Ziarul de Duminică

Un avion care transporta apa

Un avion care transporta apa
07.03.2008, 21:39 16

Faptele mici, voalate, ale unei existente si acel punct misterios in care ele par a fi recuperate de transcendenta. Cu atentia incordata, autorul alege acele momente care in insignifianta lor sa-l reprezinte dincolo. Tensiunea surda a poemelor sale de acolo vine.

Celalalt peste* e o sintagma criptica si stravezie in acelasi timp. Ea indica dubla apartenenta a omului, singura fiinta care ingloband rational moartea, o si transcende in aceeasi clipa. Schimbarea axelor de coordonate se petrece pe nesimtite, prevestirea altor spatii e in zvacnirea fulguranta a unor imagini: "poate ninge cat o vrea/ eu mi-am pierdut pixul pentru ninsori/ si nimeni n-o sa se simta melancolic din pricina asta". Aspiratia spre altceva e continuta in reactii debusolate, de-un insolit deconcertant, care indica tocmai nemultumirea cu ordinea actuala (ontologic vorbind) a lucrurilor: "Dupa ce am dat la o parte frunzisurile/ cand ude de ploaie cand vestejite de arsita/ m-am enervat intr-o sambata la unu fix"). Naratiunea prozaica e innobilata de melancolia si duiosia nesiropoase ale meticulosului observator care descrie tale-quale "hieroglifele mainimicului": "S-a suparat Alex, ingerul pubelelor, abia se mai uita in treacat prin ele, vant/ pungi dansante, clantaniri de caini necajiti si/ lalelele-s moarte in pubela verde/ in aerul rece si pe deasupra totala nesiguranta a usilor in canaturi". Ultimele doua versuri citate dau seama de rafinamentul si profunzimea sugestiilor pe care se bazeaza intreaga po(i)etica a autorului, modul in care stie el sa zgaltaie realul obligandu-l sa semnifice ceva mai mult. Minimalist convins, sa stii sa faci "ceva mai mult" din "mainimic" pare a fi crezul de care nu se dezlipeste poetul. Poezia ca o umbra a zilnicei, monotonei trairi, dar ca o umbra sparta de capriciile rotatiei solare a tuturor lucrurilor; bineinteles, o umbra adaugata sinesteziei universale, ca in acest straniu poem, aparent cu tema fixa: "Greieri la inceputul mileniului trei/ si greieri supravietuind din mileniul doi -/ acelasi tarait si aceeasi nemoarte/ ca in mileniul unu// Sunt prins doar in imediatete/ ce-a fost e amintirea altcuiva/ care e-un lenes amintitor// Dar mama a murit/ pe mormant si flori si buruieni/ si oasele fratelui meu in pustiu// Sa inventam cuvinte si sa ne spalam pe mani/ pe dinti - in rest/ acelasi tarait si aceeasi nemoarte". Unul dintre procedeele favorite ale poetului e zigzagul gandului care nu paraseste tema meditatiei propuse, ci doar o abordeaza mereu din alte unghiuri. E aici un semn al autenticitatii lirice; o dovada dubla: de inspiratie si de inteligenta. Uneori colajele interior/ exterior (inauntru/ afara, semn sub care poetului - apeland si la un citat din Montale - ii place sa situeze Poezia) au rolul de a revela vibrant, precum intr-un film, multitudinea de fatete ale umanului: "cate cuvinte mai folosesc sunt intr-o cazarma imi razi doua ore din/ viata ei si rad ca prostul sub scaunul din tramvai doarme un caine negru/ coboara si el la Baneasa, se indreapta amarat spre avioane/ poate se urca si el in cursa de Oradea/ sa ne ducem impreuna spre vest spre salbaticie spre locurile/ nonverbale" (Cainele de sub scaun).
Intr-un fel, aceasta carte e in intregime un excurs catre "locurile nonverbale", intr-atat de stransa este dialectica cuvant/ imagine ori, daca vreti, text prozaic/ reverberatie lirica. La Moldovan, remarcabila este imaginea globala care explodeaza in imaginar. O splendida arta poetica e poemul Scurta proza de la pag. 94, cel ce inventeaza avionul care transporta apa si se aprovizioneaza intrand direct "sub masa enorma de apa rece/ a unui fluviu cu albia de ciment".
*) Ioan Moldovan: Celalalt peste, Paralela 45, 2005, 104 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO