Eveniment

IMM-urile tind sa devina clienti din ce in ce mai importanti pentru bancheri

IMM-urile tind sa devina clienti din ce in ce mai importanti pentru bancheri

Participantii la seminarul "IMM-urile, retail sau corporate" cred ca vanzarile on-line sunt noua oportunitate de crestere

22.03.2007, 20:31 92

Numarul de IMM-uri active din economie a crescut semnificativ in ultimii ani, iar bancile au inceput sa ia in vizor acest segment, care poate sustine cresterea sectorului bancar in perioada urmatoare, considera Aurel Ilin, director al diviziei de finantare IMM-uri in BRD-SocGen, a doua banca de pe piata.
"Ultimii ani au confirmat un trend pozitiv privind rata de infiintare de noi IMM-uri. Acest indicator arata de fapt cat de primitor este mediul de afaceri si cat de usor pot gasi intreprinzatorii oportunitati de piata", spune Ilin. Conform datelor prezentate de el, aproxi-mativ 38.000 din cele peste 43.000 de IMM-uri de pe piata au o cifra de afaceri mai mica de doua milioane de euro anual. De aici, spune reprezentantul BRD, deriva particularitatile pietei de finantare a IMM-urilor: structura financiara fragila si posibilitatile reduse de garantare.
"In schimb", spune el, "clientii din acest segment devin tot mai exigenti, asa ca putem vorbi deja de o profesionalizare a clientelei. De asemenea, marja de dobanda la finantarea acestor firme este in scadere, mai ales pe unii clienti tinta". Fiecare IMM spune ca stie care ii sunt necesitatile de finantare, dar nu multe stiu exact produsele care se potrivesc acestor nevoi, considera reprezentantul bancii.
Anul trecut, portofoliul total de credite al BRD a fost de 5,5 mld. euro, din care finantarile pentru firme (nu doar IMM-uri) au crescut cu 54%. Pe segmentul IMM, BRD spune ca a atras 12.000 de clienti noi, carora le-a acordat 35.000 de credite, in valoare de 290 mil. euro. Ilin spune ca strategia de finantare a IMM-urilor a fost mai agresiva abia in a doua jumatate a anului.
"Piata este mica, dar are un potential excelent de crestere", a adaugat el. In viziunea sa, exista trei motive pentru care IMM-urile isi vor majora ponderea in portofoliul bancilor: sunt majoritare intre firmele de pe piata, gradul de bancarizare al sectorului este redus, iar produsele destinate finantarii corporate sunt deocamdata absorbite doar in proportie de 20% de IMM-uri.
Marian Dumitrescu, vicepresedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), spune ca un sondaj realizat printre IMM-uri de institutia sa arata ca 77% dintre companiile mici si mijlocii prefera autofinantarea. De ce IMM-urile nu iau credite sau iau doar foarte putine? 28% dintre firme au indicat printre motive ca lucrul cu banca ia prea mult timp, 47% spun ca finantarea in acest mod are un cost prea mare, 22% spun ca nu au posibilitati de garantare, 18% spun ca nu le place sa aiba datorii, iar 6% suspecteaza bancile de coruptie.
Mai mult, peste 51% dintre firmele intervievate in cadrul acestui sondaj al CNIPMMR spun ca nu au contractat un credit in ultimul an.
"Avem nevoie de firme mari si puternice, care vor determina si segmentul IMM sa se dezvolte", de exemplu ca subfurnizori, a mai spus Dumitrescu.
Desi IMM-urile se declara sceptice in privinta finantarii bancare, statisticile arata ca soldul creditelor acordate IMM-urilor a crescut cu 35% in termeni reali anul trecut, fata de un ritm de numai 10% pe intreg segmentul corporate, conform datelor prezentate de Florian Neagu, sef serviciu de riscuri macroprudentiale la Banca Nationala. "Totusi, 86% dintre toate IMM-urile nu au niciun fel de finantare bancara, interna sau externa", spune Neagu. Anul trecut, soldul total al creditelor contractate in lei de IMM-uri a depasit pentru prima data 50%, cel in dolari a scazut sub 10%, restul fiind finantari denominate in euro.
54% dintre IMM-urile cu finantare bancara apartin domeniului serviciilor si comertului, alte 5% din firmele mici fiind din constructii. Neagu spune ca in cazul acestora exista riscuri de nerambursare, in situatia in care cursul de schimb al leului se poate deprecia la un moment dat, pe fondul intrarilor mai mici de valuta, iar acestor firme le va fi dificil sa cumpere destula moneda straina pentru a-si onora obligatiile de plata catre banci.
Ca tendinta, profitabilitatea IMM-urilor (raportata la capital) a scazut usor anul trecut, in timp ce lichiditatea acestora s-a imbunatatit sensibil, a mai spus reprezentantul Bancii Nationale.
"In cazul IMM-urilor fara credite contractate, circa 10% din bilantul contabil reprezinta cash si conturi la banci", a adaugat el. Cu alte cuvinte, multe firme mici si mijlocii "stau pe bani", fara ca acestia sa fie investiti, tradand probabil lipsa de oportunitati sau poate managementul deficitar, afirma Neagu. "Finantarea externa capata de asemenea o pondere importanta in bilantul IMM-urilor, cea mai mare crestere fiind inregistrata la creditele pe termen scurt, care s-au dublat in ultimul an", a mai declarat oficialul bancii centrale.
In principiu, a precizat el, IMM-urile au o probabilitate de rambursare a creditelor destul de buna, iar creditele restante au scazut in ultimul an. Din totalul de incidente majore de neplata, IMM-urile ocupa 70% dintre cazuri, dar numai 49% din valoarea creditelor neperformante. O alta tendinta relevata de statistici este ca IMM-urile care nu au credite bancare interne au rentabilitatea si lichiditatea mai buna decat restul.
Intrebat despre evolutia din ultima perioada a pietei imobiliare, reprezentantul bancii centrale a precizat ca BNR nu are semnale privind orientarea acestei piete catre o situatie de "bubble", adica o crestere pe baze speculative a preturilor, ce poate fi urmata de o corectie puternica. "In prezent, nu avem semne care sa indice o situatie de tip bubble pe piata imobiliara", a declarat el.
Fondurile de investitii reprezinta o alta optiune de finantare pentru firmele mici si mijlocii care gasesc oportunitati de piata si au nevoie de capital rapid pentru a-si grabi cresterea, dupa cum spune Cristian Nacu, vicepresedinte al Enterprise Investors.
"Parteneriatul cu o casa de private equity poate aduce in firma o injectie de capital, dar si o imbunatatire a guvernantei corporative", spune Nacu, care admite ca IMM-urile sunt doar o tinta secundara pentru fonduri cum este Enterprise Investors.
In prezent, fondul EI are participatii in trei companii romanesti: 22,5% in Siveco si pachetele integrale la retailerul Artima si producatorul de materiale de constructii Macon Deva. Una dintre aceste companii ar putea fi listata la Bursa anul viitor, a spus Nacu.
Un alt partener pentru IMM-uri, de data asta in managementul riscului, poate fi regasit printre companiile de asigurare, spune Catalin George Stroe, director de marketing si vanzari la Asirom.
"Asiguratorii au venit in intampinarea nevoilor IMM-urilor de acoperire a riscurilor cu pachete integrate, care simplifica mult procedurile", spune Stroe.
In opinia sa, IMM-urile de pe piata sunt in proportie de circa 30% fiice ale unor mari corporatii straine, restul de 70% fiind intreprinzatori locali, de unde rezulta diferente semnificative intre profilul businessului fiecarei companii.
In ultima perioada, o oportunitate de crestere pentru IMM-urile de comert si servicii este reprezentata de vanzarile online. "Din pacate, aceasta oportunitate nu este inca exploatata de firmele locale", spune Cristian Badea, Chief Information Officer la GeCad ePayment Romania. Anul trecut, marfurile tranzactionate online si platite cu card s-au ridicat la numai 10 mil. euro, fiind vorba in acest caz de o piata in formare, a mai precizat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO