Ziarul de Duminică

CONCERT / Festivalul Enescu işi merită banii

CONCERT / Festivalul Enescu işi merită banii

1. Roberto Abbado; 2, 3. Christian Zacharias. Fotografii realizate de Virgil Oprina

16.09.2009, 14:31 34
Ne aflăm incă in plin festival. O parte dintre punctele deatracţie au trecut, o altă parte de-abia acum urmează, iar unele(din fericire, puţine) nu s-au mai petrecut (ne referim aici inprimul rând la indisponibilitatea de ultim moment a MartheiArgerich, spectaculos inlocuită de Nigel Kennedy).
Am fost deja la zeci de concerte, din toate "seriile", lasimfonicele de la Sala Palatului, la cameralele de la Ateneu, amascultat muzică românească, am ascultat Enescu in contextulcapodoperelor secolului XX şi am petrecut din nou clipe cu totulspeciale, pe care le vom păstra in memorie cel puţin până laurmătorul festival.
Enescu rămâne o "probă de foc" pentru străini, s-a văzut şi deaceastă dată, de exemplu Simfonia a II-a in interpretareaOrchestrei del Maggio Musicale Fiorentino dirijată de RobertoAbbado a fost o performanţă, dar a avut o abordare... mai rece,care nu se potriveşte cu maniera in care percepem noi muzicaenesciană.
Am petrecut momente plăcute şi in Piaţa Festivalului, undesute de oameni ascultă muzică clasică, teatru, cu o religiozitatedemnă de o autentică sală de spectacol, ignorând claxoanele şisirenele care se aud prin preajmă.
Depăşind toate aşteptările, cele trei concerte ChristianZacharias - Orchestra de Cameră din Lausanne au fascinat publiculpână la ore târzii, cu mult după miezul nopţii, spectatoriineacceptând să-i lase să plece pe muzicienii elveţieni, şi eiincântaţi de reacţia entuziastă pe care am intâlnit-o şi de aceastădată la Bucureşti. La a treia prezenţă la Festivalul "Enescu", dupătrei seri Mozart, respectiv trei seri Beethoven, ChristianZacharias vine cu o serie Haydn şi cu o propunere specială deprogram, alternând evoluţiile orchestrale cu cele camerale, fărănici un fel de idee preconcepută. Aici intr-adevăr trebuie salutatădeschiderea de care au dat dovadă organizatorii festivalului,acceptând programe atât de originale in pofida clasicismului lorevident.
Chiar dacă puţini ar recunoaşte, mulţi muzicieni (români, casă nu generalizez) il consideră pe Haydn "plicticos" şi il vădreprezentativ doar prin lucrările simfonice şi vocal-simfonice definal de carieră. Ascultând aceste trei concerte, in toate modurileposibile, atât la radio sau la televizor, cât şi in sală, undesenzaţia era fabuloasă, conştientizai cât de important esteinterpretul in contactul avut cu o muzică scrisă in urmă cu secole.A treia din cele peste 100 de simfonii ale lui Haydn nu o auzisemniciodată, de exemplu. Probabil a fost scrisă când Haydn era foartetânăr. Totuşi, când farmecul unei astfel de muzici pline delimpezime este pus in valoare cu inteligenţă şi har pentrucomunicare, ea reuşeşte să farmece publicul din prima până inultima clipă.
Trecerea prin faţa orchestrei in calitate de solişti a uneibune părţi din membrii orchestrei a fost ca o privire in secţiuneprin această minunată formaţie pe care oricum a-i asculta-o... esteperfectă. Iar liderul ei, fie că este dirijorul sau pianistulChristian Zacharias, reuşeşte să ne demonstreze că nici una dintrenotele scrise de compozitor nu este inutilă sau neimportantă. Totulvorbeşte, totul cântă, totul inseamnă ceva şi, mai ales,merită.
La ieşirea de la ultimul concert, Christian Zacharias spunea:"Este cel mai minunat public din lume". Iată că ştim să şi oferiminapoi entuziasm către cei care ne dăruiesc muzică la coteincandescente.
Festivalul "Enescu" merită in continuare atenţia noastră şi,in pofida a ceea ce s-a tot scris, merită toţi banii. O dovedescsălile pline şi concertele excepţionale. Dacă m-am oprit in acesterânduri asupra unui concert pe care l-am recomandat de la inceputcu căldură, fiind sigură că va fi excepţional, următoarea meaopţiune este Yo Yo Ma & The Silk Road Ensemble - 19 septembrie,Opera Naţională Bucureşti. Puteţi să incercaţi!

OLTEA SERBAN-PARAU(n. 12 martie 1969)este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef alpostului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7ani postul particular Radio Romantic.Semneaza incontinuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica siAdevarul literar.Activitatea ei publicistic"cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scris",majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radiosi numeroase emisiuni si aparitii TV.Este semnataratraducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentruLarousse - Dictionar de mari muzicieni si responsabil" cusectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membr"a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania.A fost distins" cu mai multe premii, printre care Premiulpentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului Nationalal Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistic" alUniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO