Decizia guvernului de a crea opt „hub-uri“ regionale în locul celor 42 de agenţii judeţene de administrare fiscală a provocat nelinişte în cadrul angajaţilor Fiscului, care se tem de restructurări. Deşi ordonanţa guvernului nu vorbeşte despre restructurări, în Arad, de mai multe zile, câteva sute de funcţionari ies în stradă în semn de protest. Dacă la finele primului semestru numărul de angajaţi ai ANAF era de 26.769 de persoane, în legea de reorganizare a instituţiei numărul total de posturi finanţate este de 27.100, adică cu peste 300 mai mare.
Săptămâna trecută, guvernul a aprobat o hotărâre de reorganizare a ANAF-ului, o instituţie care la finalul primului semestru al acestui an număra 26.769 de angajaţi, potrivit raportului publicat pe site-ul ANAF. Actul normativ (HG nr. 520 din 24 iulie 2013) prevede aprobarea a opt sedii regionale ale direcţiilor finanţelor publice regionale şi antifraudă, stabilite în funcţie de cel mai mare număr de contribuabili.
Scopul anunţat al restructurării Fiscului - creşterea colectării de taxe şi combaterea evaziunii fiscale - va fi greu de atins dacă reorganizarea nu va fi dublată de profesionalizarea funcţionarilor şi informatizarea generală a sistemului, spun analiştii economici şi consultanţii fiscali.
„Această regionalizare este o măsură bună, dacă se implementează după modelul asistat de Banca Mondială în Bulgaria, adică să presupună numărul de administraţii fiscale, să aibă loc o informatizare masivă a activităţii ANAF şi să se profesionalizeze personalul. Altfel, prin crearea unor suprastructuri nu se rezolvă nimic“, este de părere avocatul Gabriel Biriş, partener al firmei de avocatură şi consultanţă fiscală Biriş Goran.
Cu o pondere a încasărilor bugetare de 32 - 33% din PIB şi cu un nivel al evaziunii fiscale de 30% din PIB, România îşi vede multe proiecte compromise, şi atunci performanţa Fiscului este periodic pusă în discuţie. Actualul guvern crede că prin „regionalizarea“ ANAF va îmbunătăţi rata colectării, dar, arată economiştii, măsura trebuie dublată de o informatizare la scară naţională şi de o mult mai bună pregătire a inspectorilor Fiscului.
Potrivit actului normativ, vor exista opt sedii regionale (organizate la Iaşi, Galaţi, Ploieşti, Craiova, Timişoara, Cluj-Napoca, Braşov, Bucureşti), cu rolul de a creşte eficienţa colectării şi combaterea evaziunii fiscale.
De câţiva ani, Ministerul Finanţelor lucrează cu Banca Mondială pentru o mai bună funcţionare a colectării de taxe, explică analistul economic Daniel Dăianu, fost ministru de finanţe şi profesor la SNSPA.
„Sistemul de colectare a taxelor şi impozitelor trebuie să lase în societate sentimentul de fair-play, de echitate, pentru că peste tot în Europa se discută despre problema celor care se sustrag de la plata taxelor. Se caută soluţii care presupun informatizarea sistemului, alături de selecţia şi pregătirea atentă a oamenilor. La noi însă intervine particularitatea politizării excesive din administraţia publică, nu este în regulă să fie aşa“, spune Dăianu, care în prezent este prim-vicepreşedinte al Autorităţii pentru Supraveghere Financiară.
La rândul său, Biriş afirmă: „Bulgarii au în prezent un grad de colectare de 75%, în timp ce la noi este de 52 - 53%. Noi avem prea puţini oameni la control şi prea mulţi la plimbat hârtii. Cu toate acestea avem foarte multe probleme când vine vorba de evaziunea fiscală, deoarece legislaţia europeană în ceea ce priveşte colectarea de TVA este practic o invitaţie la fraudă, pentru că este foarte uşor să furi prin crearea unei firme în spaţiul intracomunitar“.
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.08.2013
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels