Profesii

Ca sef, nu este suficient sa fii bun la locul de munca. Angajatii au nevoie de lideri morali si integri

Ca sef, nu este suficient sa fii bun la locul de munca. Angajatii au nevoie de lideri morali si integri
27.09.2009, 15:51 151

Executivii incearca din rasputeri sa recastige incredereaangajatilor, pentru ca multi dintre ei au realizat ca nu mai estesuficient sa isi demonstreze abilitatile la locul de munca. Ei seconfrunta acum si mai mult cu un val de atitudine cinica din parteaangajati-lor, care privesc cu scepticism spre cei aflati in pozitiide conducere. Ce vor angajatii de la sefii lor? Integritate. "Incalitate de lider, sa fii bun la locul de munca nu mai estesuficient in acest moment. Executivii trebuie sa fie constienti cavalorile pe care le transmit si felul in care acestea suntpercepute de angajati reprezinta semne ale integritatii lorpersonale. Perceptia generala este ca, cu cat esti mai sus pe opozitie de senioritate, cu atat de mult se vor amplificadiferentele dintre ceea ce zici si ceea ce faci", sustine Penny deValk, directorul executiv al ILM.

Rezultatele sondajului realizat pe un esantion de 5.600 deangajati arata ca executivii au obtinut o medie de 59 de puncte din100 atunci cand au fost centralizate datele cu privire la indicelecare verifica increderea angajatilor in lideri.

"Increderea este vitala pentru performanta organizatiei sipentru fundamentarea unei strategii bune de leadership. Echipelesunt mai eficiente intr-un mediu de lucru care confera incredere,iar oamenii lucreaza mai bine si mai mult daca au incredere inliderii lor", a mai spus de Valk.

Angajatii din domeniul privat, mai multumiti de sefidecat cei de la stat

Exista insa diferente intre increderea manifestata de angajatifata de liderii care activeaza in sectorul public si cei dindomeniul privat: daca executivii din institutiile publice mari auobtinut 57 din 100 de puncte la indicele care masura incredereaangajatilor, liderii din companiile private au inregistrat unpunctaj putin mai ridicat, de 61 din100 de puncte.

Rezultatele celui mai recent studiu realizat de institulul ILMconfirma concluziile unei cercetari realizate in anul 2007 de firmade consultanta Watson Wyatt Worldwide, pe un esantion de 12.000 deangajati cu program de lucru full-time. Acum doi ani, mai putin dejumatate (49%) din cei chestionati au raspuns ca au incredere inangajatii din senior management, iar cercetari similare realizatede companie au raportat niveluri scazute de incredere a angajatilorin executivi, de pana la 40%.

Senior managerii din retail, cel mai bine cotati laincredere

Managerii din prima linie au obtinut un punctaj mai mare decatsefii lor cu pozitii executive in sondajul ILM, obtinand o medie de69 de puncte din 100 la nivelul tuturor indicatorilor. Seniormanagerii aflati la conducerea institutiilor publice locale saunationale si liderii din industria media au fost cotati cu un gradscazut de incredere din partea angajatilor, pe cand cei carelucreaza in sectorul de retail au obtinut calificative ridicate deincredere a angajatilor, comparativ cu oricare alt sector deactivitate. Un rezultat surprinzator s-a inregistrat si in sectorulfinanciar, unde angajatii inca mai au destul de multa incredere inlideri, in ciuda turbulentelor de pe piata.

Cercetarea mai arata ca executvii castiga increderea angajatilordupa o perioada mai lunga de timp. Este putin probabil ca unmanager din prima linie sa beneficieze de o incredere sporita aangajatilor in mai putin de cinci ani de cand au ocupat functia.Punctajele scazute ale increderii pe care le-au obtinut executiviidin companiile mari sunt cauzate in mare parte si de faptul ca nuau stat prea mult timp la conducere.

In studiul "Trust and Power", realizat de sociologul germanNiklas Luhman, se explica de ce eroziunea nivelului de incredere alangajatilor in liderii de business sau in cei politici a generat onesiguranta care s-a generalizat.

"Increderea reduce sentimentul incertitudinii. Increderea face opersoana sa fie mai sigura cu privire la felul in care va actionasi are sentimentul ca stie ce se va intampla in viitor", sustineLuhman.

Daca executivii vor sa joace un rol in recastigarea increderiiangajatilor atat in ei, cat si in companie, integritatea siautenticitatea trebuie sa fie principalele aspecte pe care sa si ledezvolte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO