ZF 24

Reportaj ZF exclusiv online: Zeci de bucuresteni fac coada la Fondul de Garantare de teama ca pierd avansul dat pentru o locuinta in programul "Prima Casa"

Reportaj ZF: zeci de bucuresteni fac coada la Fondul de Garantare de teama ca pierd avansul dat pentru o locuinta in programul "Prima Casa" (FOTO: Sorin Barbulescu)
08.09.2009, 16:30 645

Astazi dimineata la ora 9, peste 20 de bucuresteni asteptau infata sediului FNGCIMM pentru a primi un raspuns din parteainstitutiei cu privire la starea dosarelor depuse. Potentialiibeneficiari ai programului sunt tensionati pentru ca risca sapiarda avansul pe care l-au dat proprietarului apartamentului dacale expira antecontractul incheiat cu acesta. Conform legii, FNGCIMMeste obligat sa trimita decizia de garantare in maxim 5 zile de laprimirea dosarelor de la banci, insa oamenii spun ca asteapta depeste trei saptamani un raspuns.

"Au trecut 21 de zile in care reprezentantii Fondului nu aufacut absolut nimic, desi termenul legal in care trebuie sa ne deaun raspuns este de 5 zile. Dosarul a ajuns la ei pe 20 august,pentru ca am primit confirmare si pe mail, si am verificat si lasediul lor, pe calculator", spune Constantin B (31 de ani), unpotential beneficiar al programului "Prima Casa", prezent astazi laFond.

Bancile sunt de vina

In timp ce oamenii isi exprima nemultumirile in fatainstitutiei, reprezentantii FNGCIMM arunca vina pe bancileimplicate in program.

"Azi (marti- n.r.) am dat inapoi 103 de dosare pe care le-amprimit de la BCR. Dosarele pe care ni le-au trimis sunt incomplete,iar noi le-am tinut pana acum in speranta ca ne vor trimiteulterior si informatiile lipsa", a declarat pentru ZF AurelSaramet, presedintele FNGCIMM. El nu a dorit sa precizeze catiangajati are institutia pe care o conduce si nici cati se ocupa dedosarele primite prin programul "Prima Casa".

Din cei peste 20 de oameni prezenti dimineata la sediul FNGCIMM,numai un singur caz a fost rezolvat. Persoana in cauza a primit ocopie a deciziei de garantare pe care trebuie sa o duca la bancapentru ca programul sa mearga mai departe, insa nu are garantia cao copie a unui act poate fi suficienta pentru ca banca sa poatacontinua demersurile pentru program.

"Atitudinea celor de la fond este incredibila. Modul in care secomunica cu oamenii care au venit in fata lor si care risca sapiarda avansul din cauza faptului ca ei nu respecta termenul legaleste inacceptabil", a mai spus Constantin B.

FNGCIMM a desemnat in cele din urma o persoana care sa se ocupede persoanele care vin zilnic la sediul institutiei sa vada in cestadiu se afla dosarul pe care l-au depus, desi cu cateva zile inurma reprezentantii institutiei au anuntat, printr-un comunicat depresa, ca nu lucreaza in mod direct cu clientii bancilor partenere,iar intrebarile beneficiarilor trebuie sa se adreseze bancilor.Dealtfel, pe sediul institutiei este un afis care anunta ca Fondulnu lucreaza direct cu persoanele fizice, ci numai cu bancile.

"E inutil sa discutam. Nu avem contractul de credit si ordinulde plata. Aduceti-le de la banca si discutam ulterior. Pentrurestul, dosarele sunt in analiza si urmeaza sa discutam apoievolutia lor. Nu spunem ca noi nu gresim, pentru ca sunt multedosare, dar trebuie sa discutati cu bancile", le explica celorprezenti Olimpia Secares, angajata in departamentul de strategie sirelatii internationale in cadrul institutiei, care a fost desemnatasa ia legatura cu oamenii care vin la pentru programul "PrimaCasa".
Reactia sa a venit dupa o serie de nemultumiri pe care oamenii sile-au exprimat ca urmare a faptului ca reprezentantii bancii spunca nu au primit niciun raspuns, desi au trimis dosarele catreFond.

Nu raspund la mail-uri si la telefon


Oamenii ii mai acuza pe reprezentantii institutiei ca nu raspundnici la e-mailuri si nici la telefon de cateva zile incoace. Lareceptia institutiei insa, telefoanele sunau incontinuu. "Trebuiesa vorbiti cu banca, nu aveti ce discuta cu noi", spunereceptionerul.

"Oamenii vin la noi pentru ca bancile nu stiu sa comunice. Noiam comunicat in presa, le-am spus oamenilor sa-si facaantecontractele pe o perioada mai lunga de timp", a adaugatSaramet.

Potentialii beneficiari ai programului s-au adunat in fatainstitutiei care le garanteaza creditele ca urmare a faptului ca aucitit pe forumuri si pe site-uri de pe Internet ca au existatcazuri in care, din cauza acestei intarzieri, unii beneficiari aupierdut banii dati in avans proprietarului.

"Am venit aici saptamana trecuta si ne-am lasat contactele lareceptie, asteptand sa fim contactati pentru a afla in ce stadiu seafla dosarele noastre. Nu ne-a sunat nimeni, si de aceea am venitiar", spune Anca F, al carui dosar a fost trimis institutiei pe 19august.

"Reprezentantii fondului mi-au spus ca au trimis decizia degarantare pe 26 august, in termenul legal, dar ca banca nu ne-acomunicat", a mai spus ea.

Agentii imobiliari: Incheiati antecontracte pe termen mailung!

Antecontractele reprezinta intelegerile incheiate intreproprietarul apartamentului si cumparator, care are o durata devalabilitate, in medie, de 30 de zile.

"Ii sfatuim pe beneficiarii programului "Prima Casa" sastabileasca un termen mai lung pentru antecontract. In document aretrebuie sa existe o clauza prin care participantii la program sacumpere apartamentul cu conditia sa primeasca banii inapoi daca nuse aproba dosarul. In general, oamenii nu pot pierde nimic pana nuapare semnatura Fondului de Garantare", spune Eugen Chis,directorul site-ului de publicitate imobiliara bazaruldecase.ro.Totusi, daca proprietarul refuza o astfel de clauza, iarantecontractul expira inainte ca dosarul sa fie aprobat de FNGCIMM,atunci cumparatorul pierde avansul pe care l-a dat vanzatorului,banii cheltuilti pentru evaluarea apartamentului (80- 90 de euro)si timpul pe care l-a investit pana in acel moment in program.

"Antecontractele nu sunt documente standardizate, si de aceeaeste posibil ca beneficiarul programului "Prima Casa" sa piardaavansul pe care l-a dat proprietarului. Insa proprietarii suntdestul de deschisi in ultima vreme, si accepta prelungiri aleantecontractelor", spune Alexandru Pricop,managing partner incadrul agentiei imobiliare Coldwell Banker Banu Manta.

"In ultima vreme, am observat ca s-a blocat putin programul,pentru ca sunt din ce in ce mai multe cereri. Ne asteptam la acestlucru, iar situatia nu este inca grava", a mai spus Pricop.

A pierdut apartamentul pentru ca i-a expiratantecontractul

Ionut U. din Suceava a primit aprobare pentru dosar din parteafondului, insa antecontractul incheiat cu proprietarul a expirat siacesta a vandut apartamentul unui alt cumparator, care a venit cubani lichizi.

"Vanzatorii nu vor sa incheie contracte pe termen lung, de fricaesecului acestui program", spune Ionut, care isi va achizitiona unapartament de 57.000 de euro prin programul "Prima Casa".

"Pe langa drumururile inutile pe care le-am facut- pentru caacum m-am intors la prima etapa a programului- am pierdut cam 8.000de lei pentru evaluari si pentru extrasul de carte funciara. Estefrustrant, pentru ca apare mereu cate o schimbare la program", amai spus el.

Totusi, cazul lui Ionut s-a dovedit a fi unul fericit:"Ambeleapartamente- si cel pierdut sI cel pentru care am incheiat acumsunt situate in zone ultracentrale, insa daca primul avea 58 de mp,cel de acum are 66 de mp si are mai multe facilitati", a mai spusel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO