ZF 24

Expert UE: starea proasta a soselelor din Romania, consecinta directa a neglijentei autoritatilor

Expert UE: starea proasta a soselelor din Romania, consecinta directa a neglijentei autoritatilor
08.05.2009, 13:21 40

Calitatea soselelor din Romania este direct proportionala cu exigenta autoritatilor de la Bucuresti in planificarea si receptionarea lucrarilor in conditiile in care Comisia Europeana nu are niciun cuvant de spus in felul in care statele membre isi construiesc infrastructura rutiera, desi cheltuie zeci de milioane de euro pentru a identifica cele mai bune metode si materiale in realizarea soselelor din UE, spun reprezentantii Asociatei europene a centrelor de cercetare nationale in domeniul infrastructurii rutiere (FEHRL).

FEHRL, o federatie a centrelor de cercetare in care este reprezentata si Romania, deruleaza in prezent mai multe proiecte de cercetare, care au ca scop, printre altele, determinarea celor mai bune materiale pentru constructia soselelor in functie de clima si conditiile geologice, crearea unor sosele mai putin zgomotoase si cu o aderenta mai buna sau stabilirea unui set de proceduri in a stabili daca un constructor a respectat specificatiile de constructie ale unei sosele. In total, Comisia europeana a acordat FEHRL finantari de peste 10 milioane de euro pentru diferitele proiecte de cercetare in domeniul infrastructurii rutiere.

 

Dupa cateva beri, va spun eu cum se construieste in Romania

 

Intrebat de Ziarul financiar daca rezultatele cercetarilor sunt transmise catre statele membre UE, printre care si Romania, pentru a determina astfel o imbunatatire a calitatii soselelor construite la nivelul UE, Steve Phillips, secretarul general al FEHRL s-a ferit sa comenteze in detaliu situatia soselelor din Romania, dar nu a facut niciun secret din faptul ca modul de lucru al autoritatilor de la Bucuresti este binecunoscut in Europa.

“Din mai multe motive nu voi face niciun comentariu despre situatia din Romania. Poate, doar dupa cateva beri, s-ar putea sa va spun cateva dintre povestile (despre drumurile din Romania – n. red.) pe care le-am auzit de la colegii mei de acolo”, a spus Phillips in cadrul unei conferinte oganizate de Comisia Europeana la Praga, pe tema proiectelor de cercetare finantare la nivelul UE din banii europeni.

“Cred ca una din problemele cheie care trebuiesc puse in discutie in ceea ce priveste infrastructura rutiera, si pe care trebuie sa ne concentram puternic, este cea legata de o corecta planificare si evaluare a lucrarilor. Fara sa fiu indiscret, cred ca acesta este una dintre problemele care vizeaza Romania”, a adaugat Phillips, care este in acelasi timp si membru in alte doua organizatii de cercetare europene, care fac recomandari catre Comisia Europeana in ceea ce priveste constructia infrastructurii rutiere.

 

Comisia europeana nu poate impune calitatea soselelor

 

El a admis, pe de alta parte, ca asociatia poate descoperi formula celor mai rezistente sosele din lume, dar nimeni nu obliga tarile membre sa utilizeze rezultatele acestor cercetari.

“In ceea ce priveste finalitatea practica a cercetarilor noastre si daca acestea pot fi incorporate in legi sau recomandari, aceasta este o chestune politica sensibila. Comisia europeana nu are nicio responsabilitate in domeniul infrastructurii, care este gestionata exclusiv de fiecare stat membru in parte. Statele membre stabilesc propriile lor specificatii pentru infrastructura pe care o construiesc. Soselele sunt foarte diferite de la tara la tara in UE dar ceea ce facem este ca discutam cu membrii nostri – care reprezinta toate statele membre, le dam informatiile cu care ei sa se intoarca spre autoritati carora sa le spuna: uite, exista acest proiect finantat de Comisia europeana, exista aceste cercetari, si cum am putea implementa noi aceste lucruri in munca noastra”.

Romania este reprezentata in FEHRL de Centrul de studii tehnice rutiere si informatica (CESTRIN), care este parte a Administratiei Nationale a Drumurilor.

Phillips a spus ca asociatia a castigat o noua finantare europeana si pentru a asigura traducerea cercetarilor pentru ca s-a constatat ca in unele cazuri slaba intelegere a limbii engleze, in care sunt redactate rapoartele de cercetare, a blocat implementarea recomandarilor privind imbunatatirea calitatii soselelor.

 

Strazile nu pot fi bune, daca romanii vor doar sa cheltuiasca niste bani

 

In discutia iscata dupa conferinta, pe tema infrastructurii din Romania, careia i s-a alaturat, pe langa delegati ai FEHRL si reprezentantul unei administratii nationale a drumurilor dintr-un alt stat membru al UE, diagnosticul pus neoficial Bucurestiului a fost acela ca are soselele pe care si le doreste.

“Romania are specialisti si expertiza foarte buna, dar daca prin anumite proiecte se doreste doar cheltuirea rapida a unor bani, iar calitatea lucrarilor nu este verificata acesta este rezultatul. Cu totii am auzit despre proiecte din Romania in care s-au facut sosele cu termen de garantie un an care s-au deteriorat imediat ce a trecut anul respectiv”, a comentat reprezentantul autoritatii de administrare a drumurilor dintr-o tara UE, sub protectia anonimatului. “Nu materialele folosite sau specialistii romani sunt problema, ci calitatea lucrarilor si calitatea verificarilor facute cand se receptioneaza soselele. Din pacate Comisia europeana s-a spalat pe maini in cazul Romaniei si Bulgariei si nu se implica in a exercita presiuni pe acest segment”, a incheiat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO