Eveniment

Efectul unei campanii de marketing neconventionale: 10.000 de cereri pentru Duster inainte de lansare

Efectul unei campanii de marketing neconventionale: 10.000 de cereri pentru Duster inainte de lansare
22.02.2010, 23:13 637

Un constructor auto care vrea "sa joace" in liga europeanatrebuie sa poata acoperi o paleta cat mai larga din segmentele deautomobile prezente in piata. Dacia lansase Sandero, destinatsegmentului de varsta 20 - 35 de ani, un sedan, doua utilitare (Vansi Pick-up) si un MCV pentru 7 persoane. Ii mai lipsea doar unSUV.

La patru ani de la primul model - Logan sedan, care a fost urmatrapid de cate o lansare anuala care a completat gama, au aparutprimele zvonuri legate de un SUV.

Pana la lansarea conceptului Duster la inceputul lui 2008, totaldiferit insa de modelul de serie, reprezentantii constructorilor auevitat sa faca declaratii cu privire la un model cu capacitatioff-road.

Totul s-a schimbat la jumatatea anului trecut, cand Dacia a pusin practica o campanie de marketing diferita fata de ceea ce aaplicat pana acum.

Pe de o parte, declaratiile cu privire la tinte de vanzari sichiar fotografii cu noul model erau greu de obtinut, insa fiedirectorul de marketing, fie directorul comercial sau chiardirectorul general mai aminteau de Duster si cum va fi pozitionatin piata.

Pe forumurile dedicate marcii insa au aparut constant fotografiicu variante ale Duster in test in Romania sau in Franta, fotografiicu detalii de interior, iar la finalul anului trecut au fost facutepublice si detaliile tehnice.

O campanie de marketing neconventionala cu o durata de aproapeun an, diferita fata de aproape toate lansarile oricarui automobil.Rezultatul obtinut de Automobile Dacia a fost nu mai putin de10.000 de cereri, cu aproape jumatate de luna inainte chiar delansarea oficiala. Aceeasi strategie utilizata in cazulpotentialilor clienti pentru programul "Rabla" a fost utilizat siin cazul SUV-ului Duster. Dacia a colectat informatii online de lapotentiali clienti interesati de achizitia noului model.

"Numarul de potentiali clienti care s-au inscris pe site-ulDacia pentru a primi mai multe informatii este ridicat. Numarulexact il vom comunica in cadrul Salonului Auto de la Geneva, odatacu lansarea oficiala a masinii, dar putem spune ca in prezentacesta este mult mai mare de 10.000 de contacte", a spus FabriceCambolive, directorul de marketing al Dacia.

In functie de numarul de clienti care se arata interesati deachizitia unui Duster, cei de la divizia comerciala vor sti numarulpotentialilor clienti din Romania, dar si preferintele acestora -spre exemplu, daca vor dori tractiune integrala sau doar fata, sauce masina doresc sa vanda pentru a-si cumpara un SUV Dacia.

SUV pe timp de criza

Lansarea unui model SUV, chiar si de dimensiuni mai mici fata demajoritatea modelelor din piata, pare o strategie ciudata incontextul economic actual. Potrivit ACEA la nivel european existain prezent o tendinta a consumatorilor de a migra catre automobilede clasa mica cu motoare cu alimentare pe benzina si cilindreemica, care au un nivel scazut de consum si emisii sub 120 g CO2/km.Cum se incadreaza in acest tablou SUV-ul Duster de la care siRenault, si Automobile Dacia se asteapta sa aduca cerere de zeci demii de unitati? "Duster este un produs nou care reuseste sa atragagrupuri diferite de clienti. Vor fi interesate de achizitii deflote multe companii care au nevoie de masini capabile sa mearga peorice suprafata de teren", a subliniat directorul comercial alDacia, Fabrice Cambolive. Duster a fost conceput pe acelasiprincipiu ca si Logan. Pretul si economia de costuri suntesentiale. Motorizarile sunt aceleasi ca la gama Logan, orientatespre un consum cat mai scazut.

Cu cine se bate noul model al AutomobileDacia

Conform statisticilor APIA , in 2009 vanzarile de SUV-uri auinregistrat un declin de 46%, la putin peste 5.400 de masini, fiindsegmentul cel mai putin afectat dintr-o piata care a scazut cupeste 55%.

Intr-o piata "ciudata" fata de restul Europei, cele mai binevandute SUV-uri au fost SUV-urile compacte, cu preturi de pornirede aproximativ 20.000 de euro, precum Hyundai Tucson sau VolkswagenTiguan - care, alaturi de celelalte SUV-uri compacte precum SuzukiSX4, Skoda Yeti sau chiar Renault Koleos, vor reprezentaprincipalii concurenti ai lui Duster. Cu toate acestea SUV-urilecompacte prezente acum pe piata vor fi cu cel putin 5.000 de euromai scumpe decat Duster, daca luam in calcul pentru SUV-ul Dacia unpret de pornire de aproximativ 12.000 - 13.000 de euro. Pe de altaparte, in categoria de pret a lui Duster in prezent pe piata seregasesc modele precum Fiat Sedici, sau Suzuki SX4, dar care au ogarda la sol mai mica si care fac parte din segmentulcrossoverelor.

60.000 de Duster - productia estimata in2010

Automobile Dacia ar putea produce in acest an pana la 60.000 deunitati Duster, potrivit reprezentantilor producatorului, care audeclarat ca modelul va reprezenta 25% din productia uzinei(estimata la 250.000 de unitati in 2010), in functie de cerereapietei. Linia de asamblare a uzinei Automobile Dacia permiteadaptarea productiei in functie de cererea unui anume model, astfelca dupa ce mai intai a fost setata pentru productia modelului LoganSedan (2004 - 2005), a fost adaptata treptat pentru modelele MCV siSandero, a caror cerere a explodat in ultimii doi ani pe pietelevest europene. Lansarea comerciala va avea loc in urmatoarele lunipe principalele piete europene, la un loc cu Turcia, Algeria siMaroc, iar la mijlocul verii este programata intrarea, sub marcaRenault, in Ucraina, Orientul Mijlociu, Egipt si unele tariafricane.

Industrializarea Duster, care a costat 120 de milioane de eurodoar in uzina de la Mioveni, va fi extinsa treptat in Brazilia, lauzina de la Curitiba, unde se mai produc Sandero, Sandero Stepwaysi Logan, iar apoi in Rusia. Uzina din Brazilia va acoperi cerereasi pentru Argentina, Mexic si Chile.

O "revolutie auto" la Mioveni la fiecare doiani

Planul de lansari comerciale pe care Renault le-a planificatpentru brandul Dacia presupune cate "o revolutie" la fiecare doiani. Astfel, dupa lansarea Logan sedan in 2004 a urmat lansareaSandero, ale carui exporturi au crescut anul trecut cu 200%, la maimult de 142.000 de unitati. Anul acesta, cu toate ca importatoriiDacia din Europa de Vest se asteapta la scaderi de peste 50%,"asul" din maneca Renault va fi Duster. "Duster reprezinta cea de-atreia revolutie a Dacia. Prima a fost Logan in 2004, a doua Sanderoin 2008, iar acum SUV-ul. Duster va fi diferit si complementar fatade Logan, datorita clientelei diferite careia i se adreseaza", asubliniat Fabrice Cambolive. Logan sedan, lansat in 2004 sirestilizat apoi din doi in doi ani, a fost gandit ca o masinalow-cost pentru o piata care urmarea achizitia unui automobil, darnu avea inca resursele pentru un vehicul de 8.000 - 10.000 de euro.Surpriza a venit dupa ce o buna parte din productia AutomobileDacia a inceput, la numai un an de la lansare, sa mearga in tariprecum Germania sau Franta. Contextul crizei economice care acondus la micsorarea bugetelor alocate de consumatori pentru un nouautomobil, corelat cu programele rabla din intreaga Europa, asustinut apoi in 2009 cresterea vanzarilor Dacia la 311.000 deunitati. Aproape jumatate au fost Sandero, modelul hatchback declasa mica conceput pentru clienti din segmentul de varsta 20-35 deani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO