Vittorio Colao: Ne gândim să lansăm şi servicii fixe şi TV

Interviu eveniment cu şeful global al Vodafone, care are pe mână afaceri de aproape 60 de miliarde de euro

17 oct 2014 Autor: Adrian Seceleanu

Piaţa de telecom din România va trece printr-o consolidare, iar Vodafone este gata să discute o fuziune sau o achiziţie.

Grupul britanic Vodafone, unul dintre cei mai mari furnizori de comunicaţii din lume, care s-a extins puternic în ultimii ani de la telefonia mobilă către segmentul de comunicaţii fixe şi de cablu / televiziune, are în plan să ofere în România servicii fixe de voce şi date şi pentru clienţii persoane fizice, iar echipa locală de management evaluează şi posibilitatea de a lansa servicii de televiziune, pentru a le putea oferi astfel clienţilor pachete convergente de servicii, a declarat într-un interviu exclusiv pentru Ziarul Financiar Vittorio Colao, directorul executiv al companiei cu afaceri anuale de aproape 60 de miliarde de euro.

„Acum este momentul să începem să ne gândim să oferim servicii fixe şi către segmentul consumer. (…) Ne uităm şi la expansiunea pe TV“, a declarat Colao, confirmând astfel că strategia pentru România urmează logica grupului, care a accelerat din 2013 achiziţiile jucătorilor cu operaţiuni fixe şi expansiunea pe segmentul video / TV pe pieţe precum Germania, Spania sau Olanda.

Vodafone, care este al doilea jucător de pe piaţa locală de telefonie mobilă cu aproximativ 8 milioane de clienţi - dintre care peste 3,3 milioane au abonamente, a investit constant în ultimii ani şi într-o infrastructură naţională de fibră optică, însă aceasta a fost utilizată în principal pentru a conecta între ele antenele de telefonie mobilă şi clienţii foarte mari din segmentul business, fără a „atinge“ segmentul clienţilor persoane fizice - unde lupta se duce în principal între grupul Telekom, RCS&RDS, UPC şi Digital Cable Systems (AKTA). În aceste condiţii, întrebarea care se pune este care dintre cele peste 7 milioane de gospodării din România sunt vizate de Vodafone şi cum va face compania să ajungă în casele clienţilor?

Grupul ia în discuţie toate variantele - inclusiv o achiziţie sau o fuziune - dar se aşteaptă şi ca România să-i oblige pe marii proprietari de reţele fixe să le deschidă spre utilizare şi spre competitori astfel încât ei să poată ajunge în casele clienţilor cărora vor să le vândă internet fix, de exemplu.

„În primul rând, România are nevoie de reglementări mai bune. Şi o spun răspicat şi fără ocolişuri: aceasta este singura ţară unde nu există acces la reţelele fixe în timp ce accesul la reţelele mobile este reglementat. Aceasta este o situaţie inechitabilă în care operatorii mobili sunt obligaţi să încheie acorduri de wholesale cu operatorii de reţele fixe, în timp ce în sens invers nu există ace­eaşi obligaţie. Acest lucru trebuie să se schimbe. Iar instrucţiunile mele către echipa mea sunt să fie mai insistentă, mai revendicativă, iar în cele din urmă şi mai agresivă. Eu sper ca primele două etape să fie suficiente pentru a obţine rezultate“, afirmă Colao.

Şeful grupului Vodafone cere practic Autorităţii de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) să emită reguli care să îi permită companiei sale să ajungă la un tarif reglementat de instituţie, prin firele de cupru ale grupului Telekom România, spre exemplu, în casele clienţilor persoane fizice. În discuţie ar trebui să intre toţi jucătorii cu putere semnificativă pe piaţa din Ro­mâ­nia, indiferent de tehnologia utilizată, afirmă Colao.

„Deschiderea reţelelor de ca­blu pentru alte companii este un subiect dezbătut la ni­vel european. Opinia mea este că nu trebuie să ne uităm la tehnologia uti­lizată de un operator sau altul, ci la puterea pe pia­ţă a lor. Dacă două com­panii deţin împreună 80% din piaţă, şi niciuna dintre ele nu are reţeaua deschisă atunci nu există cu adevărat o piaţă competitivă“, a de­clarat şeful Vodafone.

Această cerere nu este neobişnuită, iar unii dintre jucătorii prezenţi pe piaţa din Ro­mânia şi-au deschis reţeaua pentru rivali pe alte pieţe, un exemplu fiind grupul german Deutsche Telekom.

„Încă un lucru: acelaşi Deutsche Tele­kom, cu aceeaşi culoare magenta are reţeaua deschisă către competitori în Germania. Aşa că întrebarea mea este de ce tratează Ro­mâ­nia diferit? Ar trebui să aibă o poziţie con­sis­tentă în ambele ţări. Este o situaţie care le con­vine în România (să nu îşi deschidă re­ţea­ua - n. red.), de aceea am şi fost puţin ironic. Acum că au aceeaşi culoare şi în Ro­mânia ei nu mai pot spune că este o companie din Grecia - este o companie germană“, a afirmat Colao în stilul său caracteristic - foarte direct. Pe durata interviului de 30 de minute cu ZF, Colao nu a evitat de altfel în termeni diplomatici nicio întrebare, ci a răspuns sau a spus că nu poate comenta.

Care va fi deci abordarea Vodafone în a oferi servicii fixe către clienţii consumer? „Cu si­guranţă trebuie să folosim tot ceea ce putem: putem coopera cu alţi jucători de pe piaţă, putem coinvesti, dar cu siguranţă tre­buie să primim acces la o parte din infra­struc­tura fixă existentă. Dacă apar oportu­ni­tăţi  de creştere pe această piaţă, respectiv da­că alt jucător va dori să îşi vândă operaţiunile sau să intre într-o fuziune, vom lua în consi­derare aceste opţiuni.“

Aţi discutat achiziţia RCS&RDS sau UPC?

Pe piaţa locală s-a speculat de multe ori, cu diferite grade de intensitate, că grupul Vo­da­fone ar discuta achiziţia subsidiarei locale a com­paniei americane UPC sau a grupului RCS&RDS, fondat şi controlat de antre­pre­norul românul Zoltan Teszari din Oradea.

Aţi discutat o preluare a RCS&RDS sau UPC România?, îl întrebăm pe şeful Voda­fone. „Nu îmi împărtăşesc niciodată agen­da de întâlniri cu jurnaliştii, dar de data aceasta voi face o excepţie, pentru dum­nea­voastră“, răspunde Colao, adăugând, înainte de a izbucni în râs: „Mă credeţi?“.

Urmează însă şi răspunsul la întrebare, în li­mitele în care poate vorbi şeful unui grup listat la bursă, cu o capitalizare de peste 46 de mi­liarde de lire sterline. „Haideţi să fim oneşti. Sigur că am avut discuţii cu toţi jucă­torii im­por­tanţi de pe piaţă. Echipa locală are mi­siu­nea de a găsi soluţia potrivită legată de viitorul nos­tru în România, iar soluţia va fi să facem ceva: fie că va fi o cooperare cu un alt ju­cător, o achiziţie sau să construim singuri o infra­struc­tură fixă. Va fi probabil o com­bi­na­ţie în­tre aceste soluţii, aşa cum s-a întâmplat pâ­nă acum în toate ţările, întotdeauna este o com­bi­naţie, nu există o singură soluţie. Ro­mâ­nia este o ţară în care există provocări din acest punct de vedere pentru că are o po­pu­la­ţie ur­ba­nă densă şi o zonă non-urbană re­lativ nu foar­te populată, în care reţelele 4G ar fi o so­lu­ţie fantastică. În mediul urban avem ne­voie de mai mult decât 4G şi vom obţine acest lucru.“

Mesaj către rivali

Are în plan Vodafone să ofere peste tot în România servicii fixe? Nu, spune şeful Vodafone. „Cred că în zonele urbane - cum este Bucureşti - unde suntem foarte puternici, în zona de sud-est unde avem o poziţie puternică, ne veţi vedea intrând şi pe segmentul de comunicaţii fixe. Aşa cum am spus şi în alte ocazii: dacă avem acces (la reţeaua fixă a unei alte companii de pe pia­ţă - n. red.) suntem nişte parteneri foarte buni, dacă nu avem acces, suntem nişte com­pe­ti­tori foarte buni. Repet: dacă primim acces sun­tem nişte parteneri foarte buni, dacă nu primim acces, vom fi, sper, nişte competitori foarte buni.“

Însă dincolo de discuţia despre infra­struc­tu­ra fixă, Vodafone va continua să investească pu­ter­nic în reţeaua sa mobilă 4G, mai ales în con­diţiile în care aceasta este soluţia potrivită pentru a livra servicii în mediul rural, spre exemplu. „România este un pic diferită faţă de alte pieţe, astfel că vom investi semnificativ în 4G. Reţelele 4G pot juca un rol mai mare în România din cauza structurii şi densităţii populaţiei. Dacă ne gândim la faptul că România are aproximativ 80% din suprafaţa Italiei, dar numai  35% din populaţie, rezultă în mod clar că este vorba de o piaţă 4G mai mult decât Italia sau alte ţări“.

Evaluările realizate de subsidiara locală a Vo­dafone în legătură cu intrarea pe piaţa de servicii fixe pentru clienţii persoane fizice şi po­si­bi­la intrare pe piaţa de servicii TV au loc în con­diţiile în care Cosmote şi Romtelecom au înce­put să-şi integreze tot mai puternic operaţiunile – care acum funcţionează sub brandul Telekom al Deutsche Telekom, iar Orange – principalul rival din telefonia mobilă - a intrat anul trecut în mod neaşteptat şi pe piaţa de servicii de televiziune printr-o platformă de satelit. Odată cu rebrandingul, grupul Telekom România de­vine practic, prin cumularea veniturilor, cel mai ma­re jucător de pe piaţă, în timp ce Vodafone sare pe locul trei. Este aceasta o problemă care poa­te declanşa o reacţie din partea grupului britanic?

Am putea creşte la mai mult de 2.000 de oameni doar în centrul de servicii

„Noi suntem încă mult mai mari (decât Telekom România – n. red.) pe segmentul de comunicaţii mobile şi ca să fim sinceri discuţia nu se poartă doar despre cât de mari sunt veniturile cât despre calitatea serviciilor livrate clienţilor. Nu sunt obsedat de poziţia Vodafone în topul companiilor de telecom din România şi nu sunt îngrijorat de competiţie“. Deci Româ­nia nu este o „piaţă problemă“ pentru că Voda­fone concu­rează cu unii dintre cei mai mari competitori din industrie? Nu, răspunde Colao, iar România este o ţară importantă pentru grup şi pentru că aici au fost înfiinţate centre de unde specialişti români oferă servicii pentru întreg grupul.

„În primul rând România ar putea fi pentru Vodafone, nu ca piaţă de comunicaţii, ci ca ţară, o ţară foarte bună pentru a găzdui operaţiuni ale noastre. Este o ţară în care calitatea inginerilor este foarte bună, în timp ce costurile sunt mai mici decât în cele mai multe ţări europene - fiind totuşi parte a Uniunii Europene, iar acesta este un avantaj fantastic pentru ţară. Avem aici un centru de supraveghere a operaţiunilor de reţea (Network Operating Center), am deschis şi un centru de servicii în care avem acum 300 de oameni, iar planul este să creştem poate la 2.000 de oameni, poate chiar la mai mult, este o decizie pe care o vom lua în următoarele luni.“

Grupul britanic este gata să îşi extindă puternic operaţiunile din România, dar această decizie va fi luată în funcţie de „certitudinea“ pe care o va avea grupul că arbitrul telecom va obliga operatorii de reţele fixe să îşi deschidă reţeaua la fel ca pe alte pieţe din UE, dar şi de re­zol­varea problemei pe care compania o are cu interferenţele generate de operatori de comunicaţii mobile din Ucraina.

„România este o piaţă în care suntem mulţumiţi cu poziţia pe care o deţinem pe segmentul de telefonie mobilă şi unde dorim să fim un jucător mai mare pe piaţa de comunicaţii fixe. Deci nu este o ţară problemă, ci una în care ne dezvoltăm operaţiunile. Suntem gata să investim şi mai mult în România dacă vom avea condiţiile potrivite. Iar când spun dacă vom avea condiţiile potrivite, mă refer la cadrul de reglementare şi la climatul competiţional. Dacă aceste două condiţii vor fi îndeplinite, nu vom investi doar în centre de servicii, ci şi mai mult - în tehnologie şi posibil şi în conţinut, în TV, cine ştie. Dar condiţiile trebuie să fie cele potrivite pentru ca acest lucru să se întâmple. Un climat competiţional potrivit înseamnă acces la reţele fixe ale jucătorilor dominanţi, iar în ce priveşte reglementarea mă refer la faptul că trebuie să fim siguri că autoritatea de reglementare în comunicaţii acţionează rapid în interesul tuturor operatorilor de fiecare dată când există o problemă, aşa cum este cea pe care o are Vodafone cu inteferenţele care provin de la operatorii din Ucraina. Trebuie să ne asigurăm că ANCOM intervine pentru ca situaţia de pe teren să fie cu adevărat similară cu cea descrisă (în documente - n. red.). Nu vreau să insist foarte mult asupra acestui aspect acum. Cred însă că acesta este un caz care trebuie să fie rezolvat rapid şi într-o manieră corectă.“

Factorul care îi determină pe oameni ca mine să aibă curaj

Problema la care se referă Colao este legată de o parte din noul spectru radio achiziţionat de Vodafone în anul 2012 de la statul român, pe care trebuia să înceapă să îl folosească de la

6 aprilie 2014. O parte din acest spectru este su­biectul unor „interferenţe semnificative, în spe­cial în zona de sud-est a ţării“ din partea „ope­ra­to­rilor de comunicaţii mobile din Ucraina“, conform informaţiilor disponibile în raportul anual al grupului britanic de telefonie mobilă. Pentru a putea furniza servicii în zonele afectate de interferenţe, Vodafone a „închiriat“ spectru radio de la RCS&RDS şi Telekom România.

Dacă ar avea „siguranţa“ că ANCOM ar rezolva rapid problema interferenţelor din Ucraina şi că reglementările europene privind deschiderea reţelelor de către jucătorii domi­nanţi cu reţele fixe ar fi aplicate, grupul britanic ar fi gata să investească masiv pe piaţa locală, susţine Vittorio Colao.

„Lipsa de siguranţă în ceea ce priveşte viitorul este lucrul care alungă investitorii. Îmi poate plăcea ţara în continuare, îmi pot plăcea oamenii în continuare, dar siguranţa că mediul de reglementare şi cel competiţional sunt unele favorabile unei pieţe de comunicaţii competitive este factorul care îi determină pe oameni ca mine să aibă curaj şi să spună: OK, haide să mai in­vestim încă 50 de milioane sau încă 100 de mi­lioane. Dacă nu ai această siguranţă, atunci rămâi cu ceea ce ai, dar aceasta ar fi o oportu­nitate ratată pentru ţară. Înţelegerea mea este că Guvernul României realizează acest lucru.“

Decizia legată de serviciile TV - la echipa locală de management

În ceea ce priveşte eventuala lansare a unor servicii TV, aceasta va aparţine echipei locale de managament, spune Colao, adăugând, pe de altă parte, că zona de conţinut video este oricum o prioritate la nivel de grup.

„Da, segmentul video este important şi voi vorbi mai multe despre asta în noiembrie când vom anunţa rezultatele financiare. Vedem cum segmentul video devine foarte important pe multe dintre pieţele noastre, unde Netflix şi Youtube ajung, la anumite momente din zi, să reprezinte 50% din traficul de date din reţea. Trebuie să avem rezultate mai bune în a combina conţinut cu pachetele noastre de servicii şi să începem să fim prezenţi cu ele în casele clienţilor. Aici va apărea întrebarea cum vom ajunge în casele clienţilor: printr-o reţea fixă, printr-o reţea fără fir, prin satelit. Nu sunt un mare fan al serviciilor prin satelit, dar aceasta este una dintre posibilităţi, pentru că pot fi folosite soluţii hibride care să combine mai multe tehnologii. Sunt multe soluţii posibile, iar în această etapă de dezvoltare a Vodafone, după reorganizarea grupului care a avut loc în luna iulie, am transferat multe responsabilităţi înapoi către fiecare ţară în parte, către echipele locale de management, către Ravinder (Takkar - CEO al Vodafone România - n. red.), Florina (Tănase - director legal and external affairs în cadrul Vodafone România - n. red.), către tot restul echipei. Ei trebuie să identifice care este cea mai bună soluţie strategică pentru piaţa pe care activează. Ne-am îndepărtat de strategia care prespunea o abordare unitară pe toate pieţele. Acum aşteptăm însă rezultate şi mai bune de pe fiecare piaţă. De aceea avem cablu în Germania, în Spania, fibră optică în Portugalia, o infra­structură de fibră şi în Italia, am cumpărat o nouă companie în Noua Zeelandă, am lansat săp­tă­mâna trecută servicii de televiziune în Olanda fără să avem operaţiuni fixe“.

Vom avea Vodafone, Orange, Telekom, UPC şi RCS&RDS şi peste câţiva ani în România?

Întrebat dacă în opinia sa peste câţiva ani pe piaţa din România vor continua să fie prezenţi în aceeaşi formulă ca în prezent unii dintre cei mai mari jucători din industria de telecom globală, pe lângă grupul RCS&RDS, Vittorio Colao a răspuns că nu. „Nu cred că piaţa din România va continua să aibă acelaşi număr mare de competitori, în mod clar nu cred acest lucru. Dacă ne uităm la ce se întâmplă în Europa, la ce se întâmplă în întreaga lume, situaţia de facto este că numărul de jucători semnificativi se reduce la trei. Nu poţi multiplica de mai mult de trei ori o investiţie în reţele, este greu să justifici o asemenea decizie. Cred că va urma o consolidare şi pe piaţa din România. Când se va întâmpla nu ştiu, pentru că este nevoie de două părţi pentru o fuziune“. Este deci o fuziune cel mai probabil scenariu pentru consolidarea pieţei locale? Nu este singurul, dar este o variantă pe care grupul britanic o va lua în calcul, dacă va exista această oportunitate, spune şeful grupului Vodafone.

Cine este Vittorio Colao, Şeful grupului Vodafone

- Vittorio Colao, 53 de ani, s-a născut în Italia şi a absolvit Universitatea Bocconi, iar apoi a făcut un MBA la Harvard Business School.

- A lucrat pentru o perioadă pentru biroul din Londra al băncii de investiţii Morgan Stanley pentru ca apoi să lucreze pentru filiala din Milano a companiei de consultanţă McKinsey & Co., unde a fost responsabil de domeniile media, telecomunicaţii, bunuri industriale şi recrutare.

- În 1996 el a început să lucreze pentru Omnitel Pronto Italia, care ulterior a devenit Vodafone Italia. El a fost numit CEO al Vodafone Italia în 1999.

- Ulterior, a fost numit director executiv pentru operaţiunile din Europa de Sud-Est ale grupului în anul 2001 şi a devenit membru al boardului companiei un an mai târziu.

- În anul 2003 a fost promovat CEO pentru operaţiunile Vodafone din Europa de Sud-Est, Orientul Mijlociu şi Africa.

- În anul 2004 a plecat de la Vodafone la RCS Media Group, cel mai mare grup media din Italia - care editează publicaţii precum Corriere de la Sera.

- El a revenit în grupul Vodafone în anul 2006 ca director executiv pentru operaţiunile din Europa. A fost numit CEO al Vodafone Group în iulie 2008.

Vittorio Colao, CEO al grupului Vodafone, a spus că echipa locală de top management - condusă de CEO-ul Ravinder Takkar (în plan secund în imagine), este cea care trebuie să identifice opţiunile strategice pentru viitorul operaţiunilor locale ale companiei.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.10.2014

 
Cuvinte cheie:
servicii
, vodafone
, sef
, romania
, grup
, clienti
, evaluare
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide