ZF 24

O lecţie pentru Bucureşti: slovacii listează la Bratislava şi Londra operatorul naţional telecom, controlat ca şi în România de Deutsche Telekom

O lecţie pentru Bucureşti: slovacii listează la...

Autor: Bogdan Cojocaru

10.04.2015, 00:07 785
În vremuri marcate de achiziţii şi fuziuni colosale precum acordurile dintre Lafarge şi Holcim, Heinz şi Kraft sau Shell şi BG, ieşirea pe bursă a unei companii slovace poate trece aproape neobservată. Însă lucrurile mărunte pot aduce schimbări mari.

Statul slovac s-a hotărât să vândă pe bursa locală şi pe cea londoneză participaţia de 49% pe care o deţine la operatorul telecom fanion al ţării, Slovak Telekom, la care Deut­sche Telekom controlează restul de 51% din capital. Prin listare, statul împuşcă mai mulţi iepuri dintr-o lovitură: va impulsiona bursa anemică de la Bratislava, iar cu banii obţinuţi din vânzare va cumpăra active strategice din industria energetică, unde grupul Italian Enel îi face probleme. De asemenea, cu banii din listare Bratislava îşi va putea reduce datoria.

 

Pionierat pentru Romtelecom

Dar, mai important, pentru România Slovak Telekom ar putea reprezenta un ghid pentru planurile pe care guvernul le are cu Telekom România Communication (fostul Romtelecom, compania românească fanion din telecomunicaţii). Ca şi la Slovak Telekom, Deutsche Telekom este acţionarul majoritar al companiei româneşti, iar statul deţine o participaţie de 46%. Guvernul de la Bucureşti ar putea lista aceste acţiuni pe bursă.

Participaţia statului slovac la Slovak Telekom va fi listată sub formă de acţiuni pe bursa de capital din Bratislava şi sub formă de GDR-uri (Global Depositary Receipts) la London Stock Exchange. GDR-urile sunt titluri financiare prin care companiile mici care se listează pe burse mari din străinătate evită blocarea capitalului lor pe acele burse. Companiile româneşti Romgaz şi Electrica sunt prezente pe pieţe externe de capital prin intermediul GDR-urilor.

Investitorii slovaci de retail care înaintează din timp oferte vor primi un discount de 5%. Astfel, statul speră să revitalizeze bursa de la Bratislava. De asemenea, vor fi oferite acţiuni investitorilor de retail din Cehia şi investitorilor instituţionali din Londra şi din alte părţi, potrivit The Wall Street Journal.

Bratislava nu a specificat când exact va avea lor IPO-ul (oferta publică ini­ţia­lă de vânzare de ac­ţiuni). Statul a men­ţionat că prin vânzare ar putea obţine până la un miliard de euro şi că vrea să finalizeze tranzacţia până la sfârşitul acestui an.

Vânzarea de acţiuni este coordonată de Citigroup, JP Morgan, Erste Group şi Wood & Co.

 

O strategie pentru energie

Listarea pe bursă a fost aleasă deoarece discuţiile cu Deutsche Telekom pentru ca acesta să preia în întregime operatorul telecom au eşuat, notează Financial Times, care citează surse apropiate situaţiei.

Slovacia încearcă să facă rost de bani pentru a-şi putea majora participaţia la producătorul local de electricitate Slovenske Elektrarne (SE), la care pachetul majoritar de acţiuni este controlat de grupul italian Enel, aminteşte WSJ. Enel şi-a scos la vânzare pachetul de 66% din acţiunile SE ca parte a unor planuri mai ample de reducere a datoriilor. Însă statul slovac vrea ca Enel să finalizeze construirea celui de-al treilea şi al patrulea reactor la centrala nucleară slovacă Mochovce înainte de a-şi vinde activele. Amânarea proiectului presupune costuri suplimentare. Dacă nu-şi majorează participaţia la SE, statul slovac ar vrea să preia în întregime cea mai mare hidrocentrală a ţării, Gabcikovo, care aparţine SE.

Slovak Telekom are o cotă de piaţă de 32,6%. Compania a raportat pentru anul trecut o cifră de afaceri de 767,6 milioane de euro.

Locul Slovaciei în Europa

Cu peste 180 de maşini construite la mia de locuitori, Slovacia este liderul mondial la producţia de automobile per capita, iar această poziţie va fi probabil păstrată mulţi ani datorită investiţiilor lor şi lansării de noi modele. În această ţară au fabrici Kia Motors, PSA Peugeot Citroën şi Volkswagen, iar presa locală speculează despre intrarea unui alt jucător de talie mondială, Jaguar Land Rover.

VW Slovacia intenţionează să investească 1,5 miliarde de euro în perioada 2012-2016, potrivit The Slovak Spectator.

Că Slovacia este un centru european al industriei auto stă dovadă intenţia a trei companii de a face în această ţară investiţii de 59 de milioane de euro şi de a angaja aici 1.400 de persoane. Două dintre aceste companii sunt din industria auto. 

Producătorul coreean de componente auto Sam Hwa Tech vine să înfiinţeze 200 de locuri de muncă. Investiţii noi vor fi făcute şi de producătorul german de corpuri de iluminat Osram, care are deja 1.200 de angajaţi în Slovacia. Noile investiţii ar putea crea încă 600 de locuri de muncă. Statul a ajutat la “seducerea” Osram, care avea ca alternativă Polonia.

Citroën a decis să producă exclusiv în Slovacia un model despre care spune că va deveni unul dintre cele mai bine vândute. Maşina nu a fost încă prezentată, dar se ştie că va fi construit pe platforma actualului Citroën C3 Picasso. Compania franceză a pus deoparte 300 de milioane de euro pentru producerea noii maşini.

Slovacia beneficiază clar de poziţia sa strategică în Europa. Lanţul german de retail Lidl va construi acolo anul acesta unul dintre cele mai mari depozite pentru distribuţie din Europa. Depozitul va aparţine celui mai mare centru de logistică pe care Lidl îl construieşte.

Deutsche Telekom, unul dintre jucătorii de top de pe piaţa europeană de telecomunicaţii, deţine 51% din Slovak Telekom şi 54,01% din Telekom Romania Communications, fostul Romtelecom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO