♦ Peste 25% dintre români nu folosesc internetul şi o treime din populaţia României nu are nici măcar cunoştinţe digitale de bază ♦ Mai departe, businessurile locale sunt printre cele mai puţin deschise în implementarea soluţiilor de vânzare online, lucru care limitează accesul la pieţele externe şi creştere ♦ Când toţi vorbesc de digitalizare, România riscă să piardă cea mai importantă luptă a momentului pentru că-i lipsesc chiar oamenii de la care porneşte educaţia digitală: profesorii.
„Întreprinderile private au introdus programe de specializare în IT, iar numărul locurilor din universităţi este limitat. Mai multe universităţi din România au început să ofere un număr limitat de cursuri online. Numărul studenţilor la STEM (Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie şi Matematică) s-a dublat în 2017, dar numărul profesorilor a rămas acelaşi“, se arată în raportul de ţară DESI 2018 (Indicele Economiei şi Societăţii Digitale).
În calculul indicelui DESI intră cinci factori şi anume conectivitatea (serviciile fixe de bandă largă, serviciile mobile, viteza şi preţurile conexiunii în bandă), capitalul uman (utilizarea internetului, competenţele digitale de bază şi avansate), utilizarea internetului (utilizarea de către cetăţeni a conţinutului, comunicaţiilor şi tranzacţiilor online), integrarea tehnologiei digitale (digitalizarea întreprinderilor şi comerţul electronic) şi serviciile publice digitale (e-guvernare).
Deşi IT&C a devenit vedeta economiei locale, specialiştii din acest domeniu sunt doar o insulă, cea mai mare parte a populaţiei neavând niciun fel de pregătire digitală. Astfel, mai bine o treime dintre locuitorii României nu au folosit vreodată internetul sau nu ştiu cum să lucreze cu un calculator, în timp ce doar 10% dintre locuitorii ţării sunt peste medie în domeniul IT&C. În Danemarca, de exemplu, mai bine de jumătate din populaţie este peste nivelul mediu de pregătire în domeniul IT&C, cei care nu au nicio interacţiune cu sfera digitală fiind o comunitate extrem de redusă, sub 5%.
„În ceea ce priveşte capitalul uman, România se clasează cu mult sub media UE de utilizatori de internet, însă înregistrează progrese, din ce în ce mai multe persoane începând să folosească internetul şi să îşi îmbunătăţească competenţele digitale. Doar 61% dintre cetăţenii României utilizează în mod regulat internetul, comparativ cu media UE de 81%. În ceea ce priveşte competenţele digitale de bază, România nu prezintă îmbunătăţiri semnificative comparativ cu datele pentru anul trecut, iar media UE este de aproape două ori mai mare“, se mai arată în raportul DESI 2018.
Digitalizare în şcoli fără calculatoare
Datele se suprapun peste un peisaj educaţional aproape unic la nivel european. Datele de la Institutul Naţional de Statistică arată că la finalul anului 2016 în România erau înregistrate 7.010 şcoli, număr în care intră toate formele de învăţământ, de la creşe la universităţi. Dintre acestea, 3.140 erau în mediul rural, restul fiind în mediul urban.
Conform unor informaţii recente, din acest total de unităţi de învăţământ, peste 2.400 au grupurile sanitare în exterior.
Statisticile de azi mai arată un lucru. Pentru cei 1,7 milioane de copii care sunt înscrişi în învăţământul primar şi gimnazial sunt 136.365 de calculatoare, circa 83.000 fiind în şcolile de la ţară. Când toată lumea vorbeşte despre digitalizare, în România câte 12 copii în medie se bat pentru un loc la un calculator.
Domeniile de azi, aceleaşi ca ieri
În plus, chiar dacă au condiţiile necesare, copiii învaţă după manualele părinţilor, curricula din România fiind depăşită.
„Trebuie să avem domenii în programă, robotica de exemplu fiind cea care reuneşte noţiuni de mecanică, electronică, dar mai ales care promovează lucrul în echipă. În loc să avem domenii, noi le punem copiilor rubrici, materii şi le dăm extemporale individuale. Noi acum în educaţie nu facem decât să nivelăm diferenţe“, spunea recent Mircea Nistor, profesor de fizică în cadrul Colegiului Naţional de Informatică Traian Lalescu din Hunedoara.
Profesorul, alături de o echipă de elevi ai liceului au câştigat recent concursul mondial de robotică First Global Competition din Mexic, o competiţie la care au participat mai bine de 160 de ţări.
Performanţa lor a fost posibilă datorită studiului în afara orelor de la şcoală şi susţinerii mediului privat.
roxana.petrescu@zf.ro
Găsiţi cele mai interesante statistici despre România şi idei pentru dezvoltarea pe termen lung pe platforma www.zf.ro/romania100
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE