Special

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Trei generaţii lucrează împreună în acelaşi birou. Ce au ele în comun şi ce le diferenţiază? Liantul principal rămâne comunicarea deschisă şi adaptată nevoilor individuale. O primă diferenţă între generaţii este legată de tehnologie

Generaţiile din anii 1980, millenials şi generaţia Z aduc cu sine abordări şi perspective diferite la locul de muncă. Comunicarea şi colaborarea între aceste generaţii pot fi influenţate de preferinţele individuale, valorile şi stilurile de lucru. Un lucru e însă neschimbat când vine vorba de comunicare şi anume faptul că tiparele comportamentale de comunicare nu se schimbă şi avem în continuare nevoi asemănătoare de detalii, de consultare, de empatie, de acţiune, de relaxare şi distracţie sau de introspecţie

Generaţiile din anii 1980, millenials şi generaţia Z aduc cu sine abordări şi perspective diferite la locul de muncă. Comunicarea şi colaborarea între aceste generaţii pot fi influenţate de preferinţele individuale, valorile şi stilurile de lucru. Un lucru e însă neschimbat când vine vorba de comunicare şi anume faptul că tiparele comportamentale de comunicare nu se schimbă şi avem în continuare nevoi asemănătoare de detalii, de consultare, de empatie, de acţiune, de relaxare şi distracţie sau de introspecţie

Autor: Ramona Cornea

09.04.2024, 00:05 131

Costin Cadelcu, trainer certificat, Process Communication Model: „Tiparele comportamentale de comunicare nu se schimbă şi avem în continuare nevoi asemănătoare de detalii, de consultare, de empatie, de acţiune, de relaxare şi distracţie sau de introspecţie.”

Trei generaţii lucrează în prezent în birourile companiilor de pe piaţa locală: baby boomers, millenials şi genZ. Recrutorii susţin că diversitatea generaţională vine la pachet cu potenţial mare de productivitate şi idei noi. Oamenii din generaţii diferite pot creşte şi învăţa unii de la alţii pe măsură ce sunt expuşi ideilor şi experienţelor celuilalt. Noile perspective pe care le obţin pot stârni idei noi şi pot genera noi moduri de lucru. Cu toate acestea, există şi un real potenţialul de conflict şi neînţelegeri.

„Generaţiile din anii 1980, millenials şi generaţia Z aduc cu sine abordări şi perspective diferite la locul de muncă. Comunicarea şi colaborarea între aceste generaţii pot fi influenţate de preferinţele individuale, valorile şi stilurile de lucru. Un lucru e însă neschimbat când vine vorba de comunicare şi anume faptul că tiparele comportamentale de comunicare nu se schimbă şi avem în continuare nevoi asemănătoare de detalii, de consultare, de empatie, de acţiune, de relaxare şi distracţie sau de introspecţie”, susţine Costin Cadelcu, trainer certificat, Process Communication Model.

În tot acest peisaj este important să avem în vedere valorile, care sunt cu siguranţă diferite, dar care este important să fie armonizate şi, mai ales, nevoile motivaţionale individuale care pot fi o sursă de conflict atunci când nu sunt înţelese, afirmă el.

O primă diferenţă este între generaţiile care lucrează acum împreună în birouri este legată de tehnologie. „Millenials şi genZ sunt mult mai deschise către tehnologie şi preocupaţi să experimenteze şi să utilizeze cât mai multe opţiuni tehnologice. Este important ca membrii echipei să fie deschişi la a se susţine reciproc, deschişi la a învăţa lucruri noi şi la a-i învăţa pe alţii.”

Valorile individuale şi motivaţiile sunt un alt punct important. În timp ce generaţia anilor 80 pune accent pe stabilitate şi tradiţie, generaţiile Millenials şi Z caută mai degrabă sustenabilitate, impact social, scopuri şi valori personale, adaugă Costin Cadelcu.

Un al treilea aspect pe care pe care îl punctează el este legat de partea de feedback şi sprijin.

„Aici generaţia anilor 80 preferă feedback-ul mai formal, pe când genZ şi millenials preferă o comunicare constantă, care să implice tehnologia. Mai mult, genZ este mai interesată de a avea sprijinul unui mentor care să îi susţină în evoluţia profesională.

Un al treilea aspect pe care este legat de partea de feedback şi sprijin. „Aici generaţia anilor 80 preferă feedback-ul mai formal, pe când genZ şi Millenials preferă o comunicare constantă, care să implice tehnologia. Mai mult, genZ este mai interesată de a avea sprijinul unui mentor care să îi susţină în evoluţia profesională.” Ramona Cornea

Ca lider al unei echipe mixte, provocările sunt, în primul rând, de armonizare a aşteptărilor, astfel că liderii au nevoie de o cantitate mai mare de energie pentru a se putea adapta, să comunice pe nevoi diferite şi valori diferite, pe mentalităţi diferite, este de părere Costin Cadelcu.

„Lucrând cu echipe mixte, probabil una dintre cele mai mari provocări este legată de angajament şi motivaţie. Pentru a avea echipe performante liderii au nevoie să înţeleagă care sunt motivaţiile individuale şi cum să le satisfacă într-o manieră sănătoasă, astfel încât fiecare membru să fie angajat în atribuţiile sale şi echipa să funcţioneze ca un mecanism de ceas elveţian. Unii vor avea nevoie de claritate şi structură, de recunoaşterea muncii şi rezultatelor, de recunoaşterea şi validarea credinţelor, alţii poate vor căuta un mediu incluziv care să-i facă să se simtă bine. Unii vor avea nevoie de acţiune şi incitaţie, în timp ce alţii s-ar putea să aibă nevoie de un mediu care să le satisfacă nevoia de deconectare şi de a lucra separat la un proiect, iar alţii vor dori să facă parte dintr-un ecosistem mai libertin, creativ, chiar distractiv”, a concluzionat el.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO