Profesii

Firmele îşi trimit angajaţii la evenimente de networking şi îi lasă să stea pe Facebook ca să atragă noi clienţi

Firmele îşi trimit angajaţii la evenimente de networking şi îi lasă să stea pe Facebook ca să atragă noi clienţi
11.07.2010, 23:15 543

"Am participat la un eveniment de networking pentru că m-atrimis şeful meu. După eveniment, am primit oferte de colaboraredin partea celor cu care am vorbit, însă până acum nu s-aconcretizat nimic, deşi oamenii par a fi deschişi cătreparteneriate", susţine Ionuţ, business development manager încadrul unei agenţii de turism.
Una dintre companiile care organizează evenimente de networking pepiaţa locală este Business Network International (BNI), prezentă înRomânia de trei ani şi jumătate, fiind o franciză a unei companiibritanice.
"Una dintre cele mai mari greşeli făcute la un eveniment denetworking este să încerci să vinzi. Cei care vin la acesteevenimente vor să facă primul pas pentru relaţionare. Organizămîntre 3 şi 4 evenimente de networking pe an şi, de regulă, seîntorc jumătate din participanţii la eveniment, care vin însoţiţide alte persoane noi", susţine Ana Maria Mihăilă, general managerîn cadrul BNI, companie care a organizat recent un eveniment denetworking la care au participat 150 de manageri şi angajaţi, maiales din companiile mici şi mijlocii.
"În urma recomandărilor care se dau în cadrul întâlnirilor,participanţii completează nişte formulare care rămân anonime, princare mulţumesc pentru recomandarea din cadrul evenimentului,spunând ce profit i-a adus respectivul parteneriat", mai spuneMihăilă, care susţiune că anul trecut evenimentele organizate augenerat un profit de 500.000 de euro participanţilor.

Nu încercaţi să vindeţi de la primaîntâlnire
Una dintre regulile de networking spune că persoanele pe care leîntâlneşti la un astfel de eveniment trebuie contactate în maximum48 de ore după eveniment.
Cristina Chiriţă, managing partner în cadrul firmei de training şiconsultanţă Roda Business Consulting, spune că a fost impresionatăde numărul mare de mesaje pe care le avea pe e-mail la o zi după cea participat la un eveniment de networking organizat de BNI.
"Am colaborat cu cel puţin trei persoane pe care le-am cunoscut laeveniment. Cred că aceste tipuri de evenimente oferă oportunităţide business foarte bune pentru IMM-uri, care au nevoie de contactemai mult decât companiile mari, care caută mai mult o expunereinternaţională", spune Chirţă, care este în discuţii cu o firmă deconsultanţă pentru a colabora în vederea derulării unor proiectesolicitate de companii.
Nu acesta a fost şi cazul Melaniei Oanţă, laboratory manager încadrul IMU Laboratories, un laborator de mediu în care seefectuează analize pentru apă şi sol, care a fost prezentă laacelaşi eveniment.
"Am primit propuneri de colaborare, dar eu nu am contactat penimeni. De regulă, cei care mă sunat voiau să-şi vândă produselesau serviciile, nu să le cumpere pe ale noastre. Nu am maiparticipat până acum la un eveniment de networking, dar nici nu voimai participa, pentru că nu am timp", spune Oanţă.
O altă instituţie care derulează evenimente de networking pe piaţalocală este Junior Chamber International România (JCI), oorganizaţie globală de tineri lideri şi antreprenori. "BusinessNetwork Event" este un eveniment care a strâns câteva zeci depersoane în oraşe precum Bacău, Cluj, Iaşi, Bucureşti, Târgu Mureşsau Suceava.
Principalul avantaj al networkingului tradiţional îl reprezintălărgirea reţelei de cunoştinţe în mediul de business, indiferentdacă e vorba de potenţiali clienţi, parteneri sau furnizori, chiardacă rezultatele concrete se văd după o perioadă de timp.
"Problemele pot apărea în momentul în care un om de business,participant la un eveniment de networking, nu îşi cunoaşteobiectivele sau nu are un profil al celor pe care vrea să îiîntâlnească. Este necesară o scurtă pregătire, atât personală, câtşi pe partea de prezentare a business-ului reprezentat şi abeneficiilor pe care le poţi aduce. Alta experienţă care poateproduce frustrare este încercarea de a închide o vânzare forţat,direct pe loc sau într-un timp mai scurt decât cel optim pentrupotenţialul client", susţine Ciprian Gavriliu, vicepreşedinte peantreprenoriat în cadrul JCI România.

Firmele pierd 1,5% din productivitate dacă angajaţiistau pe Facebook
Un studiu realizat anul trecut de compania de cercetare în domeniulIT Nucleus Research arată că productivitatea companiilor scade, înmedie, cu 1,5% atunci când angajaţilor li se permite să foloseascăreţeaua de socializare online Facebook în timpul programului delucru. Mai mult, un studiu de caz aplicat în cadrul unei companiicu aproape 240 de angajaţi arată că 77% din aceştia folosescFacebook în timpul serviciului, iar majoritatea utilizatorilor(87%) "nu au niciun motiv legat de business pentru a folosisite-ul". Cu toate acestea, companiile au început să-şi încurajezeangajaţii să socializeze, pentru a aduce noi clienţi.
Mădi Daia, managing partner în cadrul companiei Netstairs, careoferă sisteme de videoconferinţe pentru IMM-uri, a fost prezentă laun eveniment de socializare organizat de compania BNI, înîncercarea de a găsi potenţiali colaboratori de afaceri.
"Am avut până acum două întâlniri cu persoane pe care le-amcunoscut la eveniment. Încă nu am încheiat niciun parteneriat,însă
le-am trimis mesaje pe Facebook şi pe Linkedin celor 20- 25 depersoane cu care am intrat în contact şi am primit surprinzător demulte răspunsuri, mai ales pe Facebook", spune Daia, care a adăugatcă a trimis în fiecare săptămână fişiere cu prezentarea companieisale către trei dintre potenţialii clienţi cunoscuţi laeveniment.
"Evenimentele de networking pot ajuta reţelele de socializareonline atunci când sunt folosite în scop de business, pentru că nugăseşti pe interenet datele pe care le poţi afla stând de vorbă cupersoana respectivă sau cele care se regăsesc pe cărţile devizită", adaugă Daia.
La un eveniment de networking participă, în medie, de la câtevazeci la peste 100 de persoane, iar profilul participanţilor evariat, de la antreprenori sau manageri până la new businessdeveloperi, consultanţi sau freelanceri şi avocaţi. Preţul pentruparticiparea la un eveniment de networking este cuprins, îngeneral, între 100 şi 200 de lei.
"Cel mai important aspect al networkingului de business rămâne însăcontactul direct. Oamenii nu fac business cu companii, ci cu alţioameni, iar contactul direct este una dintre cele mai puternicemetode de promovare", explică Gavriliu.

Reguli de aur in networking

  • Pregăteşte un discurs de un minut care să conţină numele,funcţia, compania pe care o reprezinţi şi obiectul de activitate alacestuia, precum şi clienţii.
  • Mergi la eveniment cu multe cărţi de vizită şi mape deprezentare sau broşuri ale firmei.
  • Intră în discuţie fără să aştepţi să fii prezentat.
  • Adoptă o ţinută vestimentară elegantă, de business.

Sursa: BNI

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO