Campionatul European de Fotbal începe într-o Europă decimată de criza financiară izbucnită în zona euro, dar luna de fotbal ce urmează este un moment numai bun de respiro pentru europenii sufocaţi de măsurile de austeritate luate de guverne în ultimii doi-trei ani.
Toate ţările cu probleme din zona euro, Grecia, Irlanda, Portugalia, Spania şi Italia sunt calificate la campionatul găzduit de Polonia şi Ucraina, ceea ce arată că măcar fotbalul a rămas neatins de furtuna financiară care mătură continentul.
Deşi Euro 2012 va fi o sărbătoare pentru Europa, criza nu va sta în loc, iar până la sfârşitul campionatului, dacă cele mai sumbre scenarii se adeveresc, continentul ar putea avea o faţă total diferită. Şi mult mai urâtă. Spaniolii, mari favoriţi la câştigarea titlului, ar putea duce trofeul într-un Madrid care se pregăteşte de vizita oficialilor UE şi FMI, în condiţiile în care Spania se clatină tot mai serios din cauza băncilor şi ar putea fi nevoită să ceară ajutor extern.
Grecia ar putea să iasă nu numai din competiţia fotbalistică, ci şi din zona euro dacă după votul crucial din 17 iunie va veni la putere partidul Syriza care se opune măsurilor de austeritate fără de care Grecia ar putea fi împinsă afară din uniunea monetară.
Câţi bani generează Euro 2012
În ciuda crizei, europenii vor merge în număr mare în Polonia şi Ucraina pentru a îi vedea pe teren pe Cristiano Ronaldo sau Wayne Rooney. Un raport al băncii austriece Erste Group estimează că un milion de oameni vor veni în Polonia şi Ucraina ca să vadă meciurile pe stadion. Fiecare turist va cheltui în medie 800 de euro, ceea ce înseamnă un câştig imediat de 800 de milioane euro împărţit între cele două ţări gazdă.
În urma turneului, în care fiecare din cele 31 de meciuri va fi vizionat la televizor de aproximativ 150 de milioane de oameni de pe întreaga planetă, UEFA anticipează că va obţine venituri comerciale de cel puţin 1,3 miliarde de euro. Fiecare meci va genera venituri de aproximativ 41,5 milioane de euro.
Cei un milion de fani aşteptaţi în Polonia şi Ucraina vor cheltui în medie 800 de euro cu ocazia Campionatului. Euro 2012 este privit de ţările organizatoare ca o bună oportunitate pentru a genera venituri suplimentare din turism pe viitor
Profitul UEFA în urma evenimentului va fi mai mic, însă, decât cele 317 milioane de euro obţinute la ultimul asemenea eveniment, în 2008. Organizaţia va plăti în total 100 de milioane de euro cluburilor de fotbal din întreaga lume, care permit jucătorilor să participe la eveniment. În plus, UEFA va plăti 180 de milioane de euro celor 16 asociaţii de fotbal naţionale pentru participare. O echipă poate câştiga maximum 18,5 milioane de euro, dacă reuşeşte să obţină trofeul.
Organizarea Euro, între beneficiu şi piatră de moară
Cele două ţări care organizează campionatul de fotbal Euro 2012, Polonia şi Ucraina, au fost un pariu al UEFA, fiind prima dată când evenimentul are loc în ţări emergente, nu în Occident. Cele două au avut o perioadă de patru ani la dispoziţie pentru a-şi pune infrastructura în ordine şi a construi stadioane care să respecte calibrul evenimentului sportiv. După cheltuieli masive cu pregătirea pentru eveniment, miza ambelor ţări, pe termen lung, este o mai bună vizibilitate din punct de vedere turistic şi atragerea investitorilor străini.
În 2007, în momentul alegerii gazdei pentru Euro 2012, stadionul principal din Varşovia era o ruină pe care se instalase o piaţă unde comercianţii vindeau orice, de la alcool la tricouri şi pistoale. Ţara era condusă de un guvern care o marginalizase în Uniunea Europeană şi se implica adesea în dispute cu adversarii istorici Germania şi Rusia, potrivit Financial Times.
Ideea găzduirii turneului Euro 2012 venise din partea Ucrainei, care cooptase Polonia ca partener pentru o ofertă mai puternică. Ucraina era o poveste de succes la momentul respectiv, cu o creştere economică anuală de peste 7% şi un guvern încrezător după Revoluţia Portocalie din 2004, care a îndepărtat autocraţia şi a deschis porţile către Occident.
Între timp, rolurile s-au inversat. Polonia speră acum că turneul va arăta lumii întregi succesele economice obţinute în ultima vreme. Ucraina încearcă să îşi revină după o scădere economică de 15% în 2009.
Euro 2012 este o bună oportunitate pentru restaurante şi hoteluri, care îşi vor vedea veniturile crescând. Nu este neapărat o veste bună şi pentru suporteri, care vor fi nevoiţi să plătească preţuri piperate pentru orice, de la cazare la cină şi bere
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels