Opinii

Ce nu merge nu se schimba

01.03.2004, 00:00 21



Avem un sistem de impozitare a veniturilor. Zis global, dar care nu globalizeaza decat o parte din veniturile persoanei. Zis echitabil, dar care nu a reusit decat sa impinga majoritatea veniturilor salariale intr-o zona gri a declararii, cat mai departe de nivelul agresiv al cotelor de impozitare.



Si cu toate ca a intrat in al patrulea an de aplicare greoaie si costisitoare, prin care Fiscul acumuleaza restante uriase la restituirile catre contribuabili, sistemul romanesc de impozitare a veniturilor nu se schimba.



Nici in modul radical pe care l-ar fi presupus introducerea unei cote unice de impozit, dar nici prin vreo reducere a nivelelor celor cinci cote existente, din care numai treapta minima, de 18%, ajunge sa "prinda" circa 70% din veniturile declarate, refugiate in partea inferioara a grilei de taxare.



Iar birocratia globalizarii, oricum schioape, se taraste mai departe, inmultind de la un an la altul sumele impresionante (72 mil. $ numai in contul anului 2002) pe care Fiscul le are de restituit contribuabililor din aplicare grilei - girant al echitatii sociale. Si care au toate sansele sa creasca, mai intai in contul lui 2003, ca urmare a deducerilor acordate pentru materialele de constructie pentru locuinte, si apoi in contul lui 2004 prin extinderea categoriilor de deduceri personale.



Fiscalitatea romaneasca nu face miscari spectaculoase. Prefera pasii marunti si ezitanti, care, de ani de zile, tin Romania departe de pozitia unei tari competitive la nivel regional din punct de vedere al fiscalitatii. Iar decalajul creste de la un an la altul, atat timp cat vecinii nu stau pe loc.



Romania nu face experimente cu o cota unica de impozit, alegand mai departe "experimentul" atragerii de investitii straine directe cu un mediu economic dominat de o fiscalitate impovaratoare.



La sfarsitul lui 2003, Fiscul s-a trezit ca a stans cat nici nu gandise din impozite indirecte, precum TVA, accize si taxe vamale. Si asa a aparut un tip nou de problema: ce se poate face cu banii "in plus", care vor fi si mai multi in 2004?



Relaxare fiscala? Romania n-a mai facut cu adevarat asa ceva de la sfarsitul anilor '90, cand impozitul pe profit a fost redus la 25%. La vremea aceea, ministerul finantelor propusese un nivel chiar de 19%, Romania "riscand" sa devina un mic paradis fiscal. Dar n-a fost sa fie. A trebuit sa treaca ani de zile pana cand Fiscul sa se gandeasca la o noua reducere a impozitului pe profit pana la 20%. Promisa pentru 2005. Si realizata cu un avans de un an de catre vecinii bulgari.



Cat despre cota unica de impozit pe venit, aceasta ramane o tema de dezbatere "dezamagitoare", cel putin cat timp presedintele Iliescu va avea un cuvant de spus. Iar cuvantul a fost, este si va fi "nu". Repetat cu obstinatie, un "nu" surd la orice argument economic ori tehnic, dar care continua sa pompeze inspre sociatatea romaneasca un mesaj de nivelare, uniformizare si descurajare a oricui tentat sa iasa din turma. Un mesaj care inca raspunde atat de bine frustrarilor celor ramasi orfani de statul-tatuc si care au invatat in ultimii ani doar invidia fata de cei care fura mai bine, si nu fata de cei care muncesc mai mult pentru a castiga mai mult.



Asa se intampla ca Romania isi permite sa persevereze in a nu incuraja munca bine platite pe fata, nu pe ascuns. O fac insa vecinii, de la slovaci la bulgari, care sunt deja mult mai bine pozitionati pentru a profita de relansarea investitiilor straine directe, stimulate de revenirea economiei globale.



In acest rastimp, Romania este mai preocupata de menajarea sentimentala a celor multi ingropati in saracie, la adapostul principiului impozitarii echitabile. Cat despre cei care castiga mult, va trebui sa plateasca cel mai mult drept impozit. Adica echitabil. Pentru ca, in viziunea presedintelui Iliescu, cotele de impozit pe venit ar putea scadea chiar pana la o treapta minima de 5%, insa cota maxima ar ramane batuta in cuie la 40%. Cel putin atat timp cat presedintele Iliescu are un cuvant de spus. Ori pana cand un ministru al finantelor va gasi suficiente argumente economice si sustinere politica pentru a depasi un asemenea punct de vedere.
razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO