Opinii

Daniel Stenzler, expert contabil: O nouă povară fiscală - contul distinct de TVA

Daniel Stenzler, expert contabil: O nouă povară...
08.08.2017, 20:03 1207

      1. Cum va fi blocata iremediabil economia incepand din octombrie 2017 printr-o complicatie birocratica greu de gestionat?

Care este situatia actuala:

O parte din cash flow-ul companiilor include TVA-ul aferent facturilor incasate si respectiv platite, si/ sau dupa caz TVA-ul aferent incasarilor si platilor cu numerar (simplificand nu vorbesc de compensari, factoring, sau alte cazuri particulare). Acest TVA se centralizeaza la finalul perioadei fiscale prin decont de TVA, si poate conduce la TVA de plata la bugetul de stat sau in anumite cazuri (mai rare) la TVA de recuperat. Deci intreprinzatorul face incasari si plati, ruleaza prin conturi sau cash acest TVA in acelasi timp cu celelalte venituri si costuri, dar dupa finalul lunii sau al trimestrului are obligatia de a vira TVA-ul rezultat de plata la buget.

Ce se intentioneaza:

Sa se creeze un cash-flow suplimentar, in paralel cu cash-flowul de baza al companiilor, care sa contina doar TVA aferent facturilor incasate si respectiv platite. Mai mult decat atat, sa se depuna sau vireze in contul distinct si TVA-ul aferent incasarilor cash sau prin carduri. Din acest cont sa se plateasca lunar sau trimestrial TVA-ul catre buget.

Care este scopul? In mod clar reducerea evaziunii prin TVA-ul aferent unor facturi care in cele din urma nu mai ajunge la buget.

De ce scopul nu va fi atins? Fiindca efectele secundare vor depasi efectul de baza si multe companii vor aplica solutii variate si in unele cazuri chiar solutii extreme. Care sunt acestea? Le voi prezenta mai jos.

Care sunt avantajele pentru stat? Incasare mai facila a TVA

Care sunt avantajele pentru companii? In mod clar: nici un avantaj!

Care sunt dezavantajele pentru stat? Efecte secundare adverse.

Care sunt dezavantajele pentru companii? A se vedea la punctul 2.

  1. De ce toti pierdem din aplicarea contului distinct de TVA?

2.1. Dezavantaje pentru platitori de TVA:

  1. Dezavantaje imediate, vizibile de la bun inceput:
  • cresterea costurilor administrative cu comisioane bancare
  • cresterea costurilor administrative cu contabilitatea (numar mai mare de tranzactii si sisteme de evidenta mai complexe si in permanenta actualizate „la zi”) – detalii mai jos
  • timp mai mare alocat efectuarii platilor
  • necesitatea de a avea calcule/ evidente suplimentare pentru efectuarea acestor plati; inclusiv adaptarea softurilor la noile cerinte
  • cresterea costurilor administrative cu comunicarile/ corespondenta cu partenerii comerciali (atat furnizori cat si clienti/ beneficiari), pentru a le comunica conturile de TVA
  • blocaje birocratice inimaginabile in relatia companii – banci – trezorerie – ANAF
  1. In afara de dezavantajele mai sus mentionate, vor apare si altele vizibile in timp, probabil dupa primele 1-2-3 deconturi de TVA:
  • blocajul financiar principal: emitem factura acum (nu suntem in sistem „TVA la incasare”) si datoram TVA pe 25 a lunii urmatoare; factura nu o incasam decat dupa 3-4 luni, asa ca trebuie sa platim TVA din surse proprii. Ulterior, dupa 3-4 luni, clientul ne achita TVA-ul in contul separat de TVA. Banii raman blocati in cont, deblocarea se face prin cerere la ANAF si in urma unui control. In cazul in care totul decurge normal, banii raman o perioada de timp blocati in contul de TVA pana la solutionarea cererii de transfer in contul curent. Evident vor fi necesare documente, birocratie, timp pierdut, costuri cu deplasarile la fisc, etc. Daca suntem in sistem de „TVA la incasare”, impactul este partial atenuat.
  • blocajul financiar secundar: la ora actuala TVA-ul este o sursa de finantare pe termen scurt. Mai eplicit: fiind incasat in cursul unei luni si datorat pe 25 a lunii urmatoare, poate acoperi o necesitate de finantare pe termen foarte scurt (functioneaza mai ales in sistem de „TVA la incasare”, fiindca la „TVA normal” uneori trebuie sa dispunem de bani pentru a plati TVA la stat inainte de data incasarii de la clienti, asa cum am descris mai devreme); in viitor TVA nu va mai circula in sistemul economic, ramanand blocat, chiar amputat as spune, in acele conturi separate de TVA;
  • socotelile nu sunt tot timpul exacte ci au anumite grade de aproximare; TVA-ul la decont poate fi mai mic decat cel virat in contul de TVA (spre exemplu in cazul in care avem majoritatea incasarilor prin banca dar o parte din plati sunt cash, vom ajunge sa nu ne mai putem deduce in fapt acel TVA aferent cash-ului platit).

2.2. Dezavantaje pentru neplatitori de TVA (dezavantajele sunt mai putine, fiind legate in principal de modul de efectuare a platilor bancare):

  • cresterea costurilor administrative cu comisioane bancare
  • crestere costurilor administrative cu contabilitatea (numar mai mare de tranzactii)
  • timp mai mare alocat efectuarii platilor
  • si necesitatea de a avea calcule/ evidente suplimentare pentru efectuarea acestor plati

2.3. Cum va fi afectata contabilitatea?

In primul rand, la ora actuala legea prevede perioada fiscala lunara sau trimestriala pentru platitori de TVA in functie de cifra de afaceri anuala. Totul este destul de clar, decontul (implicit socoteala) se face lunar sau chiar o data la trei luni. In viitor chiar daca perioada fiscala ramane lunara sau trimestriala, totusi va trebui ca socoteala sa fie facuta la sfarsitul zilei pentru companiile cu incasari cash sau prin card. Si banii sa fie depusi sau virati in conturile de TVA dupa maxim 3 zile. Ce inseamna asta?

  • Contabilitatea nu se va mai putea tine la sfarsit de luna pentru companiile mici. Evident companiile mari vor implementa, cu costurile de rigoare, sisteme de evidenta a tranzactiilor care sa le permita calculul acestui TVA zilnic, dar companiile mici nu vor putea face acest lucru decat in 3 variante:
  1. Angajat propriu care sa poata calcula TVA-ul zilnic (cand pleaca in concediu ce facem?)
  2. Asumarea de catre manageri a calculului TVA zilnic (in loc sa dezvolte afacerea, se va pierde timp pretios cu calculul TVA pentru cash si POS)
  3. Firma de contabilitate va procesa actele zilnic ceea ce va genera costuri suplimentare: acte trimise zilnic la firma de contabilitate (personal cu consum de combustibil sau prin mail cu consum de timp), cresterea preturilor pentru serviciile contabile (vor putea  fi alocati mai putini clienti per angajat dat fiind timpul suplimentar necesar evidentei zilnice, care in mod evident va depasi timpul care era alocat cand actele se lucrau in pachete mai mari, de regula la finele lunii)

2.4. Solutii extreme?

Nu recomand aceste solutii extreme, dar este posibil sa existe multi antreprenori care vor gasi diverse metode de optimizare si reducere a costurilor.

1 Inchiderea sau diminuarea afacerilor, cu atat mai mult cu cat propunerea actuala vine dupa mai multe modificari legislative nefavorabile pentru contribuabili, de exemplu taxarea suplimetarea a contractelor part-time.

2 Transferul afacerilor in alte state cu regim fiscal stabil si/ sau predictibil. 

3 Rularea banilor prin banci externe.

  1. Ce putem face?

Daca banii sunt sangele care iriga economia, atunci contul de TVA va scoate din circuit 19% din acest fluid... va reusi organismul (economia) sa supravietuiasca? Probabil ca da, dar cu costuri semnificative si in stare de boala cronica. Ce punem face ca sa ne aparam? Intrebarea persista, si se va acutiza dupa data de 01 octombrie 2017.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO