Eveniment

Ministerul Transporturilor raportează rate fanteziste de absorbţie a fondurilor UE

AFP/Mediafax Foto

AFP/Mediafax Foto

Autor: Iulian Anghel

17.12.2013, 19:23 1889

Ministerul Transporturilor  susţine că rata de absorbţie a fondurilor europene nerambursabile din cadrul Programul Operaţional Sectorial „Transport“ (POS-T), pentru exerciţiul financiar 2007-2013, a ajuns la 30,8%, când, de fapt, ea nu a atins nici 20%.

Ministerul susţine că rata de absorbţie a crescut spectaculos de la venirea în fruntea ministerului a ministrului Ramona Măsescu, aserţiune care nu este susţinută de nicio cifră care să corespundă cu datele furnizate de Ministerul Fondurilor Europene (MFE). De la venirea în fruntea ministerului a Ramonei Mă­nescu (sfârşitul lui august) şi până la finele lui noiembrie, POS-T a atras ca rambursări 236 mil. euro, potrivit datelor Ministerului Fondurilor Europene, şi nu există date că în decembrie s-ar fi întâmplat ceva spectaculos.

La solicitarea ZF, Ministerul Transpor­turilor a explicat cum a ajuns la rata de absorbţie de 30,8%.

„Acest procent este calculat luând în considerare totalul cererilor de rambursare autorizate de AMPOST în valoare de 1,32 miliarde euro, raportat la totalul alo­cărilor programului operaţional de 4,29 miliarde euro. Aceasta este suma rezultată  în urma decomiterii anului 2012 şi a realocării de la POS Transport la POR din 2013.“

Însă rata de absorbţie pe POS-T (ce corespunde sumelor decontate României de UE) este în realitate sub 20% (18,3% la finalul lui noiembrie), după cum arată datele Ministerului Fondurilor Europene. Până la sfârşitul lui noiembrie, României i-au fost rambursate de la UE pe POS-T 891 mil. euro, din totalul de 4,5 mld. euro alocaţi perioadei 2007-2013, ceea ce corespunde unei rate de absorbţie de 18,3% şi nu de 30,8%. POS-T este unul dintre cele mai vitregite programe europene pentru că niciunul dintre miniştrii de resort nu a fost capabil să pună la punct proiectele care să absoarbă cele 4,5 mld. euro, în ciuda faptului că infrastructura României este la pământ. POS-T asigură finanţarea unor proiecte aflate în cea mai mare parte la CNADNR şi CFR. Doar că Compania de Drumuri nu se mai află acum în coordonarea Ministerului Transporturilor, ci a Departamentului Marilor Proiecte condus de social-democratul Dan Şova. AMPOST a rămas însă în coordonarea Ministerului Transporturilor.

Anul acesta România a fost pe punctul de a pierde pe POS-T peste 1 miliard de euro în cadrul mecanismu­lui de dezangajare automată de fonduri (ce nu cheltu­ieşti în anul în care sunt acordate fondurile – N – plus încă doi ani ţi se retrage), dacă regula NĂ2 nu s-ar fi transformat în mod excepţional pentru România şi Slovacia în NĂ3, pentru banii alocaţi în 2011 şi 2012. Doar în 2013 România trebuia să transmită la Bruxelles facturi care să demonstreze că a cheltuit 1,7 mld. euro prin proiectele finaţate prin POS-T, dar nu a transmis până la sfârşitul lui noiembrie decât facturi spre decontare decât de 373 mil. euro. Dacă regula nu era schimbată, tot ce nu era cheltuit până la 1,7 mld. euro şi probat cu facturi era pierdut.

În viitoarea perioadă de programare, guvernul are intenţia ca o bună parte din banii pentru infrastructură să fie transferaţi, odată cu programele şi proiectele, de la Ministerul Transporturilor la cel al Dezvoltării, ceea ce a provocat protestul Ramonei Mănescu. În emisiunea „După 20 de ani“ de la Pro TV de duminică, ministrul
şi-a exprimat dorinţa ca măcar drumurile naţionale să rămână la Transporturi, dacă nu şi autostrăzile.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 18.12.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO