Prima pagina

Salamul sasilor sau al lui Cris-Tim?

04.12.2002, 00:00 139

Zi si tu: salam sasesc. Asa suna sloganul uneia dintre cele mai populare reclame prezente de ceva vreme in mass-media. O campanie buna de altfel, odata ce vanzarile acestui sort de mezel au crescut. Numai ca nu doar cele ale producatorului Cris-Tim, ci si cele ale tuturor celorlalti fabricanti, prezenti si ei pe piata cu diferite oferte sub acelasi nume: Salam Sasesc. Acum, producatorii se bat pe acest brand, despre care Cris-Tim spune ca ii apartine, iar restul afirma ca e un substantiv comun, proprietate publica.
"Reactia imediata a pietei a insemnat o crestere de 800% a vanzarilor noastre pe acest segment. Acum, cererea s-a stabilizat si producem cu 300% mai mult fata de momentul in care am lansat campania", a declarat pentru Ziarul Financiar directorul general al Cris-Tim, Radu Timis. Salam sasesc produc insa si alte companii din Romania, care au profitat si ele de aceasta crestere a cererii din partea consumatorilor. Sesizand aceasta tendinta, dar si aparitia pe piata a unor produse similare care imitau eticheta Cris-Tim, firma a inserat in campania de promovare un mesaj potrivit caruia Cris-Tim ar fi singurul producator legal de salam sasesc din Romania.
Radu Timis considera ca firmele concurente au copiat produsul Cris-Tim si a trimis la sapte dintre ei notificari prin tribunal cerandu-le sa inceteze sa vanda produsul sub aceasta denumire. "Unii dintre ei au fost de acord. In cazul celorlalti, daca nu vom ajunge la o intelegere, ii vom da in judecata. In cazul unora dintre ei insa, nu am gasit nici o adresa sau numar de telefon. Nu stim cine sunt", spune directorul general al Cris-Tim.
Timis sustine ca firma sa a fost prima din Romania care a fabricat acum doi ani de zile produsul numit "Salam sasesc", pe care personal l-a botezat, si ca forma, continutul si numele produsului au fost inregistrate la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM).
Patronatul din domeniu, Asociatia Romana a Carnii (ARC), nu agreeaza insa deloc punctul de vedere al celor de la Cris-Tim.
"Dintr-o regretabila eroare de interpretare a drepturilor de inscriere a marcii, Cristim a anuntat restrangerea pietei la un singur producator. In realitate, inscrierea la OSIM se refera la "salam sasesc Cris-Tim" si nu afecteaza cu nimic altor procesatori de a produce si comercializa mezeluri de tipul "salam sasesc", sustine asociatia patronala.
"Acum noua luni de zile noi am depus la OSIM toate decumentele necesare, marca a fost inregistrata in luna octombrie si a aparut in Monitorul Oficial din luna noiembrie", afirma Timis.
Directorul Departamentului Marci din cadrul OSIM, Stefan Cocos, recunoaste ca firma lui Radu Timis a depus o solicitare de inregistrare a marcii "salam sasesc", dar ca institutia nu i-a acordat inca dreptul de proprietate.
"Le-am solicitat date suplimentare care sa demonstreze contributia Cris-Tim la distinctivitatea marcii, avand in vedere ca denumirea de marca este una generica. Peste trei luni asteptam raspunsul si in functie de argumente, vom lua o decizie", afirma Cocos.
Directorul general al Cris-Tim va pune la dispozitia OSIM toate datele cerute de institutie, inclusiv facturi care sa ateste faptul ca firma sa a fabricat si vandut pentru prima data acest produs. "Daca este cineva care sa conteste acest lucru, atunci ii asteptam cu facturile", spune Timis. El declara ca asteapta de la reprezentantii acestui organism sa respecte legea si la sfarsitul celor trei luni de zile sa acorde oficial marca.
ARC spune ca exista producatori de salam sasesc in toata tara, care detin licente si autorizatii complete si care fabrica si vand perfect legal acest gen de mezel.
"Pretentia firmei Cris-Tim de a fi unicul producator de salam sasesc este abuziva si complet nejustificata", sustin membrii asociatiei.
Ca argument, ARC foloseste o adresa a OSIM, datata 22 noiembrie, prin care institutia ar fi refuzat provizoriu sa inregistreze marca de salam sasesc. "OSIM a emis avizul de refuz provizoriu nr. 1034411 constatand ca marca Salam Sasesc pe motiv ca aceasta nu poate fi protejata avand in vedere dispozitiile Legii 84/1998", sustine asociatia.
Printre cei care au primit notificari se afla si compania Angst. Vicepresedintele firmei, Sorin Minea spune ca Cristim are tot dreptul sa-si protejeze eticheta produsului, dar ca inregistrarea ca si marca a salamului sasesc ar fi o aberatie. "Nimeni n-a incercat sa faca asa ceva cu alte marci. Ne-am adresat la OSIM si am inteles ca solicitarea de inregistrare a marcii a fost suspendata", sustine Minea.
El a dat ca exemplu inregistrarea dreptului de proprietate asupra etichetei Angst a salamului de Sibiu. "Eu mi-am protejat eticheta, cum ar fi fost sa cer ca marca salam de Sibiu sa-mi apartina?", afirma vicepresedintele companiei.
Un alt producator important de salamuri, Tabco Campofrio, nu a primit o notificare pentru ca nu produce salam sasesc, dar intentioneaza sa lanseze in curand un produs cu aceasta denumire.
"Cei de la Cristim incearca sa profite de necunoasterea legii de catre multi producatori de profil. Ei nu pot sa demonstreze ca au fost primii care au produs salam sasesc, dar au incercat marea cu degetul: daca tine, tine. E o chestie aberanta, pana si pentru Romania: ar crea un haos pe piata pentru ca oricine ar putea sa vina sa inregistreze denumiri generice ca muschiul tiganesc, sunca de Praga, salamul italian", au declarat pentru Ziarul Financiar surse din cadrul companiei.
Campania publicitara pentru salamul sasesc a inceput pe segmentul outdoor in urma cu un an de zile, iar cea agresiva, pe TV, radio, presa scrisa, in urma cu doua luni de zile. Spre deosebire de prima campanie Cris-Tim, care a fost una de imagine si mai putin reusita, de data aceasta firma a incercat o campanie atipica pentru industria alimentara, orientata pe produs. "Salamul sasesc a fost intotdeauna produsul numarul unu al Cris-Tim, care a avut mereu cea mai mare cota in cifra de afaceri", a mai spus Timis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO