Cu un consum de 81 de litri pe cap de locuitor, România se află pe locul şapte în Europa, în urma Cehiei, Germaniei, Austriei, Poloniei, Lituaniei şi Luxemburgului. Scăderea cu 10% a consumului anul trecut a făcut ca România să piardă un loc în topul celor mai mari consumatori de bere din Europa. Cehii şi-au păstrat prima poziţie, la distanţă mare de următorii clasaţi. România mai are doar 18 fabrici de bere operate de 12 companii.
România a rămas cu doar 18 fabrici de bere, care acoperă un consum de 16,2 milioane de hectolitri, trei berării fiind scoase din circuitul productiv în timpul crizei, arată cel mai recent raport al Asociaţiei Berarii Europei. Cele 18 unităţi de producţie sunt operate de către 12 companii, majoritatea multinaţionale, care activează într-o industrie unde consumul a fost de 81 de litri per capita.
În timpul crizei, liniile de producţie au fost oprite la Haţeg (fabrică deţinută de Heineken), Blaj (fabrică deţinută de Bergenbier) şi la Cluj (fabrică deţinută de Ursus), dar după 1990 România a pierdut constant unităţi de producţie în acest domeniu. Spre exemplu în 1994, existau 125 de facilităţi în care se producea bere.
O piaţă de oligopol
În timp ce în Europa consumul se mută spre specialităţile de bere ceea ce permite apariţia miniberăriilor, România a rămas codaşă la acest capitol. Pe plan local există doar două uniăţi de mici dimensiuni pentru producţia de bere (una la Cluj deţinută de Ursus şi una la Timişoara deţinută de antreprenori), în condiţiile în care Cehia funcţionează aproape 70 de miniberării, în Germania aproape 700, iar în Austria peste 100.