Prima pagina

Mamaia, o afacere de 300 mil. euro pe sezon

Mamaia, o afacere de 300 mil. euro pe sezon
06.08.2008, 19:41 40

Mamaia, cea mai in voga statiune locala, unde sunt cele mai multe hoteluri de cinci stele si cele mai cunoscute cluburi de pe litoralul romanesc, reprezinta o afacere de 300 de milioane de euro in sezonul estival, conform estimarilor Ziarului Financiar bazate pe datele Agentiei Nationale de Turism (ANAT) si ale Institutului National de Statistica (INS).
Astfel, conform ANAT, din totalul de 1,4 milioane de romani care au ales sa mearga pe litoralul romanesc in acest an, adica numarul total de vanzari de pachete turistice ale agentiilor, 35%, deci 500.000, opteaza pentru statiunea Mamaia.
Pe de alta parte, conform INS, sejurul mediu pe litoral a fost in 2007 de circa 5,4 nopti de cazare, iar cazarea la un hotel de trei sau patru stele in sezon ajunge in medie la 250-300 de euro pentru 5-6 nopti, potrivit reprezentantilor din domeniu.
Daca aproximam ca in Mamaia, unde sunt preturile sunt cele mai mari de pe litoral si hotelurile cele mai bine cotate, un turist cheltuie in medie circa 30 de euro pe zi (1-1,1 milioane de lei), rezulta cheltuieli totale per turist in afara cazarii de circa 150-200 de euro pe sejurul de
5-6 zile.
Deci un turist cheltuie in Mamaia in medie pe un sejur de 5-6 nopti circa 400-500 de euro (1.500 - 1.800 de lei), asa incat bugetul total al unei familii este de circa 1.000 de euro pentru o saptamana.
Ca urmare, doar cei 500.000 de turisti care vin la Mamaia prin agentiile de turism cheltuie intr-un sezon 200-250 de milioane de euro.
Insa la acestia se adauga turistii care vin doar in weekend, direct la hotel, precum si cheltuielile facute in Mamaia de turistii cazati in Constanta.
Ca urmare, "afacerea Mamaia" se poate ridica intr-un sezon la circa 300 de milioane de euro.
Pentru banii cheltuiti in cea mai luxoasa statiune de pe litoral se lupta aproximativ 60 de unitati hoteliere cu o capacitate de peste 3.000 de camere si zeci de restaurante si cluburi.
"Mai mult de o treime din turistii care se indreapta pe litoral aleg Mamaia, unde petrec in medie cinci nopti si cheltuiesc in afara pachetului turistic circa 100 de lei zilnic", apreciaza Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
Datele ANAT arata ca numarul romanilor care merg in statiunile de pe litoral in acest an va fi de 1,4 milioane, cu 20% in plus fata de anul trecut.
Potrivit ANAT, incasarile din vanzarea pachetelor turistice pe Litoral se vor ridica in acest an la 350 de milioane de euro.
Daca se ia in considerare ca un turist mai cheltuie pe distractie, mancare si bautura inca pe atatia bani cati da pe cazare, rezulta ca numai turistii care cumpara bilet prin agentii cheltuie 700 de milioane de euro pe litoral.
Insa aceasta valoare nu ia in considerare turismul de weekend si nici turismul la negru, astfel incat toata afacerea "Litoral" poate fi estimata la circa 1 miliard de euro pe an.
"Mamaia este ocupata in proportie de 100% in sezon. Chiar daca si statiunile din sud sunt din ce in ce mai cautate, Mamaia ramane pe primul loc in top, iar majoritatea persoanelor se indreapta spre hoteluri de patru si cinci stele", a spus Corina Martin, presedinta Asociatiei Litoral si reprezentanta ANAT pe regiunea de sud-est a tarii. Martin spune ca un sejur de sase nopti costa in medie 300 de euro (circa 1.100 lei) de persoana la un hotel de patru stele, cu micul dejun inclus.
"Principala destinatie de vacanta de pe Litoralul romanesc ramane statiunea Mamaia unde se poate constata o structurare foarte clara a cererii. Majoritatea solicitarilor vin pentru zilele de weekend, Mamaia fiind considerata o destinatie de clubbing. In medie, un turist cheltuieste peste 100 de lei pe zi, in afara pachetului turistic", estimeaza si Alin Burcea, director general al Paralela 45. Potrivit lui, faptul ca Mamaia este destinatie de weekend este si o problema, pentru ca de luni pana joi gradul de ocupare se situeaza intre 50 si 60%, spre deosebire de celelalte statiuni unde procentajele sunt mai omogene, desi nu tind spre valoarea maxima.
"Neptunul, de exemplu, s-a ridicat foarte mult si ofera posibilitati de cazare si pentru gusturi mai rafinate", a adaugat Burcea.
In acelasi timp, un pachet all-inclusive la patru stele costa circa 430 de euro (150 lei). In Mamaia exista in prezent trei hoteluri de cinci stele, Palm Beach, Mamaia si Rex, urmand sa devina operabil si hotelul Vega, o investitie de 10 milioane de euro a grupului Upetrom. O camera la hotelul Rex incepe de la 130 de euro pe noapte, potrivit informatiilor de pe
site-ul hotelului. La nivelul de patru stele statiunea Mamaia dispune de circa 10 hoteluri care insumeaza aproximativ 600 de camere, dintre care cele mai mari sunt Majestic Mamaia, cu 247 de spatii de cazare, Iaki, detinut de Gheorghe Hagi si Savoy.
Potrivit reprezentantilor de pe piata, peste 90% din cei care merg in Mamaia merg in structuri acreditate, cumparand pachete prin intermediul tour-operatorilor. "Aproximativ 95% din locurile de cazare existente pe Litoral sunt contracte prin intermediul tour operatorilor. Sunt foarte putin cei care aleg sa mearga pe cont propriu, diferenta de 5% fiind in mare parte reprezentata de rezerva tehnica pe care si-o asigura hotelurile", a spus Marius Ustoriu, director general al tour-operatorului Mareea, una dintre principalele companii din piata care ofera sejururi pe litoralul romanesc. Potrivit lui Burcea, estimarile ANAT referitoare la cresterea de 20% sunt optimiste, avand in vedere slaba promovare a litoralului.
"In cel mai bun caz anul aceasta se va inregistra o stagnare a cererii pentru vacantele pe Litoral. Spun aceste lucruri bazandu-ma pe trei factori foarte importanti: anul acesta nu s-a cheltuit nici macar un ban din partea ministerului pentru promovarea Litoralului romanesc, transportul din tara catre Litoral este un dezastru, iar explozia curselor charter fac mult mai atractive si accesibile destinatii mai interesante decat cele locale. In loc sa faci 14 ore din Cluj pana in Constanta, mai bine iei un charter si mergi in Spania", afirma Alin Burcea, care adauga ca am putea asista anul urmator la o scadere dramatica a cererii pe litoralul romanesc, daca conditiile raman aceleasi.
In ultimii ani litoralul romanesc a pierdut o parte dintre clientii fideli care s-au orientat catre Bulgaria sau Turcia, unde preturile pentru aceleasi servicii sunt mai scazute. Scaderea incasarilor nu a fost insa resimtita ca urmare a cresterii nivelului de trai, care a determinat ca sumele cheltuite de romani pentru vacante sa fie mai mari an de an.
In ceea ce priveste vacantele in strainatate, anul acesta peste 300.000 de romani vor pleca in Grecia pentru petrecerea vacantei de vara, in timp ce numarul celor care vor alege Bulgaria ca destinatie de vacanta va fi in stagnare in jurul nivelului de 250.000 de persoane. Numarul celor care vor pleca in Turcia va ajunge anul acesta la aproximativ 100.000 de turisti romani, in timp ce Spania va atrage aproximativ 35.000 de romani, nivel similar cu Tunisia, potrivit ANAT.
Anul trecut a fost al doilea an consecutiv in care banii pe care strainii i-au cheltuit pe vacante in Romania au fost mai putini decat cei pe care romanii au decis sa-i cheltuiasca pe sejururi in strainatate. Astfel, incasarile din turism au ajuns la un nivel de 1,068 miliarde de euro, in crestere cu 34 de milioane de euro comparativ cu 2006, in timp ce romanii au cheltuit pe vacante in strainatate 1,1 miliarde de euro, cu 66 de milioane de euro peste nivelul inregistrat in 2006, potrivit datelor BNR. Acestia sunt insa numai banii inregistrati la cheltuielile pentru achizitia biletelor prin agentiile de turism.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO