Eveniment

Les Echos: Ce a pierdut si ce a castigat Renault dupa greva

02.05.2008, 17:37 15

Greva muncitorilor Automobile Dacia, filiala din Romania a Renault, care produce celebrul automobil low- cost Logan, a avut un rasunet puternic in vestul Europei, comenteaza cotidianul francez de afaceri Les Echos.
Multi au vazut cu aceasta ocazie sfarsitul mitului unei piete cu forta e munca ieftina si in plus apropiata geografic de consumatorii vest-europeni. Pe de alta parte alte tabere au vazut cum relocarea productiei se intoarce impotriva promotorilor sai. Dar cele 29 de zile de greva, cu toata semnificatia lor, sunt departe de a reprezenta o surpriza. Reprezinta inainte de toate rezultatul intalnirii dintre forta muncitorilor si slabiciunea unui grup industrial.
Denumita drept "China Europei", Romania a stiut cum sa se faca indispensabila pentru vecinii sai. Ofera o mana de lucru rentabila, o legislatie a drepturilor de munca permisiva, o politica "proactiva" in ceea ce priveste investitiile si se situeaza in mijlocul geografic al Europei, un avantaj logistic deloc neglijabil intr-o perioada in care pretul barilului se apropie de 120 de dolari.
Singurul defect: Romania este victima propriului succes. Se confrunta cu o situatie de cvasiocupare a fortei de munca, care se traduce printr-o penurie de mana de lucru calificata, pusa in lumina de dificultatile inregistrate de Nokia, dupa relocarea la Cluj. Fenomenul este accentuat de migratia voluntara a romanilor atrasi de salarii mai mari peste granite. De aici si pozitia de superioritate a muncitorilor uzinei Dacia.
Renault a fost in aceasta afacere intr-o pozitie subordonata, fiind dependenta e productia Logan, element cheie al politicii de volum, indispensabil pentru recuperarea marjelor. Modelul low-cost promovat de Dacia si Renault a cunoscut un demaraj fulminant si spre surprinderea tuturor a cucerit automobilisti din tarile dezvoltate, piete pentru care nu era destinat.
Luna dupa luna soldatul Logan, care reprezinta 15% din vanzarile Renault, a adus cresteri grupului, pe cand uzina Dacia a devenit in urma investitiilor masive centrul nevralgic al dezvoltarii masii vedeta de 7.600 de euro.
Constienti de succes, muncitorii s-au putut impune in fata patronilor, dar acestia au amintit ca in curand sase alte uzine care produc Logan vor ajunge la capacitate maxima. Iar daca acordul Renault cu producatorul rus AvtoVaz va functiona, Dacia nu va mai fi pentru mult timp cel mai iubit copil al grupului.
Cresterile salariale acordate sunt in acelasi timp relative. Impresionante in procente, ele sunt in numerar doar de cateva zeci de euro, iar muncitorii romani raman cei mai ieftini din Europa.
Chiar daca la inceputul negocierilor cei 7.600 de sindicalisti participanti la greva au solicitat o majorare ce ajungea in total la 70% din salariul mediu, iar principala revendicare era majorarea in suma fixa cu 550 de lei, salariatii s-au multumit in final cu un plus de 28%.
Renault s-a mai confruntat cu un scenariu similar in Spania, altadata tara low-cost a Europei, care a ajuns din urma vecinii de la nord in 20 de ani. Aceeasi reteta aplica Romania, dar cu o viteza mai mare.
Constructorul auto cunoaste foarte bine faptul ca binefacerile delocalizarii nu se mentin pentru totdeauna si a previzionat acest lucru in planul de afaceri. Si pentru a-si conserva marjele poate oricand sa inlocuiasca cele 1.500 de maini, prin care trece un Logan, cu roboti care deocamdata lipsesc de pe linia de productie de la Pitesti.
Presedintele Renault, Carlos Ghosn, a declarat la inceputul saptamanii ca producatorul francez va "trage toate concluziile necesare" in urma conflictului de la Dacia. Aplanarea conflictului a durat "mai mult, comparativ cu estimarile initiale", a spus Ghosn. Acesta a considerat ca "este normal ca intr-o tara emergenta sa aiba loc din cand in cand revendicari salariale", insa a adaugat ca "aceste revendicari nu au dus la un acord rezonabil fara conflict". Pentru Ghosn, exista "unele lectii de invatat si unele modificari de facut", motiv pentru care problema va fi analizata de comitetul executiv al grupului.
Costurile grevei celor 13.000 de angajati ai Automobile Dacia, inceputa pe 24 marite si incheiata pe 11 aprilie, se ridica la aproximativ 900.000 de euro pe zi, adica 13 milioane de euro pentru cele trei saptamani in care nu a fost produs niciun automobil Logan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO