Profesii

Un altfel de proiect pentru angajati

Un altfel de proiect pentru angajati

Theodor Dumbrava (in picioare), key account manager in cadrul Xerox Romania, l-a interpretat pe Viktor Novorski, personajul principal din filmul "The Terminal".

05.11.2007, 01:44 209

Unii angajati se simt bine atunci cand fac tot posibilul sa castige, indiferent de competitie, altii prefera sa priveasca partea "distractiva" a lucrurilor, indiferent de sarcini. Dar ce ii motiveaza pe angajati atunci cand se hotarasc sa faca un film impreuna? E vorba de competitia cu "concurenta" sau mai degraba de posibilitatea de a se apropia de colegi ori de a-si forta limitele creativitatii care sta ingropata in e-mail-uri, bugete, statistici sau rapoarte?
"M-a atras ideea de a participa intr-o asemenea activitate pentru ca, dupa o perioada destul de incarcata, mi-am zis ca ar fi bine daca mi-as condimenta putin zilele de lucru si m-as deconecta intr-un mod creativ. Mai mult, mi-a placut materialul realizat de colegii mei anul trecut. Inca de atunci mi-am pus in gand ca, daca timpul imi va permite, sa iau parte la urmatoarea editie", spune Theodor Dumbrava, key account manager Graphic Arts in cadrul Xerox Romania, care l-a interpretat pe Viktor Novorski, personajul principal din filmul "The Terminal", pe care echipa companiei Xerox l-a realizat pentru editia de anul acesta a Teacher's Film Festival.
Cei de la Xerox au filmat doua zile intregi, in cinci locatii diferite, in avion, intr-un bloc parasit, in casa matusii unui prieten al unui coleg sau intr-o gara prin care treceau doar doua trenuri pe zi. "Tracul inerent de inceput, apoi placerea de a te lasa urmarit de obiectiv, echipa miscandu-se in jurul tau, oboseala care iti intra treptat in fiecare muschi, dar pe care nu o mai simti, iar la final o mare satisfactie pentru un lucru facut bine si cu multa pasiune", descrie Theodor Dumbrava in cateva cuvinte experienta sa in timpul filmarilor.
Anul acesta, la cea de-a doua editie a festivalului Teacher's Film Festival, companii precum Xerox, Continental Hotels, ING Bank, Zapp sau Orange au filmat scene din filme celebre pentru a-si testa creativitatea, dar si pentru a se distra sau a-si cunoaste mai bine colegii.
Simona Simion-Popescu, HR & lean six sigma manager la Xerox, povesteste ca anul trecut a primit o invitatie din partea organizatorilor pentru a participa la prima editie a festivalului. "Ni s-a parut o propunere foarte interesanta si ne-am inscris si noi. Avand in vedere ca la editia din 2006 am si castigat 'Premiul Special', anul acesta ne-am mobilizat din nou", mai adauga ea.
Pe de alta parte, Iulia Dinu, human resources manager la Continental Hotels, spune ca a aflat de organizarea acestui eveniment datorita departamentul PR si evenimente al companiei si s-a gandit ca este o excelenta oportunitate de promovare a imaginii companiei prin intermediul propriilor angajati. Totodata, fiind intr-un proces de schimbare la nivelul culturii organizationale a companiei, a considerat aceasta ocazie este o oportunitate de a concura in acest festival alaturi de alte companii importante din Romania si de a oferi angajatilor posibilitatea de a-si pune in valoare hobbyurile si calitatile personale intr-un "altfel de proiect comun".
Unul dintre angajati, Carmen Stan, trainer in cadrul Continental Hotels, a hotarat sa managerieze acest proiect pentru ca era vorba despre ceva nou, ce nu mai facuse pana acum la acest nivel si, nu in ultimul rand, pentru ca a vrut sa vad daca este in stare. "Am avut ocazia de a-mi pune in valoare creativitatea, spiritul de organizare, atentia la cel mai mic detaliu. A fost o decizie cu riscuri deoarece eram angajata de foarte putin timp in companie si nu imi cunosteam deloc colegii. Am acceptat pentru ca era o posibilitate de autocunoastere si de depasire a limitelor cunoscute pana la acel moment", spune Carmen Stan, care povesteste ca toata experienta realizarii acestui film a adus ceva interesant, de la relatiile umane care s-au stabilit pana la dorinta de a face totul cat mai bine.
Echipa Continental Hotels a filmat trei nopti la Timisul de Sus si la Predeal pentru o scena din filmul "Mission Impossible". Cea mai interesanta experienta a fost realizarea costumelor celor doi eroi, Superman si Spiderman, din hartie creponata. "Cand i-am vazut imbracati in aceste costume, la patru dimineata, dupa o ora de 'echipat' nu ne-a venit sa credem cat de bine aratau", mai spune Stan.
Astfel, profilul angajatilor care au fost im-plicati in proiectul desfasurat de Continental Hotels a fost legat direct de calitatile si aptitudinile cerute pentru fiecare participant in proiect: actori, regizor, scenarist, designer sau cameraman.
"Pentru actori, erau necesare excelente abilitati de comunicare, prezenta, expresivitate verbala si non-verbala, pentru regizor, aptitudini orga-nizatorice, comunicare, pentru scenarist, imaginatie, si pentru came-raman, abilitati tehnice", spune Iulia Dinu, adaugand ca o conditie a fost si ca toti cei implicati in proiect sa fie pasionati de ceea ce fac si sa aiba spirit de invingator.
Practic, spiritul Teacher's Film Festival se bazeaza pe ideea de team building cu participare in echipa realizatoare a filmului a tuturor angajatilor din companie indiferent de nivel, varsta, vechime, pozitie in cadrul com-paniei, criteriul de baza fiind acela de a fi animati de ideea de a participa la un astfel de proiect inedit, fie ca actori, fie ca realizatori.
Printre membrii juriului se numara regizorul Tudor Giurgiu, Ada Roseti, critic de film, si Catalin Stefanescu, realizator si prezentator TV.
Desi suna bine la prima vedere, nu este usor sa convingi orice angajat sa participe la un astfel de proiect. Mai receptivi au fost cei din departamentele de resurse umane si comunicare, PR sau marketing. "Angajatii din aceste departamente au fost cei mai interesati, dar ei sunt si cei pe care i-am targetat in perioada de recrutare a companiilor prin invitatii de participare, prezentare sau direct mailing. Ei au devenit team leaderii si 'creierele echipei', insa in componenta au intrat mult mai multi si mai diversi ca profil profesional si pozitie in companie", spune Daniela Dumitru, brand manager la Teacher's, organizatorul festivalului, care completeaza ca au fost companii in care s-a facut concurs de scenarii pe tema aleasa de echipa initiatoare si cei mai buni au devenit membri in proiect, nu a contat profilul profesional, ci doar calitatea si creativitatea lucrarii propuse.
Una dintre bancile participante a fost ING Bank. "Anul trecut ne-am inscris pe ultima suta de metri, chiar daca am facut rabat de la calitate, insa ne-am dorit foarte mult sa facem parte din acest proiect inedit si sa aratam ca si bancherii pot avea veleitati artistice", spune Manuela Dragomir, manager de resurse umane la ING Bank.
Ea adauga ca experienta de anul trecut le-a placut foarte mult, asa ca anul acesta si-au propus sa investeasca mai mult timp si sa implice cat mai multi colegi in aceasta activitate extra-profesionala, astfel ca in momentul in care au primit invitatia, nu au fost luati deloc prin surprindere.
"In cadrul ING acest proiect a adunat laolalta sefi si subalterni, colegi din departamente diverse, unii recent cooptati in organizatie, altii de foarte multi ani alaturi de ING", spune Dragomir precizand ca toate costurile au fost acoperite de companie si nu au depasit 2.000 de euro.
Fiecare companie a primit din partea Teacher's 300 de euro pentru a demara filmarile, iar diferenta de cost fata de suma pusa la dispozitie de organizatori a variat in functie de complexitatea montajului de la companie la companie.
"Ideea celor 300 de euro a fost de a oferi baze de plecare egale tuturor par-ticipantilor, un cuantum care acopera intr-o proportie considerabila bugetul de postproductie", Daniela Dumitru, brand manager la Teacher's
In cazul Continental Hotels, costurile de realizare a filmului au fost partial acoperite de organizatori. "Bu-getul alocat realizarii intregului proiect s-a ridicat mult peste suma asigurata de organizatori si a fost acoperit de catre companie. Anul acesta au ajuns in total pana la aproximativ 1.000 de euro, costuri cu deplasarea angajatilor la locul filmarii, costume sau inchiriere instrumente de filmat", precizeaza Iulia Dinu.
Potrivit organizatorilor, cele mai multe companii participante anul acesta sunt din domeniul FMCG. Companiile din domeniul bancar au aratat entuziasm pentru participare anul acesta, cinci banci inscriindu-se in concurs. "Un element de noutate sunt doua companii din domeniul hotelier care acum sunt si printre primii care predau filmul chiar inainte de termenul oficial. Sunt si doua companii din domeniul auto, doi mari producatori, companii foarte mari ca numar de angajati", spune Daniela Dumitru, adaugand ca au existat si participanti companii de media, dar din domeniul publishing.
Mai mult decat competitia sau costurile pe care le-au presupus filmarile, cel mai important aspect este faptul ca acest festival a adunat oamenii din companii.
"Cu siguranta, acest proiect a adus impreuna oameni din departamente si linii de business diferite, oameni care se stiau doar dupa vocea de la telefon sau poza de pe intranet, care au lucrat si s-au distrat impreuna", spune Dragomir de la ING.
De asemenea, pentru cei de la Xerox apropierea dintre angajati este si scopul principal pentru care s-au inscris in acest program. "Colegii nostri care au participat anul trecut au fost foarte motivati si au pus multa pasiune in filmul realizat, ceea ce i-a apropiat si le-a intarit spiritul de echipa. Sunt sigura ca si echipa de anul acesta va fi la fel de entuziasmata", spune Simona Simion-Popescu.
De aceeasi parere este si Theodor Dumbrava. "Ar putea fi considerat teambuilding, da, desi se presupune ca la un teambuilding obisnuit iau parte toti angajatii sau toti membrii unui departament. Ei bine, aici e vorba de o echipa formata din doar cativa colegi, dar impreuna facem cat toata compania", spune zambind Dumbrava. In opinia sa, indiferent daca esti in spatele sau in fata camerei, ajungi sa iti vezi colegii altfel decat cum ii stii de la birou. Este o experienta care iti aduce oamenii mai aproape si te ajuta sa dai tot ce e mai bun pentru proiectul la care lucrezi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO