Ziarul de Duminică

LA FRONTIERA ISTORIEI / Analiza psihologica a infidelitatii

LA FRONTIERA ISTORIEI / Analiza psihologica a infidelitatii
03.11.2009, 15:26 448

Cum "totu-n dulcea noastra tara e chestie de fuste siinvarteala" (p. 230), eroul romanului, Andrei Vaia, a crezut intr-oimplinire sentimentala, departe de lumea oraselor, in inocenta sipuritatea fetelor de la tara. Experienta traita a fost cu totulalta cand Muja, o tarancuta indrazneata, intra in camera conasului,pregatita de neprevazut cu o ardoare dezarmanta. "Ridicandu-iprivirile din pamant, ea s-a uitat mirata la dansul, naiva,surazatoare, facandu-se ca nu pricepe. Privirea ei a alunecat prinochi, de-a lungul trupului, pana la inima, incalzindu-i-o; sirasuflarea ei fierbinte, cu miros de paine scoasa din cuptor, ilnebunea (…)." Paradoxal trezirea din acest miraj erotic preliminars-a implinit prin obisnuitul: "Uite, mi-ai rupt camasa"; lapromisiunea altei camasi, "mai frumoasa, de la Bucuresti", copila,deloc ofensata de intamplarea tocmai incheiata, "si-a incolacitbratele dupa gatul lui". Apoi "s-au sculat impacati, prieteni ca decand lumea".
N.D. Cocea nu este strain de astfel de jocuri. Potrivit luiConstantin Beldie, scriitorul Cocea "cumparase pe nimica, departede oras, in marginea padurii, un pavilion de vanatoare al grofilorunde adunase cateva copile scoase din minti, aduse cine stie deunde, depravate cu binisorul si tinute aici ca intr-un serai".Altfel, omul se arata "zbarnaind de inteligenta, ca toti mariierotici" (C.Beldie, "Memorii", p. 323). Este posibil ca tanarulVaia din roman sa fi fost, pe anumite pasaje intime, chiar autorulromanului.
Uneori Bucurestiul era un oras cu desavarsire feminin, cu deosebirela acea "ora divina" cand isi faceau aparitia "grabite foc sauoprite in loc, ca siderate, in fata vitrinelor cu nimicuri, cu buzeviolent date cu ros si cu priviri otravite de dorinti scurgandu-sepe sub gene incondeiate… abordabile si nazuroase, candide siperverse, rumene la fata de sulimanuri, de sanatate si de viciuri…de la carliontii parului de pe frunte, de la varful nasuluiimpertinent, de la sfarcul sanilor agresivi, pana la tocurile LouisXV si pana in varful pantofilor cambrati, de papusa, de soparla saude sarpe - trec abordabile si temute, virginale si impure,fataitele noastre, pe Calea Victoriei. N-o fi el, Bucurestiul,capitala! N-o fi avand nici teatre, nici muzee, nici stiinta, niciarte, nici traditii, nici capete de conducatori cu dragoste deorasul lor sau barem cu maini curate si cinstite in manuireabanului public. Are in schimb ceea ce nici un alt oras n-are pelume: cate un drac impielitat de fata de fiecare metru patrat decaldaram si, pe o dimineata cu soare, mai multe fasnete delicioasede cate-or avea vreodata praterurile Vienei, unterderlindurileBerlinului sau bulevardurile si pietele reputatului Paris" (pp.217).
Intors la oras, Andrei se va indragosti de o fata pe nume Mira. Siea de el caci ii spunea adesea: "Te iubesc, Andrei… te iubesc sisunt fericita… Mai fericita decat se poate spune in cuvinte… O sama fac frumoasa pentru tine… nici una n-o sa fie in Bucuresti caMira ta… Vreau sa fii mandru de mine… vreau cand ma vei avea sa masimti toata a ta, …cu trup, cu suflet, cu camasuta, cu broderiilede pe camasa…". Cand Andrei isi manifesta dorinta cu o ardoare greude reprimat, Mira se detasa ironic: "Domnul e grabit?… Domnul enerabdator?… Domnul nu poate sa astepte? Sa nu fii grabit, dragule.N-o sa pierzi nimic asteptand… ce-i al tau e pus deoparte".
Dar Mira l-a grabit pe prietenul iubitului, pe nume Bergher, uncocosat cu ochii bulbucati. Surprinzandu-i, Andrei "a ramasincremenit" cand a zarit spectacolul care se derula in fata sa: pepatul din fund Mira era rasturnata pe spate si peste ea, pestetrupul ei dezvelit, gol, diform, inspaimantator la vedere deuratenie si de groaza, ca un broscoi in patru labe, cocosatul" (p.315).
Bergher, dupa cosumarea momentului a justificat: "Ce nu fac femeilepentru o duzina de ciorapi… pentru trei coti de matase… pentru olimuzina"? Si asta pe cand Mira isi imbratisa iubitul inselatsoptindu-i: "Sunt o nemernica, sunt o ticaloasa, stiu, dar… teiubesc…". Ipocrizie? Nici vorba! N.D. Cocea este de parere ca"inima femeilor e o taina care mai poate fi descifrabila. Dartrupul lor e impenetrabil si inviolabil. Poti sa-l ai; nu poti sastii insa ce e intr-insul. Poti sa-l patrunzi, poti sa-l posezi".Si apoi, mai este ceva: "n-o sa stii insa niciodata daca in spasmulsuprem al impreunarii a fost bucurie sau prefacatorie, placere viesau simulare" (p. 294).
Dincolo de literatura, psihiatrul vienez Wilhelm Stekel, inlucrarea Psihologia eroticii feminine, afirma ca o pacienta a sa"separa coitul si iubirea, ea isi iubeste sotul foarte mult,totusi, probabil ca intr-o ocazie potrivita, si-a daruit dejaaltcuiva iubirea". De altfel, problema fidelitatii "este ceva maicomplicata decat se crede - conchide Stekel -, omul trebuie sa aibaposibilitatea alegerii. El trebuie sa poata iubi de mai multe orieventual, pana isi gaseste completarea sa".
Petronius istoriseste in Satyricon povestea unei femei care isiplange barbatul langa mormant. Un soldat aflat in trecere incearcasa-i stearga durerea, mangaind-o. Si ea i se da pe mormantulbarbatului. Povestirea a fost subiect de examen la sectia de limbiclasice a Facultatii de Litere din Bucuresti, catre finalul anilor'70. Profesorul Eugen Cizek l-a intrebat pe examinat: "Cand a fostsincera femeia? Cand il plangea pe sot sau cand i s-a datsoldatului?" Examinatul a raspuns: "In ambele cazuri!" Si a primitnota maxima.


ADRIAN MAJURU(n. 1968) estecercetator la Muzeul Municipiului Bucuresti si coordoneaza MuzeulDr. Nicolae Minovici. Este autorul mai mulor carti despreBucuresti, precum Bucurestiul mahalalelor sau periferia ca mod deexistenta si Bucuresti. Povestea unei geografii umane. In sferapreocuparilor sale se afla si zona de underground social urban. Insprijinul celor care studiaza acest domeniu din perspectivaantropologica, a editat lucrari cu referire la cersetorie,delincventa, vagabondaj, sinucidere, nebunie, prostitutie, incepandcu anul 2005. Intre alte titluri publicate, amintim aici selectivCopilaria la romani, Familia Minovici - univers spiritual si Destinvalah in ilustratii si 101 texticulete. In prezent, coordoneazaseriile "Antropologia urbana" si "Periferii nocturne" la EdituraParalela 45.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO