Mediafax.biz Exclusiv

Georgiana Andrei, Colliers: Piaţa de real estate nu va mai arăta ca în urmă cu 4 ani, vor apărea produse noi, ciudate, iar tranzacţiile nu vor mai fi clasice

Autor: Dorin Oancea

12.03.2012, 12:50 215

"Rămânând doar la produsele clasice, eu nu cred că se poate realiza creştere. Avantajul României este că fiind mult în urma altor ţări, nu trebuie să inovăm foarte mult. Este suficient să ne uităm la exemplele altor ţări şi să copiem, până la urmă", spune Andrei.

În opinia reprezentantului Colliers, 2012 va aduce o uşoară creştere a businessului, unii jucători vor dispărea, iar cei care vor rămâne vor fi cei care vor înţelege noile coordonate ale pieţei.

"În segmentul spaţiilor comerciale, este un trend puţin optimist faţă de ceea ce se întâmplă în piaţă. Cred că principala diferenţă pe care o vedem faţă de 2011 sau 2010 este că în anii anteriori toată lumea spunea «acesta este anul în care vedem finalul crizei; dacă am o proprietate, o ţin, pentru că peste un an sigur o s-o vând mai bine». Astăzi majoritatea celor care au proprietăţi, inclusiv băncile, au ajuns în punctul în care spun «Ok, nu pare că în următorii doi ani voi putea obţine un venit mult mai mare, aşa că trebuie să găsesc o soluţie».", a comentat ea.

În ceea ce priveşte volumul tranzacţiilor, el s-a menţinut anul trecut la un nivel foarte slab faţă de 2007, pe toate pieţele, de la rezidenţial şi birouri până la industrial şi investment.

"Totuşi noi am intermediat patru tranzacţii pe investment. Bani sunt în piaţă. Eu cred că, începând de anul acesta, cei care au proprietăţi şi au nevoie de lichidităţi, inclusiv băncile, vor înţelege că trebuie să găsească o soluţie", consideră Georgiana Andrei.

În opinia ei, problema pieţei de profil a fost până acum că vânzătorul şi cumpărătorul nu ajungeau în acelaşi punct, toată lumea vrea să se asigure că plăteşte preţul cel mai bun.

În segmentul de retail, ultimii ani au adus o reaşezare, în condiţiile în care până în 2008, a fost clar o piaţă a centrelor comerciale.

Astfel, erau mulţi dezvoltatori care căutau să cumpere un teren într-un oraş unde să construiască un mall, pe care să-l închirieze cu destul de multă uşurinţă sau pe care să-l vândă eventual înainte de a-l închiria.

"După 2009 piaţa de retail a rămas la un volum ridicat al tranzacţiilor, dar piaţa s-a reaşezat: operatorii de food sunt extrem de activi la un nivel pe care nici nu le visam în 2008 din cauza scăderii preţurilor terenurilor, care permite dezvoltarea de concepte pe orizontală. Aceste concepte presupun o ancoră şi mult mai puţini retaileri mici", explică reprezentantul Colliers.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO