Profesii

Mercer: Aderarea Romaniei la UE tempereaza cresterea salariilor

Mercer: Aderarea Romaniei la UE tempereaza cresterea salariilor

Oana Botolan, country manager al ConsulTeam

22.01.2007, 18:54 110

Anul acesta salariile vor creste in medie cu 8,9% in cadrul companiilor prezente pe piata locala, inregistrand astfel un ritm mai putin spectaculos decat anul trecut, cand salariile au urcat cu aproximativ 10%, arata studiul "Total Remuneration Survey", realizat de Mercer in colaborare cu ConsulTeam.
Cresterea se va tempera si mai mult in 2008, cand este prognozata o crestere medie de doar 8%. Estimarile companiilor din Romania privind cresterile salariale din anii urmatori sunt legate in principal de nivelul inflatiei.
"Cresterea salariala in 2007 si 2008 este legata de procentul inflatiei, care va scadea (nivel estimat la 4,8% in 2007). De asemenea, un alt factor care influenteaza cresterile salariale este performanta individuala a salariatilor", a declarat pentru ZF Erika Nagy, business leader for product solutions in cadrul Mercer.
Factorii care au influentat in 2006 cresterile salariale au dovedit inca o data modificarea si evolutia sistemului. Oana Botolan, country manager al ConsulTeam, crede ca sunt trei elemente principale care conduc la aceste cresteri. "Cel mai mult a fost luata in considerare performanta individuala, urmata de valoarea inflatiei si apoi de pozitia angajatului in grila de salarizare", spune Botolan. Rezultatele organi-zatiilor au fost, de asemenea, un factor care a determinat cresterile salariale, in timp ce vechimea in munca a fost de aceasta data un factor mai putin important.
Pe de alta parte, experienta tarilor din jur care au aderat la UE in ultimii ani dovedeste ca nu s-au inregistrat cresteri salariale majore in anii post-aderare. "Unele organizatii au planuri financiare pentru urmatorii cinci ani, urmarind alinierea salariilor cu nivelul european, dar aceasta practica nu este generalizata. In tarile proaspat intrate in UE nu se preconizeaza si nici nu s-a urmarit o aliniere a nivelurilor salariale", precizeaza Erika Naky, de la Mercer.
Spre comparatie, in Rusia, de exemplu, ritmul de crestere asteptat pentru acest an este de 10%, iar in Ungaria, de 4%. Salariile cehilor, pe de alta parte, vor inregistra cea mai modesta crestere in 2007 (3,9%), cele ale polonezilor si ale maghiarilor - 4%, in timp ce angajatii cei mai fericiti vor fi cei din Serbia, unde este asteptata o crestere salariala de 15,3%.
Cu toate acestea, cresterile salariale sunt mai putin spectaculoase decat cele inregistrate in 2006, cand, pe categorii, salariile au crescut astfel: CEO - 8,8%, senior management, junior si middle management - 10%.
Cresterea salariala se va tempera si mai mult in 2008, cand salariile executivilor vor creste cu 8%, ale managementului cu 8,5%, iar ale specialistilor din vanzari, cu doar 8,3%.
In acelasi timp, peste jumatate dintre companiile luate in considerare de studiu (56%) au declarat ca vor creste numarul managerilor din organizatie in 2007.
In companiile prezente pe piata locala, cele mai semnificative cresteri salariale se vor inregistra in cazul categoriei de junior si middle management (9,6%), de senior management, unde este prognozata o crestere de 9,2%, in timp ce salariul unui CEO va creste cu aproximativ 8%. "Dinamica salariala este dictata si de fluctuatia de personal si de fluxul de specialisti inalt calificati", spune Oana Botolan.
Potrivit reprezentantilor Mercer, nivelul salarial din Romania este in prezent cu 30% mai ridicat fata de Bulgaria si cu aproximativ 30% mai scazut fata de cel inregistrat in Ungaria. Iar pentru nivelul de top-management aceste diferente depasesc cu mult procentul de 30%. Potrivit Oanei Botolan, aceste diferente oglindesc in mod direct nivelul de dezvoltare economica al tarilor comparate.
In acelasi timp, cele mai mari cresteri salariale s-au inregistrat in 2006 in cazul pozitiilor de key account manager, unde salariile au crescut cu 29% comparativ cu 2005. Salariile managerilor de vanzari au crescut cu 12%. Astfel, joburile de key account manager si manager de vanzari au fost declarate, alaturi de cel de brand manager, pozitiile-cheie ale acestui an.
"Key account managerul are in vedere un anumit numar de clienti corporate pe care i-a fidelizat deja si care aduc companiei un venit sigur. Desi detine acest grup de clienti, se asteapta din partea lui atragerea unora noi, pe care, ulterior sa ii fidelizeze. Reprezentantul de vanzari are ca principala responsabilitate promovarea produselor pe piata si atragerea de noi clienti carora le sunt dedicate produsele companiei pe care o reprezinta", precizeaza Botolan.
Ea afirma ca desi intr-o organigrama pozitia de reprezentant vanzari este inferioara celei de key account si brand manager, acesta ramane un post-cheie in companiile care comercializeaza produse datorita faptului ca reprezinta o alta legatura intre companie si client, datorita relatiei furnizor - client.
"Cresterea volumului de vanzari si implicit succesul unei companii de acest gen depind de acesti specialisti si de modul in care acestia pastreaza, imbunatatesc si dezvolta relatia cu consumatorii. Faptul ca aceste trei pozitii au fost desemnate pozitiile-cheie din organizatii se datoreaza si faptului ca foarte multe companii au atat departamente de productie, cat si de comercializare a produselor proprii", spune Ioana Tot, consultant HR la ConsulTeam.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO