Eveniment

La ce a mai fost bun Consiliul de Brand dacă brandul de ţară este atât de contestat?

01.08.2010, 23:55 74

Disputa aprinsă la nivel local privind noul brand de ţară pentrupro­mo­va­rea turismului, dar mai ales cea legată deauten­ticitatea logo-ului nu pun în discuţie faptul că atâtsloganul, cât şi grafica aces­tuia au fost votate de zeci deromâni, membri ai autorităţilor sau persoane din mediul privat,care au făcut parte dintr-un Consiliu de Brand.
Acest consiliu a fost constituit tocmai pentru a permite odezbatere mai largă şi o implicare a comunităţii din turism şiin­dus­tria de comuni­ca­re în luarea deciziei.
Consiliul de Brand, format din re­pre­zentanţii mi­nisterelorCulturii, Eco­no­miei, Afa­ce­ri­lor Externe, Dez­vol­tăriiRegionale şi Tu­ris­mului, dar şi ai marilor agenţii de turism dinRomânia şi Asociaţiei Hotelierilor au votat, "într-o largămajoritate" logo-ul brandului de ţară având ca element o frunză,potrivit mai multor participanţi la sedinţele de consiliu. Logo-ulales de Consiliu este "explore the Carpathian Garden".
"Pe parcursul a doi ani au avut loc foarte multe întruniri la careau participat zeci de oameni din ministere, de la autorităţilelocale, din agenţiile de turism, dar şi personalităţi publice careau legătură cu domeniul publicităţii. În şedinţa în care s-auprezentat graficele şi sloganul au fost peste 20 de propuneri careau fost supuse la vot. S-a făcut o listă scurtă de şase grafice,având fonturi diferite, şi a câştigat graficul cu cele mai multevoturi", a declarat pentru ZF Corina Vinţan, director general alagen­ţiei de comunicare strategică Links Asso­cia­tes şi consultantîn cadrul Consiliu­lui de Brand al României.
Potrivit lui Vinţan, pe lângă Asociaţia Română a Profesioniştilorîn Relaţii Publice, al cărei reprezentant a fost în cadrulConsiliului de Brand, au mai fost alţi doi consultanţi, UAPR(Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România) şi IAA România(International Advertising Association România).
Din Consiliu au mai făcut parte oa­meni de afaceri ca George Copossau Ra­du Enache, proprietarul lanţului hote­lier Continental, saurepre­zen­tanţi ai agen­ţiilor de tu­rism, printre aceştianu­mă­rân­du-se Lucia Mo­rariu, pro­prietarul agen­ţiei Exim­tur,dar şi reprezentanţi ai aso­ciaţiilor din turism ca DanielVasilescu, preşe­din­tele Federaţiei Patrona­te­lor din TurismulRo­mânesc (FPTR), Corina Mar­tin, preşe­dintele ANAT, MariaSto­ian, reprezen­tanta turismului rural, sau Ro­dica Toncea, carereprezintă turismul balnear.
"În ceea ce priveşte alegerea pozi­ţionării României ca grădină aCarpaţilor, rolul preponderent l-au avut repre­zentanţii dinturism. Am mers pe ele­mentul de diferenţiere şi am mizat pe circa40 de milioane de oameni la nivel mon­dial care fac turism dinproprie iniţia­tivă, care fac singuri rezervări şi nu vin înRomânia pentru a avea hotel all-in­clusive", spune Vinţan.
Decizia Consiliului de Brand a fost că tre­buie găsită o nişă caresă permită României o diferenţiere faţă de ofertele de gen litoralall-inclusiv, unde competiţia cu Bulgaria, Turcia sau Grecia estedestul de dură. Întrebarea este dacă România este pregătită cuoferte pentru această nişă şi cât de profitabilă va fi. Dease­menea, reprezentanţii hotelierilor de pe litoral spun călitoralul românesc trebuie susţinut, nu ignorat.
Consorţiul spaniol de branding THR-TNS, care a câştigat licitaţiapentru pro­iec­tul brandului de ţară, susţine că Ro­mâ­nia trebuiesă găsească o nişă pe care să mizeze
"A fost un proiect asumat de foarte mulţi oameni", adaugăVinţan.
Sunt persoane care spun însă că nu au fost nici măcar întrebate înlegătură cu alegerea brandului de ţară.
"Am fost cooptat şi am participat de două ori din curiozitate. Dacănu eram curios, puteam trimite pe oricine din Continental. Nu amavut niciun fel de res­ponsabilitate în elaborarea proiectului. Afost un consiliu pur consultativ, nicidecum nu a avut rol deavizare. Am asistat şi am as­cultat prezentările privind stadiullucră­rilor", spune Radu Enache, proprietarul lan­ţului hotelierContinental.
La jumătatea săptămânii trecute, ime­diat după lansarea branduluide ţară la Shanghai, un site românesc a prezentat mai multeasemănări între acesta şi bran­dul unui proiect de autobuzeeco­lo­gice. Conform autorului, ambele logo-uri au în comun acelaşielement, o frunză, cu o formă şi culoare aproape identice.
Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului Elena Udrea a cerutcon­sorţiului THR-TNS un răspuns oficial pri­vind similitudiniledintre frunza din bran­dul turistic al României şi alte simboluri,care pot fi cumpărate din baze de date spe­cializate care le oferăpe internet sau fac parte deja din alte logo-uri.
"Vizualul brandului a fost elaborat în ca­drul unui proces complex,în care au fost implicaţi reprezentanţi ai industriei de turism dinRomânia şi ai ministerului, pro­ces din care au rezultat peste 70de logo-uri şi peste 30 de izotipuri, dintre care câteva au fosttestate ulterior, în mai mul­te etape, pe pieţe, în vedereaiden­tificării celor preferate de potenţialii vizi­ta­tori aiRomâniei", au răspuns repre­zen­tanţii THR-TNS la solicitateaMinis­te­ru­lui Dezvoltării Regionale şi Turismului.
În prezent, numărul total de şo­meri din România este deaproximativ 681.000, potrivit datelor de la Agenţia Na­ţionalăpentru Ocuparea Forţei de Muncă.
O altă temă adusă în discuţie de pre­mier în videoconferinţa cuprefecţii a fost le­gată de sistarea fondurilor către buge­telelocale, în cazul în care administraţiile lo­cale nu îşireorganizează structurile de personal până la jumătatea luniiaugust.
"Dacă nu se face (modificarea orga­ni­gramelor- n.r.), le tăiembanii. Asta este singura sancţiune. Nu mai primesc bani din coteledefalcate de la Bucureşti şi atunci să vedem cum se vor descurcacon­siliile judeţene sau primăriile cu proprii lor bani, dacă nufac acest proces de restructurare", a adăugat premierul.
De asemenea, Boc le-a mai cerut pre­fec­ţilor ca, în termen de osăptămână, să trans­mită MAI explicaţii pentru creş­tereacheltuielilor cu bunurile şi serviciile în primul semestru alanului, întrucât exe­­cuţia bugetară pe primele şase luni arată oreducere cu 1,7% a cheltuielilor cu bunurile şi serviciile, iardefalcat, există o dis­crepanţă uriaşă între nivelul chel­tuielilorla nivel naţional şi cel de la nivel local.
"Pe bugetul general consolidat, format din bugetul central şi dincelelalte bugete, locale şi altele, reducerea este de 1,7%. Dardacă ne uităm pe compo­nente, putem observa că în timp ce labuge­tul de stat, adică de la partea naţio­nală, redu­ce­rea decheltuieli cu bunuri şi ser­vicii este de 28%, pe bugetul generalcentralizat al unităţilor administrativ-teritoriale avem o creşterede 9,7%. Vă cer să vă implicaţi şi să vedeţi în ce constăcreş­terea cu 9,7% a cheltuielilor cu bu­nuri şi servicii lanivelul bugetului general centralizat al unităţiloradministrativ-teritoriale", a mai spus premierul.
O altă temă adusă în discuţia de ieri cu prefecţii a fost legată deprocesul de verificare a contractelor finanţate din fon­durieuropene, întrucât proiectele înre­gis­trează întârzieri de până laun an faţă de graficul stabilit. În acest sens, el a precizat căîntârzierile nu sunt cauzate de instan­ţele judecătoreşti careanalizează contes­ta­ţiile formulate la licitaţii, ci dedocu­mentaţiile "prost întocmite".
El a prezentat ca exemple contractele de reabilitare ainfrastructurii rutiere şi de ges­tionare a deşeurilor din Vrancea,Giur­­giu, Satu Mare, Sălaj, Iaşi, Botoşani, Vaslui, Bacău şiTeleorman, în valoare in­di­viduală de peste 20 de milioane deeuro, dar care înregistrează întârzieri cuprinse între 6 şi 12 luniîn ceea ce priveşte imple­mentarea.
De altfel, nemulţumirea premierului pri­vind absorbţia de fondurieuropene este mai veche, întrucât el a afirmat re­cent că, dacă sepăstrează ritmul actual al absorbţiei, riscăm să pierdem baniialocaţi pentru 2010 de la Uniunea Europeană.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO