Eveniment

Exclusiv online: Cum pot facilitatile fiscale sa creasca traficul in Portul Constanta

28.04.2010, 00:00 38

Traficul in Portul Constanta a scazut in 2009 la nivelul anului2003, respectiv la 42 milioane de tone, si daca o parte dinreducerea traficului se datoreaza crizei, care a dus la reducereaconsumului, specialistii logistici sunt de parere ca Romania nuprezinta suficiente facilitati comerciale pentru a incurajadezvoltarea sectorului logistic, si in special cel portuar.

"Aspectul cheie al cresterii traficului in Portul Constanta oreprezinta crearea de facilitati comerciale care sa incurajezeschimburile de marfuri. In lipsa unor astfel de facilitati inRomania, multe companii care exporta catre Uniunea Europeana decidsa plateasca mai mult pe transport, doar pentru a descarca in statedin vestul Uniunii, care incurajeaza schimburile comerciale", adeclarat Robin Martens, managing director al European GatewaysPlatform, asociatie daneza pentru promovarea si dezvoltareainfrastructurii portuare din Romania.

Aproximativ 70% din totalul importurilor pe apa ale UE provindin Asia, insa doar 5% dintre acestea sunt importate prin porturiledin estul Europei si circa 1% prin Portul Constanta, potrivitultimelor statistici.

"In prezent sectorul logistic portuar din Romania nu estesuficient de competitiv pentru a putea face fata cu marile porturidin vestul continentului si nici nu este sustinut suficient dinpartea statului. In astfel de perioade, in care resurselefinanciare sunt limitate pentru investitii in infrastructura,guvernul se poate orienta catre sustineri de natura legislativa saufiscala", a adaugat Martens.

Cele mai mari probleme pe care sistemul fiscal le creeazacompaniilor importatoare este imposibilitatea amanarii platii TVA,ceea ce face ca firmele importatoare sa aduca in tara strictmarfuri pentru care exista comezi prealabile, precum si necesitateainregistrarii in tara a companiei importatoare, ceea ce presupunecrestere costurilor pentru importatori.

"Este evident faptul ca lipsa acestor prevederi legale nustimuleaza nici operatiunile de import si nici afacerile existente.Multe tari vest europene aplica plata TVA la import prin decont caun instrument pentru a atrage investitorii si de a ajutadezvoltarea afacerilor. Ca o consecinta, companiile prefera saimporte bunurile prin tarile care ofera o astfel de facilitate.Romania este intr-o pozitie necompetitiva in comparatie cu stateleeuropene in care este implementat mecanismul de achitare TVA laimport prin decont", a explicat Daniel Anghel, partenerPricewaterhouse Coopers.

Conform prevederilor legislative actuale, amanarea de la platain vama a TVA este permisa doar companiilor care au realizat inanul precedent o valoare cumulata a importurilor de minim 150 mil.lei. Aceasta restrictie este aplicabila pana in anul 2013 candachitarea TVA la import prin decont va fi implementata pentru toatecompaniile potrivit legislatiei europene.

Reprezentarea globala este un mecanism prin care companiilenerezidente, care doresc sa puna in libera circulatie bunuri inRomania si ulterilor sa le expedieze catre o destinatie finala dinUE, pot face acest lucru fara sa fie necesara inregistrarea inscopuri de TVA in Romania.

"Inregistrarea in scopuri de TVA in Romania reprezinta o piedicapentru companiile nerezidente care prefera sa aleaga alte statemembre ce ofera facilitati la punerea in libera circulatie abunurilor la punctul de intrare in UE. Solutia ar fi implementareareprezentarii fiscale globale ca o simplificare a procedurilornecesare inregistrarii in scopuri de TVA a companiilor nerezidentepentru operatiunile intracomunitare", a mai precizat Anghel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO