Toate centrele comerciale în care suedezii de la H&M audeschis sau urmează să deschidă magazine în acest an au cel puţinun punct comun: găzduiesc şi magazine Zara ale grupului spaniolInditex, principalul competitor al H&M pe piaţa europeană aretailului de îmbrăcăminte, cele două companii având vânzărianuale de 11 mld. euro fiecare.
În ţară, viitoarele magazine anunţate vor fi în centrelecomerciale ale omului de afaceri Iulian Dascălu - Iulius Mall Clujşi Timişoara, dar şi în proiectul Palas Iaşi, aflat în construcţie-, precum şi Polus Cluj, respectiv Unirea Braşov.
"H&M şi-a propus să intre în proiectele dominante dinoraşele cu peste 300.000 de locuitori, în prima fază, urmând caîncepând cu primăvara lui 2012 să deschidă şi în oraşe mai mici",declară Răzvan Sin, directorul departamentului de retail alfirmei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox, care a asistat lanegocierile prin care H&M a închiriat spaţiile din mallurilegrupului Anchor - Bucureşti Mall şi Plaza România.
Deschiderea magazinelor din Bucureşti a provocat un entuziasmputernic în rândul consumatorilor, în condiţiile în care suedeziisunt recunoscuţi drept un retailer de îmbrăcăminte care practicăpreţuri mici şi medii, fiind foarte popular în rândul tinerilor.Tot atât de mare ar fi entuziasmul şi într-un oraş ceva mai mic,precum Bacău sau Piteşti, spre care Zara a făcut deja pasul?Deocamdată suedezii mai au programate trei inaugurări în malluridin Bucureşti.
"Este clar că în primul rând au fost selectate pentru intrareape piaţă centrele comerciale cele mai importante din Bucureşti lasfârşitul anului 2009, când s-a finalizat etapa lor de analiză.Vorbesc aici despre AFI Palace Cotroceni, Băneasa Shopping City şiBucureşti Mall. (...) Proiectul Unirea este evident că a fostselectat atât pentru traficul de fashion generat în zonă de Zara,Bershka şi New Yorker, dar şi pentru vizibilitatea stradalăincontestabilă", spune Roxana Stănciulescu, head of retail încadrul firmei Jones Lang LaSalle, care a asistat la negocierilepentru spaţiul din Cotroceni Park.
Consultantul apreciază că mallul Plaza România a fost cel maiprobabil ca parte dintr-un pachet împreună cu Bucureşti Mall, undeproprietarul face o investiţie destul de mare pentru contrucţiamagazinului H&M. De altfel, Anchor nu avea spaţii disponibileîn Bucureşti Mall pentru a face loc unui magazin H&M, astfel căturcii au fost nevoiţi să construiască un corp suplimentar doarpentru a nu rata ocazia de a completa mixul de magazine din cadrulprimului mall construit în România, în 1999.
Ce elemente au mai urmărit suedezii pentru alegerea viitoarelormagazine?
"Principalele criterii se referă la concept - doar centrecomerciale, nu retail park-uri - trafic, catchment area şi succesulchriaşilor existenţi. Spaţiile alese în interiorul proiectelor suntîn zonele cu trafic, dar şi în spaţii aflate la intrarea în mall,cu bună vizibilitate din exterior", explică reprezentantul DTZEchinox.
Suedezii au ales poate cel mai bun moment pentru a intra pepiaţa locală. Listele de aşteptare pe care se înscriau acum câţivaani retailerii care doreau să deschidă magazine în Unirea sau înBucureşti Mall nu mai există, astfel că H&M a putut să aleagădintre cele mai bune spaţii pentru magazine, chiar dacă asta aînsemnat deseori mutarea mai multor chiriaşi.
"Cât despre locaţiile din interiorul centrelor comerciale, potspune că nu au fost probleme pentru AFI, dar nici pentru Băneasa.Ambele centre aveau la acel moment suficiente spaţii vacante încâtsă îşi permită mutarea unor chiriaşi şi crearea unui viitor magazinH&M. H&M a indicat zona în care şi-a dorit să i se creezemagazinul. Proprietarii au mai avut şi avantajul faptului căretailerul suedez a acceptat varianta de magazin pe două etaje şi,în acelaşi timp, au fost ajutaţi şi de perioada de timp destul demare pe care au avut-o la dispoziţie", explică Stănciulescu de laJones Lang LaSalle. Mallurile din Băneasa şi Cotroceni au probabilcele mai mari vânzări de pe piaţa locală, dar retailerii de la etajdin ambele proiecte nu beneficiază de acelaşi trafic cu cei dela parter, astfel că preluarea de către H&M a unui spaţiu pedouă etaje îi avantajează.
Sun Plaza din Bucureşti, un mall din Constanţa (City Park,Maritimo sau Corall) sau altul din Craiova (Electroputere sauAdora) reprezintă trei dintre posibilele ţinte pentru H&Mîn următoarea perioadă. Odată veniţi, retailul de îmbrăcămintelocal este mai "colorat", iar competiţia pentru cele mai bunespaţii din malluri, dar şi pentru clienţi, este mai acerbă.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels