuMunteanu-Jipescu, local partner al Salans. "Exista un cadrulegislativ adecvat, care prevede dreptul fundamental al oricaruioperator de a actiona in judecata autoritatea contractanta. InRomania 25% din procedurile de achizitii publice sunt anulate chiarde autoritatea contractanta, pentru ca exista teama repercusiunilorulterioare chiar si in cazul in care nu exista evidenta incalcariiunui interes public", a declarat el, citand date ale SocietatiiAcademice din Romania. In acest caz nu este insa nevoie de omodificare a legislatiei privind procedurile de achizitie publica,ci doar de imbunatatirea experientei departamentelor specializateale institutiilor publice si apelul la expertiza externa, a spusel.

Si arhitectul-sef al Capitalei spune ca lipsa de expertiza seresimte foarte acut. "Orasul se dezvolta si prinaportulinvestitorilor privati. Bucurestiul are nevoie sa atragainvestitii si sa dezvolte mecanisme eficiente de parteneriat. Amnegociat doua-trei proiecte mari de parteneriat public-privat careau fost esecuri din nepriceperea lumii politice si a partenerilorprivati."

In viziunea Siemens este nevoie de mai multe proiecte pe parteade transport public si trebuie pus un accent mai mare pe energiaregenerabila, pe investitiile in domeniul sanatatii combinate cu unmanagement mai bun. "Provocarile pentru primarii sunt legate degasirea unui echilibru intre trei obiective: competitivitateaeconomica, mediul inconjurator si calitatea vietii urbane",apreciaza Cristian Secosan, CEO al Siemens Romania.

In acelasi timp, Paul Kielstra din cadrul Economist IntelligenceUnit spune ca in dezvoltarea oricarui oras este nevoie de oabordare ecologista, dar ca aceasta tine de istorie, de dimensiuneaorasului, de implicarea oamenilor in societatea civila si chiar deresursele naturale.

In ce va investi Metrorex 7 mld. euro

  • Tronsonul 1 Mai-Laminorului (Zarea) cu statiile Parc Bazilescusi Pajura va fi finalizat in 2011. Tronsonul va avea o lungime de2,67 km si va atrage o investitie de 60 mil. euro, cu fonduri de laBanca Europeana de Investitii (BEI) si finantare de la buget.
  • Linia Drumul Taberei-Universitate, care va avea o lungime de 9km si 14 statii si va fi construita in urma unei investitii de 632mil. euro, cu finantare de la BEI, va fi finalizata in2012-2013.
  • Pentru tronsonul Universitate-Pantelimon, cu o lungime de 8 kmsi 13 statii, va atrage investitii de 828 mil. euro, insa nu existain prezent un termen clar de incepere si finalizare alucrarilor.
  • Tronsonul spre Otopeni, care va fi finalizat in sapte ani, vaatrage investitii de 1 miliard de euro, urmand ca 300 mil. euro savina de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC).
  • In urmatorii 25 de ani, metroul se va extinde catre Pipera -Tunari, Berceni - localitatea Berceni, Laminorului - Straulesti -Mogosoaia - Buftea, Pacii - Bolintin, Drumul Taberei - Domnesti,Pantelimon - Pantelimon - Branesti, Anghel Saligny - Glina, GaraProgresul - Jilava - 30 Decembrie si Alexandriei - Mihailesti.

Ce planuri are Primaria pentruinfrastructura

  • Constructia de pasaje subterane sau supraterane inintersectiile aglomerate in urmatorii trei ani, precum PiataSudului, Piata Iancului, Drumul Taberei - Razoare, Grozavesti -Calea Rahovei, Splaiul Unirii - Mihai Bravu. Acestea ar fi trebuitfinalizate in perioada 2011-2012, dar nici macar nu au inceputlucrarile.
  • In varianta pesimista, valoarea investitiilor PMB ininfrastructura pana in 2013 sunt de 2 mld. euro, iar variatiatimpului petrecut in trafic va scadea cu 4,2%, iar variatiaemisiilor de dioxid de carbon cu 2%.
  • In cel mai optimist caz, valoarea investitiilor PMB in acelasiinterval va fi de 3,7 mld. euro, variatia timpului petrecut intrafic va scadea cu 16,5%, iar variatia emisiilor de dioxid decarbon cu 14,1%.

Cum vede arhitectul-sef dezvoltarea urbana

  • Bucurestiul nu ar trebui sa mai aiba sapte bugete, modul acestade administrare fiind unic in UE. Trebuie regandite competenteleadministrative si relatia cu Ilfovul.
  • Capitala sa devina un centru regional de business, pentru ca inceea ce priveste criteriile si oportunitatile Bucurestiul are opozitie mult mai buna decat Budapesta.
  • Va propune proiecte pentru reabilitarea spatiului public,pentru ca acesta s-a pierdut si trebuie redat cetateanului.
  • Unul dintre proiecte este Transurban Bucuresti - care implicareabilitarea zonelor pietonale dintre Rahova si Piata Romana, faraa elimina circulatia autobuzelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO