Ziarul de Duminică

Aventuri în Cosmos/ de Stelian Ţurlea

25.11.2010, 23:46 50
Există fel şi fel de căi de a-i atrage pe micuţi spretainele ştiinţei, iar una dintre cele mai amuzante se datoreazăunui cuplu american celebru, Lucy şi Stephen Hawking. EdituraHumanitas junior merită toate laudele pentru că a pus pe piaţă douădintre cărţile lor.
Lucy Hawking a scris două romane, dar şi numeroase articole şia apărut în emisiuni de televiziune şi radio, cu prezentări depopularizare a călătoriilor spaţiale şi a ştiinţei, în general,făcute pentru copiii din întreaga lume. A vorbit, de asemenea, laconferinţa organizată cu prilejul celei de-a 50-a aniversări aNASA. Ca parte a Operaţiunii Nemurirea, o mostră din ADN-ul ei afost trimisă recent la Staţia Spaţială Internaţională, pentru cazulîn care specia umană ar dispărea în mod accidental. Locuieşte laCambridge, împreună cu fiul său. În 2008, i s-a decernat PremiulSapio pentru popularizarea ştiinţei.
Stephen Hawking aproape că nu are nevoie de prezentare, atâtde cunoscut este, cu toate că, de ani buni este imobilizatîntr-un scaun cu rotile. Contribuţiile sale în studiul găurilornegre l-au aşezat în rândul celor mai importanţi fizicieniteoreticieni ai momentului. Este titularul catedrei de matematica"Isaac Newton" de la Universitatea Cambridge. În afară dearticolele de specialitate din domeniul cosmologiei, a publicat"Scurtă istorie a timpului", carte de mare succes destinatăpublicului larg, în care oferă o imagine intuitivă a cercetărilorde vârf din fizica fundamentală.
Cei doi au avut ideea de a prezenta pe înţelesul copiilorteoriile despre Cosmos şi au publicat două volume, ambele traduseacum şi în româneşte de Antonia Cristinoi Bursuc. Ilustraţiile îiaparţin lui Garry Parsons, care a primit numeroase premii pentruactivitatea sa. "Am vrea să le mulţumim tuturor copiilor care ne-aupus întrebări - spun autorii -, care ne-au scris, care ne-au trimisemailuri sau care au venit la cursuri şi au avut curajul să seridice la sfârşit în picioare şi să se intereseze de tot felul delucruri. Sperăm că această carte vă va furniza câteva răspunsuri.Şisperăm că nu veţi înceta niciodată să întrebaţi <<Dece?>>"

Primul volum se numeşte "George şi cheia secretă a Universului".Al doilea - "George în căutare de comori prin Cosmos". Ambele îi auca eroi principali pe George, Annie, Eric şi... superinteligentulcalculator Cosmos, care îi poate transporta oriunde şi îipoate aduce înapoi, scoţându-i chiar şi dintr-o gaură neagră. Cărţiamuzante şi foarte bogate în informaţii. Care mai conţin şi32 de pagini cu imagini color din spaţiulextraterestru.