Prima pagina

Cota unica de impozit, la primele poticneli

Cota unica de impozit, la primele poticneli
29.12.2004, 00:00 27



Cand va intra de fapt in vigoare cota unica de impozitare atat a profiturilor cat si a veniturilor persoanelor fizice, la care s-a angajat noua putere politica?



Aceasta intrebare al carei raspuns este asteptat de toata lumea, a inceput sa circule ieri, dupa ce Adriean Videanu, ministrul de stat desemnat pentru Coordonarea Activitatilor din domeniul Economic, a declarat in mod surprinzator ca modificarile vor intra in vigoare la 30 iunie 2005. Motivatia invocata? Faptul ca schimbarile aduse Codului Fiscal trebuie stabilite, potrivit legislatiei, cu sase luni inainte de aplicare. La cateva ore dupa declaratia initiala, Videanu a revenit spunand ca spera ca ordonanta de urgenta privind cota unica de impozitare sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2005. El a explicat ca, doar in cazul in care nu s-ar fi obtinut acordul Consiliului Economic si Social (CES) - institutia care trebuie sa avizeze proiectele de acte normative inainte de adoptare, ar fi trebuit ca ordonanta de urgenta sa fie emisa in luna ianuarie si sa intre in vigoare la 30 iunie. "Acordul CES in principiu il avem", a precizat Adriean Videanu. Insa Consiliul Economic si Social (CES) nu a fost consultat ori solicitat sa se pronunte asupra proiectului privind introducerea cotei unice, potrivit declaratiilor lui Minel Ivascu, vicepresedinte al CES.



Cert este ca intentia de introducere a cotei unice de impozit de la 1 ianuarie 2005, conform angajamentului initial, a fost intarita aseara de premierul Calin Popescu Tariceanu, in discursul de investitura rostit in fata Parlamentului.



Si totusi, surse din cadrul Aliantei au afirmat ca ordonanta de modificare a Codului fiscal va fi publicata in Monitorul Oficial pe 1 ianuarie 2005, stipuland insa ca data a introducerii cotei unice jumatatea anului.



In tot acest tablou confuz intra si informatiile privind dezacordul exprimat de Fondul Monetar International in privinta introducerii cotei unice inaintea unei evaluari atente realizate de noul guvern impreuna cu expertii institutiei de la Washington.



In toamna lui 2003, cand autoritatile discutau un proiect similar de introducere a unei cote unice, FMI nu s-a opus frontal masurii in principiu, insa s-a aratat foarte preocupat de posibilitatile de acoperire a golului de venituri provocat intr-o prima faza de aplicarea unui impozit unic, scazut. Implicit, FMI a atentionat asupra fundamentarii solide a nivelului unei astfel de cote unice, astfel incat bugetul sa nu resimta un soc prea mare.



Oficial, reprezentantii Fondului nu au exprimat deocamdata nici o pozitie. Romania nu isi permite sa faca abstractie de parerile de la Washigton, mai ales ca acestea au mare greutate si la Bruxelles, la Comisia Europeana. In paranteza fie spus, nici Bruxellesul insusi nu ar fi foarte incatat de concurenta fiscala pe care ar putea-o face Romania tarilor vestice prin reducerea drastica a impozitarii profiturilor.



In acest context, noul ministru al finantelor, Ionut Popescu, a declarat agentiei Reuters ca se va intalni cu expertii Fondului la sfarsitul lunii ianuarie 2005 si ca obiectivul guvernului va fi mentinerea tintelor macroeconomice convenite cu FMI, inclusiv incadrarea intr-un deficit bugetar strans.



Acordul incheiat in vara cu FMI prevede pentru anul viitor un deficit bugetar de 1,5% din PIB.



Cum ar putea fi compensata, in viziunea lui Ionut Popescu, pierderea de venituri provocata in principal de o reducere a impozitului pe profit cu noua puncte procentuale, de la 25% la 19%?



Prin amanarea reducerii nivelului contributiilor de securitate sociala, stabilite de fostul guvern la doua puncte procentuale, de la 49,5% la 47,5%.



O asemenea idee este insa contestata de expertii in politica fiscala, care afirma ca introducerea cotei unice nu poate functiona in lipsa unei reduceri a contributiilor de asigurari sociale, si asa foarte ridicate, pentru ca ar incuraja si mai mult neplata contributiilor respective.



In acelasi timp, noul ministru al finantelor insista asupra mentinerii nivelurilor actuale ale impozitelor pe dividende - 5% pentru persoane fizice, respectiv 10% pentru persoane juridice, si a impozitului de 1% pe castigurile din tranzactiile cu valori mobiliare.



O ciudatenie inclusa in programul de guvernare trimis luni Parlamentului o constituie mentinerea schemei complete de deduceri pentru deductibilitati - pentru contributii la fondurile private de pensii, contributii la asigurarile private de sanatate, cheltuieli pentru cumpararea unui calculator si cheltuieli pentru reabilitarea termica a locuintei - in conditiile introducerii cotei unice de impozit pe venit.



Clarificari sunt asteptate in acest zile, o data ce noul ministru validat de Parlament isi va fi format echipa de secretari de stat.



O varianta de ordonanta de urgenta privind introducerea cotei unice, aflata ieri in lucru, prevede mentinerea numai a deducerilor personale si a unor deduceri suplimentare la chirii. De asemenea, este propusa o reducere a contributiilor de securitate sociala de la 49,5% la 48%. Impozitarea veniturilor din dividende obtinute de persoanele fizice ar urma sa fie mentinuta la 5% si nu majorata la 10%, la acelasi nivel cu impozitul pentru companii, asa cum prevede Codul fiscal in forma actuala.



In schimb, veniturile microantreprinderilor ar putea fi impozitate cu 3%, fata de 1,5% in prezent, astfel urmand a fi acoperita o parte din pierderea de venituri la bugetul de stat.



"Cota poate fi si de 10%, dar daca legea este prost facuta si permite interpretari din partea organelor de control, reducerea de impozit poate deveni iluzorie", comenteaza Nicolae Done, tax partner la firma de consultanta KPMG Romania.



El spune ca nu trebuie reinventata roata, ci avuta in vedere experienta tarilor din zona care au introdus cota unica. "Nu cota in sine este problema, ci echilibrul care trebuie creat, respectiv de claritatea in procedura si metodologie. De asemenea, este nevoie de o strategie clara in domeniul contributiilor de securitate sociala, care exercita, de fapt, cea mai mare presiune", mai spune Done.



Dincolo de comentarii, contribuabilii asteapta perspective certe in privinta impozitelor pe care le vor avea de platit in 2005. Pentru ca desi un impozit de 16% reprezinta mai putin decat tot ceea ce se plateste in prezent la nivel de profituri si venituri ale persoanelor, strecurarea unor erori in lege ori introducerea cotei unice de la jumatatea anului poate aduce costuri mari din cauza dezordinii si a complicatiilor birocratice generate.
razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO