Profesii

De ce nu vorbeste CEO-ul cu managerul de HR?

10.12.2007, 19:00 32

Un studiu efectuat de compania specializata pe gestionarea managementului Veritude a descoperit ca lipsa de comunicare intre departamentele de resurse umane si comunitatea de afaceri afecteaza businessul si politicile de angajare si, vestea cea mai rea, nu pare sa se imbunatateasca prea curand. Una dintre explicatii sta in faptul ca departamentelor de resurse umane nu li se acorda incredere in problemele majore legate de strategie care apar in majoritatea companiilor.
"Ca rezultat al acestor cercetari si ca modalitate de intelegere a relatiei dintre HR si management, companiile au insa ocazia sa faca schimbarile necesare pentru a-si atinge in mod eficient scopurile", precizeaza James McCoy, vicepresedintele pe servicii de consultanta al Veritude, lider pe piata furnizorilor de servicii de resurse umane din SUA.
Mai mult de jumatate dintre cei 101 lideri de afaceri americani chestionati in cadrul studiului au recunoscut ca nu au o relatie clara cu departamentul de resurse umane al companiei sau ca nu
s-ar gandi sa includa acest departament in procesele de implementare a planurilor care vizeaza forta de munca din companie, iar dintre cei 99 de manageri de resurse umane chestionati, majoritatea au declarat ca directorii din companiile in care lucreaza minimalizeaza rolul departamentelor lor in realizarea de planuri legate de forta de munca din companie.
De asemenea, managerii de HR considera ca sunt vazuti ca persoane fara perspicacitate in afaceri si fara abilitati necesare recrutarii de talente, in ciuda faptului ca ambele parti au cazut de acord asupra faptului ca recrutarea de personal calificat reprezinta una dintre cele mai importante probleme strategice din companii.
In acest context, aproximativ un sfert dintre liderii de afaceri si 20% dintre managerii de HR au consimtit ca departamentul de resurse umane nu este implicat in strategiile de dezvoltare ale companiei sau este implicat doar in procesul de implementare a acestora, partea decizionala apartinand in totalitate directorilor generali sau departamentelor specializate pe obiective strategice.
"Managerii de HR trebuie sa isi asume rolul de a propune alternative strategice care sa indeplineasca obiectivele de afaceri in mod eficient", potrivit vicepresedintelui pe servicii de consultanta al Veritude.
Doar jumatate dintre managerii de companii au recunoscut ca directorii departamentelor de resurse umane ar avea abilitatile necesare pentru gestionarea afacerilor spre deosebire de opt din zece manageri de HR care au declarat acestea.
Mai mult decat atat, ambele parti chestionate au declarat ca intampina frustrari in ceea ce priveste problemele operationale zilnice, 20% dintre liderii de afaceri percepand managerii de resurse umane ca oameni incapabili sa gaseasca forta de munca potrivita nevoilor companiei.
Pe de alta parte, directorii de HR motiveaza aceste opinii manageriale prin faptul ca directorii companiilor stabilesc de multe ori obiective temporale nerealiste si nu inteleg chestiunile legate de forta de munca si de provocarile procesului de recrutare a oamenilor calificati si sunt inconsecventi in ceea ce priveste implementarea initiativelor.
"Desi acest studiu arata ca exista loc de imbunatatiri in relatia departamentelor de management si a celor de resurse umane din companii, ne revine in atentie problema de recrutare si retinere a talentelor, problema cu care se confrunta companiile in prezent", subliniaza James McCoy.
O nota pozitiva a studiului este acordul partilor asupra faptului ca departamentul de resurse umane trebuie sa fie mai implicat in strategiile care privesc forta de munca si implementarea acestora.
Insa este obligatoriu ca managerii de HR sa accepte liderii de afaceri ca pe niste clienti si sa isi asume responsabilitatea imbunatatirii relatiilor profesionale, a concluzionat studiul.
Liderii de resurse umane au observat, potrivit cercetarilor, ca trebuie sa patrunda in afacere mai eficient, ca parteneri, in timp ce patru din zece directori de companii au precizat in raspunsul lor la intrebarea "cum ar putea departamentele de resurse umane sa sprijine afacerile?", ca departamentele de HR trebuie sa fie la curent cu problemele cu care se confrunta compania.
"Exista totusi o speranta pentru solutionarea acestei situatii, tinand cont de faptul ca ambele parti opteaza pentru implicarea managerilor de resurse umane in procesul de implementare a initiativelor strategice care abordeaza probeleme majore din organizatii. Modelul consultant/client abordat de cei implicati in studiu reprezinta crearea unei legaturi intre liderii de afaceri in contextul confruntarii problemelor de afaceri", a adaugat McCoy.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO