Eveniment

Final de dezbatere: veniturile din dividende distribuite in 2005 se taxeaza cu 10%

26.01.2005, 00:00 47

Scandalul iscat in ultimele zile in jurul majorarii la 10% a impozitului pe veniturile sub forma de dividende distribuite incepand din 2005, s-a desumflat ieri, dupa ce seful Comisiei de buget-finante din Senat, Varujan Vosganian, a declarat ca partidele aflate la guvernare vor sustine hotararea Executivului de a aplica respectiva cota.
Cu numai cateva ore inainte de aceasta declaratie, Vosganian continua sa sustina ideea mentinerii impozitului de 5% pentru dividendele distribuite din profitul pe 2004. Au urmat insa doua discutii telefonice cu premierul si ministrul finantelor, care au insistat pentru aplicarea impozitului de 10%. Rezultatul? O noua declaratie: "Avand in vedere ca Guvernul se afla in negocieri cu FMI si este foarte important ca Guvernul sa aiba o platforma credibila in aceste discutii, adaugand la acestea ca in 2005 intervin cheltuieli bugetare suplimentare fata de proiectul de buget, asa cum fusese aprobat in 2004, am convenit ca, in Comisia de buget-finante a Senatului, reprezentantii Aliantei PNL-PD, ai UDMR si PUR sa sustina punctul de vedere al Guvernului, asa cum a fost inclus in modificarile la Codul Fiscal", a spus Vosganian.
 El i-a  lasat astfel fara sustinere pe oamenii de afaceri lideri de asociatii patronale care, fara a-si consulta probabil juristii, s-au lansat in amenintari ridicole cu procese intentate Ministerului Finantelor, greve fiscale sau contestatii la Curtea Constitutionala.
 Discutia transformata rapid in scadal a izbucnit la jumatatea saptamanii trecute, dupa ce ministrul de stat Adriean Videanu si seful Comisiei de buget-finante din Senat, Varujan Vosganian, s-au declarat in favoarea mentinerii impozitului de 5% pentru dividendele aferente anului 2004, acuzand asa-zisa "retroactivitate" a reglementarii in cauza.
De la bun inceput insa, expertii in legislatie fiscala au aratat ca textul de lege vizat nu are nici o fisura, fiind imposibil de atacat sub aspectul retroactivitatii. Iar principiul fiscal al taxarii acestei categorii de venituri este cat se poate de clar: impozitul pe dividend se aplica unui venit care apare in 2005; in 2004 nu existau venituri din dividende, pentru ca acestea nu fusesera repartizate; este vorba de un venit obtinut in 2005 de un contribuabil persoana fizica, altul decat firma care distribuie dividendele respective.
"Impozitul pe dividende se aplica la data platii venitului din dividende - conform art. 67 din Codul fiscal care spune ca <obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice o data cu plata dividendelor catre actionari sau asociati>", arata Mihaela Mitroi, tax partner la firma de consultanta PricewaterhouseCoopers.
Nu este insa mai putin adevarat ca asociatii pierd niste bani prin plata unui impozit dublu, numai ca, dincolo de o anumita injustete a legislatiei in acest sens, nu exista baza de contestare.



Fara fisura

"Din punct de vedere legal, reglementarea in vigoare este explicita si nu lasa loc vreunei controverse: Codul Fiscal, in urma modificarii operate prin OG 83/2004, aprobata prin Legea 494/2004, prevede in prezent un impozit de 10% aplicabil dividendelor platite persoanelor fizice rezidente. Desi impozitul este calculat, retinut si virat de catre societatea care plateste dividendele, contribuabilul vizat este asociatul sau actionarul al carui venit este astfel impozitat, in conformitate cu legea fiscala in vigoare la data obtinerii venitului", comenteaza Alexandru Reff, tax&legal manager la Deloitte&Touche.
El spune ca intrucat repartizarea si plata dividendelor aferente profitului net al exercitiului 2004 au loc in anul urmator, cota de impozitare aplicabila nu poate fi decat cea in vigoare in 2005. "Faptul ca dividendele sunt platite din profitul aferent exercitiului precedent, deja impozitat cu cota de 25% de impozit pe profit, este irelevant din punct de vedere juridic, impozitul pe dividende fiind datorat de un alt contribuabil decat societatea (respectiv asociatul/actionarul), in legatura cu un alt venit (cota parte din profitul net distribuit), obtinut la o alta data (respectiv cand are loc plata dividendelor de catre societate, in urma aprobarii de catre AGA a situatiilor financiare ale exercitiului incheiat)", explica Reff.
"Nu este vorba de nici un fel de retroactivitate. Profitul este al firmei, iar dividendul al asociatului. Dividendul se obtine numai dupa ce asociatii decid distribuirea profitului, iar orice distribuire se poate face numai dupa depunerea bilantului, adica in anul urmator celui in care a fost realizat profitul respectiv", arata si Gabriel Biris, avocat specializat in legislatie fiscala la Salans.
El precizeaza ca nu trebuie uitat faptul ca in 2005 pot fi distribuite dividende si din 2003. "Cum nu exista dispozitii tranzitorii privind impunerea dividendelor din 2004 sau din anii anteriori, se aplica impozitul valabil in 2005", afirma Biris, adaugand ca, tehnic vorbind, ordonanta ar putea fi modificata in cursul dezbaterii parlamentare, insa aceasta numai cu incalcarea unui aliniat din articolul 4 al Codului fiscal, care spune ca orice modificare adusa nu poate intra in vigoare decat din prima zi a anului urmator.
Inca din august 2004, de la aparitia Ordonantei de Urgenta nr. 83 privind modificarea si completarea Codului fiscal, am semnalat in repetate randuri, faptul ca, pentru a se putea asigura eficienta impunerii prevazuta de principiile generale ale Codului, cota de impozit pe dividende de 10% ar trebui aplicata dividendelor distribuite din profiturile obtinute ancepand cu 1 ianuarie 2005. Din pacate, acum ne confruntam cu situatia in care aceasta cota de impozit pe dividende de 10% se aplica atat dividendelor distribuite in anul 2005 din profitul anului 2004 cat si celor distribuite din profiturile aferente anilor anteriori, profituri care au
fost intr-adevar puternic impozitate, cu 25%", afirma Mihaela Mitroi.



Injustete: asociatii primesc ami putini bani decat se asteptau

"Exista un motiv de suparare, pentru ca drumul de la profitul brut la dividend este mai scump cu 3,75%, avand in vedere ca profitul pe 2004 este taxat cu 25% iar dividendul cu 10%. Nu se poate vorbi insa de o surpriza, pentru ca modificarea a fost publicata inca din august 2004, in ordonanta 83 de modificare a Codului. La acea data reactia mediului de afaceri a fost foarte slaba. Acum toata lumea si-a dat seama ca trebuie sa plateasca mai mult si a inceput scandalul", comenteaza si Biris.
Expertii in domeniu sunt de acord si asupra faptului ca ordonanta de modificare a Codului fiscal ar fi trebuit sa contina dispozitii tranzitorii la acest capitol.
"Din punctul de vedere al echitatii reglementarii, am criticat si cu alte ocazii absenta unor astfel de dispozitii tranzitorii, care ar fi trebuit sa asigure aplicarea cotei majorate de impozit pe dividende doar incepand cu 2006, cand se vor distribui dividende din profiturile impozitate cu cota redusa de impozit pe profit, respectiv cele aferente anului 2005", spune Alexandru Reff.
"Desigur ca actuala situatie este nefavorabila actionarilor care vor
avea de primit dividende din profiturile anului 2004 si cei anteriori,
diferenta de 5 % impozit fiind un cost neprevazut pentru acestia. Se poate
spune ca principiul eficientei impunerii nu este respectat", apreciaza Mihaela Mitroi, aratand ca, potrivit principiului respectiv din Codul fiscal, asigurarea stabilitatii pe termen lung a legislatiei fiscale ar trebui sa elimine efectele retroactive defavorabile pentru contribuabili in raport cu impozitarea in vigoare la data adoptarii de catre acestia a unor decizii investitionale. razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO