Analiză

100 de producatori de medicamente cardiovasculare se bat pe o piata care va atinge 300 mil. euro anul acesta

01.11.2006, 12:46 33

Piata medicamentelor cardiovasculare ar putea ajunge la 300 mil. euro in acest an, adica cu peste 35% mai mult comparativ cu anul precedent, pe fondul alocarii unor fonduri mai mari de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
"Cresterea pietei este fireasca pentru o tara ca Romania pentru ca, pe de o parte tot mai multi pacienti au acces la mai multe medicamente, iar pe de alta parte din ce in ce mai multe persoane ajung la medic si sunt diagnosticate si apoi tratate", a afirmat Simona Mihai, marketing and sales manager Terapia Ranbaxy.
Ea spune ca un rol important in cresterea accesului pacientilor la medicamente il constituie prezenta tot mai mare a produselor generice pe aceasta piata.
"Sunt multe afectiuni care necesita administrarea mai multor medicamente o data, iar in conditiile in care costul acestora este mult prea mare pacientul nu isi ia toata medicatia, adica nu este complet tratat, iar recuperarea sa este mai dificila", a mai spus Simona Mihai.
Segmentul medicamentelor cardiovasculare a avut la nivelul anului trecut cea mai mare pondere in piata farmaceutica in ansamblu, inregistrand si cel mai rapid ritm de crestere. A fost pentru prima data din ultimii zece ani cand valoarea acestei piete a devansat-o pe cea a antiinfectioaselor sistemice. Valoarea vanzarilor pe acest segment a atins nivelul de 223 mil. euro, cu 5,7% mai mult comparativ cu 2004.
"Probabil ca aceasta tendinta se va pastra. In Romania, bolile cardiovasculare reprezinta principala cauza de mortalitate, fiind responsabile pentru 60% din decesele prin toate cauzele. Este firesc ca tratamentul acestor boli cu cea mai mare incidenta si cele mai grele consecinte sa atarne cel mai greu in termeni relativi printre cheltuielile cu medicamentele", a spus Marcian Gavrilescu, director general LaborMed Pharma Trading.
Dar care sunt cauzele care determina un avans atat de mare al acestei piete? "Cresterea pietei a fost determinata de o mai buna finantare a sistemului public de asigurari de sanatate din Romania, deoarece majoritatea medicamentelor cardiovasculare vandute in tara noasta sunt eliberate pe retete compensate si gratuite. Se poate observa o crestere a pietei inca de anul acesta, odata cu rezolvarea unora dintre problemele cronice ale sistemului", a afirmat Florentin Scarlat, Corporate Affairs Director Ozone Laboratories.
Pentru primele sase luni ale acestui an, a continuat el, piata medicamentelor cardiovasculare a inregistrat o valoare de 140 mil. euro. Conform datelor furnizate de Cegedim, citate de Ozone, aceasta inseamna o crestere valorica de 40,5%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
"Este de asteptat ca o astfel de crestere sa se mentina pana la sfarsitul anului si sa continue si anul viitor, pe masura ce fondurile alocate asigurarilor de sanatate vor creste", a continuat Scarlat. Vanzarile de medicamente destinate tratarii afectiunilor cordului detin aproximativ 17,7% din vanzarile totale de medicamente, fata de 17,5% urmatoarea componenta.
Si in primele doua trimestre ale anului, medicamentele cardiovasculare au inregistrat cele mai vanzari. Marcian Gavrilescu de la LaborMed Pharma spune ca evolutia pietei este determinata de aparitia unor produse noi si inregistrarea unor versiuni generice noi, dar si datorita reducerilor voluntare ale preturilor, intensificarii competitiei pe acest segment.
Pe de alta parte, Florentin Scarlat spune ca incidenta bolilor cardiovasculare este de 63% in Romania, foarte mare comparativ cu media Uniunii Europene, care este de 36%.
"Cele mai des intalnite afectiuni cardiovasculare in Romania sunt hipertensiunea arteriala necomplicata, boala cardiaca ischemica fara angina si boala cardiaca ischemica cu angina", a mai spus Scarlat.
Totodata, aproximativ 40% dintre romani sufera de hipertensiune, tendinta care este de asemenea ridicata si in celelalte tari europene.
"In majoritatea tarilor europene, aproximativ 40% dintre decesele inainte de 74 de ani se datoreaza bolilor cardiovasculare. Printre cauzele principale de deces, boala coronariana si accidentul vascular se situeaza pe primul, respectiv al doilea loc", a afirmat Marcian Gavrilescu.
Printre companiile care actioneaza pe acest segment de piata se numara Pfizer, Servier, Ozone, iar dintre producatorii locali Terapia si LaborMed. In portofoliul Pfizer se afla de alfel si Sortis (Lipitor), medicamentul cu cele mai mari vanzari din lume. In total, pe acest segment in Romania exista 340 de produse sub 652 de forme de prezentare. Pe de alta parte, numarul poducatorilor prezenti este de peste 100.
"Numarul lor va creste, mai ales ca dupa intrarea in Uniunea Europeana, mai multe companii vor vrea sa aiba reprezentanta in Romania, ca tara membra a UE", a spus Simona Mihai de la Terapia.
Terapia, spre exemplu, detinea in perioada iulie 2005-iunie 2006 aproximativ 26,8% in valoare din piata generica de cardiovasculare si 14% in valoare din intreaga piata de cardiovasculare. Compania este prezenta cu 50 de produse pe aceasta piata.
Ozone detine o cota de piata de aproximativ 2% pe acest segment.
"Daca este sa ne raportam la ponderea vanzarilor produselor pentru tratarea afectiunilor cardiovasculare in cadrul portofoliului Ozone, atunci cifra se situeaza in jurul valorii de 18%, ceea ce reprezinta o crestere cu 3% comparativ cu valoarea inregistrata in aceeasi perioada a anului trecut", a adaugat reprezentantul Ozone.
In prezent compania britanica este prezenta cu 11 produse pe aceasta piata, atat medicamente etice (care se elibereaza cu prescriptie), cat si generice (care se elibereaza fara prescriptie), prezente sub 16 forme. Dintre acestea, cinci produse sunt compensate.
Alte grupe terapeutice importante in cadrul pietei farmaceutice locale sunt cele care trateaza tubul digestiv, sistemul nervos central, antineoplazicele (tratamentul cancerului) si imunomodulatoarele, sistem respirator, sistem musculo-scheletic. Vanzarile de medicamente s-au ridicat la 725 mil. euro (la preturi de achizitie), ceea ce reprezinta un avans de 25% comparativ cu nivelul inregistrat in perioada similara a anului trecut. Consumul de medicamente s-a dublat in perioada 2002-2005, sustinut pe de o parte de cresterea fondurilor alocate de Ministerul Sanatatii si de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, dar si de numarul tot mai mare de bolnavi. Cresterea a fost puternica pe segmentul de retail (farmacii), in conditiile in care prin spitale piata s-a situat aproximativ la acelasi nivel. Cresterea puternica a segmentului de retail a fost sustinuta si de dezvoltarea lanturilor locale de farmacii, tendinta care se va mentine si pentru restul anului.
Pana in 2010 vanzarile de medicamente s-ar putea dubla, pe fondul intensificarii concurentei dintre principalii jucatori. In aceste conditii vor exista putine schimbari in topul principalilor jucatori de profil.

Cel mai mare segment al pietei farmaceutice
218,71 mil. euro, valoarea pietei anul trecut;
37,7%, cresterea de anul trecut;
Exista 340 de produse sub 652 forme de prezentare;
Peste 40% dintre romanii adulti sufera de hipertensiune;
In Europa, 40% dintre decese se datoreaza bolilor cardiovasculare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO