Legea bugetului plănuia investiţii de 38,5 miliarde de lei. Execuţia bugetului general consolidat indică investiţii de 34,2 miliarde de lei, mai mari cu 27% faţă de 2017, dar cu 11,2% mai mici decât programarea. Cheltuielile de capital de 22,8 miliarde de lei au avut însă un plus de 22%, an/an. De unde s-a tăiat?
Ce este vizibil este că s-a tăiat de la Armată, care avea bugetate investiţii (achiziţii de armament) de 6,8 miliarde de lei, dar nu a făcut plăţi decât de 5,9 miliarde de lei.
În plus, în execuţie, există o neconcordanţă între veniturile primite de la UE - care merg tot în investiţii - şi sumele cheltuite.
De luni de când a apărut execuţia bugetară, opoziţia a pornit un tir de acuzaţii la adresa guvernului pe care îl bănuieşte că a falsificat cifrele ca să se încadreze în ţinta de deficit de sub 3% din PIB. Bugetul s-a închis, potrivit datelor Ministerului Finanţelor, la 2,88% din PIB.
Fostul economist-şef al ING Bank, azi senator PNL, Florin Cîţu cere o anchetă parlamentară pentru că, susţine el, execuţia bugetară a fost „manipulată“, pentru că veniturile nefiscale au fost completate cu dividendele, „rezervele de cash ale companiilor de stat“. Însă acest lucru nu este ilegal.
„În plus, veniturile de la UE pentru programe care deja au fost închise în trecut şi nu se mai calificau pentru finanţare. Au transmis suma 4,2 miliarde lei şi au înregistrat ca venit totul în 2018. Nu au primit încă suma. Şi au mai făcut o şmecherie aici. Au încasat veniturile în 2018 deşi sunt cheltuieli pentru ani diferiţi. Voi face interpelare şi după aceea voi cere comisii de anchetă.“
Finanţele nu au răspuns acestor atacuri. Bugetul pe 2018 a fost închis pe un deficit de 27,3 miliarde de lei, echivalentul a 2,88% din PIB, potrivit execuţiei bugetare.
Faţă de varianta de lege a bugetului votată în Parlament, veniturile bugetului general consolidat, de 295 mld. de lei, au fost cu 7,6 mld. lei mai mari, în vreme ce cheltuielile de 322 mld. lei au fost mai mari cu 8 mld. lei faţă de program. Veniturile şi cheltuielile sunt raportate la un PIB de 949,6 miliarde de lei, faţă de un PIB estimat la începutul anului de 907 miliarde de lei.
Faţă de 2017, veniturile totale ale bugetului consolidat au crescut cu 17,2%, iar cheltuielile cu 16,8%. Totuşi este o problemă: veniturile fiscale au crescut cu doar 1,6%. Or, acestea sunt venituri nominale şi dacă sunt deflatate concluzia este că, în termeni reali, veniturile au fost mai mici.
Încasările din TVA au fost cu 11,3% mai mari în 2018 decât în 2017, până la 59,6 miliarde de lei. Dar faţă de prevederile iniţiale ale bugetului ele au fost cu 1,7 miliarde de lei mai mici. De asemenea, încasările din accize au crescut cu 7,2% faţă de 2017. Dar, de asemenea, au fost mai mici cu 1,7 miliarde de lei faţă de program.
Banii nerambursabili de la UE au însemnat 7,8% din veniturile bugetului (2,4% din PIB), până la 23 de miliarde de lei. Însă sumele sunt cu 5,5 miliarde mai mici faţă de ceea ce fusese bugetat.
În privinţa cheltuielilor, cheltuielile de personal, de 86 de miliarde de lei, au crescut anul trecut cu 23,7%. dar au fost cu 5 miliarde de lei peste ceea ce fusese programat.