Politică

Un an al restantelor, de care depind multe cariere politice

05.01.2004, 00:00 13



Dupa doua saptamani de pauza, Guvernul s-a intors astazi din vacanta. Actualul Executiv a intrat in ultimul si cel mai important an al mandatului castigat in baza rezultatelor alegerilor din 2000. Pe de o parte, si-a propus sa castige alegerile pe toate fronturile, pe de alta sa incheie negocierile de aderare cu Uniunea Europeana. De rezultatele pe care le va obtine in acest an vor depinde multe cariere.



Cu doar o luna inainte de alegerile legislative si prezidentiale - la mijlocul lui noiembrie - raportul de tara al Comisiei Europene va arata daca Romania este o economie de piata functionala - calificativ fara de care intentia administratiei de la Bucuresti de a integra tara in Uniunea Europena in 2007 ramane o simpla iluzie. Partidul de guvernamant si Guvernul minoritar al PSD trebuie sa impace si capra si varza - sa multumeasca un supervizor european care si-a pierdut rabdarea si un electorat roman prea putin capricios cand este vorba de pomeni electorale. Incheierea negocierilor de aderare in acest an presupune adotarea unor masuri de reforma care nu vor fi, in orice caz, pe placul tuturor - lucru care s-ar putea transforma intr-un cost electoral deloc de neglijat. Cand, la sfarsitul lui 2002, Adrian Nastase emitea ipoteza organizarii de alegeri anticipate, motivatia era una generoasa: anul 2004 este un an crucial pentru integrare, drept urmare avem nevoie de un guvern stabil si nu de febra alegerilor care, in buna masura, anuleaza initiativele curajoase. Cand, inainte publicarii raportului de tara pentru 2003 Adrian Nastase a facut in fata Comisiei Europene o seama de promisiuni de reforma, avea un temei: primirea calificativului de piata functionala pentru economia Romaniei, care i-ar fi adus Guvernului un plus de notorietate in ochii electoratului si un stres in minus in relatia cu UE. Faptul ca acesta nu a fost obtinut arata ca Uniunea Europeana nu mai crede in promisiuni desi la randu-i promite mult. In 2003 Romania a primit promisiunea din partea sefilor de state si de guverne ai UE ca va fi integrata in ianuarie 2007, daca va fi pregatita. Faptul ca 2004 este in Romania un an electoral a cantarit si el in analizele Comisiei Europene, care strange cu usa guvernul roman pentru a realiza in ultimul an de mandat ce nu a realizat in primii trei.



Din 2000 cand au inceput negocierile de aderare, Romania a inchis provizoriu 22 de capitole din totalul de 30. Au ramas in discutie dosarele cele mai grele: agricultura, mediu, politici industriale, justitie si afaceri interne sau concurenta - adica exact domeniile in care reforma nu s-a facut. Inchiderea provizorie a unui capitol de negociere presupune, in buna parte, angajarea unor promisiuni. Inchiderea definitiva a capitolelor de negociere inseamna ca angajamentele au fost indeplinite - si de-abia de atunci se poate vorbi de incheierea unui tratat de aderare, care netezeste calea spre Uniune. Din acest moment lucrurile nu mai sunt pura teorie, adica traducem legislatia europena, o trecem prin Parlament si am inchis provizoriu inca un capitol de negociere. Bunaoara, guvernele Romaniei oricare ar fi fost ele au avut intotdeauna o problema cu Uniunea Europeana: ajutoarele de stat acordate diferitelor ramuri industriale. Un raport al Curtii de Conturi arata ca in trei ani de guvernare actualul Executiv a acordat ajutoare de stat de sase miliarde de dolari. Romania cheltuie cu ajutoarele de stat anual 2% din PIB, fata de 0,9% media din Uniunea Europeana. Intrarea in acest an in vigoare a noii legi a concurentei (fara de care nu se poate inchide capitolul de negociere Concurenta), va obliga Executivul sa se incadreze in regulile stricte ale UE privind ajutoarele de stat. Acest lucru presupune bani mai putini pentru pomeni, fie ele si electorale. Privatizarile care va trebui facute in 2004, (Petrom, societatile de distributie a gazelor si a electicitatii) pentru a finaliza negocierile de aderare pentru alte capitole vor aduce bani la buget, bani care nu vor putea fi insa impartiti disponibilizatilor din aceste sectoare. Costul electoral al masurilor de reforma din 2004 nu este docamdata cunoscut. Sub presiunea Uniunii Europene, Guvernul a promis sa nu ridice piciorul de pe acceleratie. Ramane de vazut ce va face in momentul in care costul reformelor se va reflecta in sondajele de opinie. Un lucru este sigur: daca Romania nu va primi in noiembrie calificativul de economie de piata functionala, daca negocierile de aderare nu vor fi incheiate sub mandatul actualei Comisii Europene, integrarea in 2007 va fi compromisa. Costul acestui esec va fi mult mai usturator decat un esec electoral, iar pentru el va plati nu doar un partid, ci toata lumea. iulian.anghel@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO