Analiză

Apetitul romanilor pentru sport dubleaza piata de profil pana in 2010

Apetitul romanilor pentru sport dubleaza piata de profil pana in 2010
03.07.2006, 14:46 74

Piata articolelor sportive, a suplimentelor nutritionale si numarul cluburilor de sport se vor dubla pana in 2010, in conditiile in care romanii vor fi dispusi sa cheltuiasca sume tot mai mari pentru a duce o viata sanatoasa.
"Valoarea pietei de echipament sportiv in prezent o apreciem ca fiind de aproximativ 30-35 de milioane de euro, iar in principiu, estimam ca se va pastra curba ascendenta de crestere cu peste 25% anual", a afirmat Mirela Rosca, director executiv SSD Sport System Development, importatorul marcii Lotto in Romania.
Aceasta a precizat ca tendinta de crestere este constanta de cativa ani de zile, depasind estimarile initiale ale jucatorilor.
"SSD Sport System Development detine in portofoliul sau de marci, pe langa echipament sportiv Lotto si incaltaminte Stonefly si alte marci de produse conexe activitatilor sportive, si anumite marci precum Vesmaco-suprafete sintetice pentru sali de sport acoperite si in aer liber, Myrtha Pools, bazine olimpice, piscine si Italgreen, iarba artificiala. Estimarile noastre pe aceste segmente conexe sunt de cresteri anuale de peste 30%", spune Mirela Rosca.
Pe de alta parte, Dan Tudose, sales manager Kraus, importatorul Reebok in Romania, vede o crestere constanta de 10-15% pe an pentru piata de echipament sportiv, in conditiile in care consumatorul roman va continua sa faca sport, dar si sa fie mai atent la cum arata atunci cand face sport. "Se cauta lucruri de calitate, s-a renuntat la lucruri de o calitate indoielnica", a precizat acesta.
Insa orice efort suplimentar atrage si o creste a vanzarilor de suplimente nutritionale, a caror piata ar putea avansa cu 20-25% pe an.
"Analizand evolutia ascendenta cunoscuta in ultimii ani de piata suplimentelor nutritionale din Romania, estimam ca in anul 2010 aceasta se va situa undeva in jurul valorii de 80-90 de milioane de euro. Practic se va dubla fata de nivelul actual, care este de 41 de milioane de euro", a spus Horia Vilcu, director general Walmark Romania, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe aceasta piata. El este de parere ca principalii factori care determina avansul pietei in urmatorii 5 ani sunt cresterea competitiei, care este din ce in ce mai atractiva pentru business, si cresterea gradului de informare a consumatorilor. La acesti factori, a continuat reprezentantul Walmark, se adauga si trendul mondial, care este la randul sau ascendent, precum si bugetele crescute acordate de companiile de profil promovarii produselor.
Walmark, spre exemplu, a anuntat inca de la inceputul acestui an investitii in promovare de peste 1,5 milioane de euro.
"In prezent, cel mai dinamic segment (al pietei suplimentelor nutritionale-n.red.) este dat de suplimentii care contin calciu, ajuta memoria si cei care se adreseaza unor afectiuni specifice. In anul 2010, multivitaminele vor cunoaste o crestere mult mai dinamica, alaturi de suplimentii care trateaza afectiuni specifice ale diverselor programe", este de parere Horia Vilcu.
Piata este disputata in prezent de peste 100 de jucatori, numar care se asteapta aproape sa se dubleze pana in 2010.
Statisticile arata ca romanii petrec tot mai mult timp la birou, cu toate acestea in 2010 nu vor neglija nici sportul. "Romanii vor face mai mult sport. Exista terenuri si sali de sport care functioneaza non-stop si la capacitate maxima. Se practica sport si la 2-3 dimineata", a spus Dan Tudose.
Angajatii companiilor, spune Vali Enache, executive manager Daimon Sport Club, vin la sala numai in cursul saptamanii, seara, dupa ora 18:00, multi dintre ei gasind de foarte multe ori locuri libere in club abia dupa ora 23:00. Pentru multi dintre acestia compania este cea care le plateste costul unui abonament.
"In ultima perioada angajatii obtin mult mai usor de la companii aprobarea bugetelor pentru astfel de activitati. Daca in urma cu trei ani abonamentele se faceau la inceputul sezonului, astazi companiile incep sa-si rezerve un loc inca din februarie, ceea ce face foarte dificil, daca nu imposibil pentru persoanele fizice sa intre pe terenuri in acest interval orar", a afirmat Vali Enache.
Complexul dispune de cinci terenuri de tenis si doua de fotbal, se intinde pe o suprafata de 17.000 de metri patrati si are 45 de angajati.
Clientii cluburilor sportive sunt in principal oamenii cu un venit peste medie, spune Vali Enache, executive manager Daimon Sport Club. Clubul a fost deschis in urma cu patru ani si de atunci numarul clientilor a crescut constant. Primii clienti ai companiei au fost multinationalele si bancile.
Majoritatea opteaza pentru o forma de abonament de minimum doua ore pe saptamana, pentru care beneficiaza de un pret redus si pe care il platesc in avans
Printre cei mai importanti clienti ai Daimon Sport Club se numara Coca-Cola, Ernst& Young sau Vodafone.
In urmatorii doi ani, numarul cluburilor de sport va creste considerabil, in conditiile in care romanii devin tot mai mult constienti de beneficiile sportului, dar si datorita faptul ca cele mai multe dintre companii au inceput sa sprijine acest program pentru angajatii lor.
Numarul cluburilor de sport din Bucuresti este greu de cuantificat, deoarece, spune Vali Enache, cele mai multe dintre ele nu respecta normele de calitate din domeniu, iar cluburile consacrate "se numara pe degetele de la o mana".
Moda mersului la un club de sport nu este de altfel ceva nou printre romanii cu bani. "Aveam clienti care de acum doi ani veneau dupa-amiaza din Ploiesti pentru a juca tenis aici, si plecau abia noaptea inapoi", isi aminteste Vali Enache.
Numarul salilor de gimnastica din Bucuresti este foarte mare, spune Michelle Dietrich, general manager World Class Fitness Romania, insa de multe ori acestea nu respecta standardele din domeniu.
"Este suficient numai sa iesi pe strada si vei fi impresionat de numarul de sali de gimnastica existente".
Cu toate acestea, potentialul nostru este foarte mare. "La capitolul sport, Romania este o tara cu traditie bogata. Romanilor le place sportul si sunt incantati de orice activitate recreationala", spune aceasta. Si a adaugat ca romanii incep sa se gandeasca din ce in ce mai mult la sanatate, insa ca o asimileaza mai degraba frumusetii.
"Prima intrebare pe care romanii ar trebui sa si-o puna ar trebui sa fie cum sa facem sa ne simtim mai bine, si nu cum sa facem sa aratam mai bine". Insa si acesta, spune ea, este un inceput.
Unul dintre factorii care au jucat un rol foarte important in educarea romanilor cu privire la importanta sportului a fost si media. "Piata media s-a dezvoltat foarte mult pe acest segment. Este suficient sa mergem la un chiosc de ziare si sa privim numarul de publicatii destinate sanatatii, spune Dietrich.
Romanii iubesc foarte mult orele de aerobic, spune ea. De ce? Pentru ca s-a trecut la imbinarea elementelor clasice cu ritmuri de dans, in speta cele latino. "Trebuie sa gasesti acele programe care se se potriveasca culturii in care incerci sa te integrezi", explica ea.
Una din problemele cu care se confrunta industria in ansamblu este cea a lipsei instructorilor cu experienta. De aceea compania organizeaza traininguri cu angajatii. Acestea sunt tinute de profesionisti din cadrul grupului si care se rotesc periodic in diverse state.
"Companiile incep sa sesizeze nevoia ca angajatii lor sa mearga la un club de sport si sa constate ca este mai benefic pentru companie sa-si trimita angajatii la un club de sport", spune Michelle Dietrich.
La nivel mondial, World Class Fitness Romania a fost infiintata acum 22 de ani, iar in Romania este prezenta din 2000, cand a inceput sa opereze un centru sportiv, in cadrul hotelului JW Marriott. La ora actuala World Class Health este prezenta in trei locatii in Bucuresti, urmand ca pana la sfarsitul acestui an sa mai deschida inca doua locatii tot in Bucuresti.
"Vedem dezvoltarea acestui segment atat in Bucuresti, cat si in toata tara. Numarul salilor de sport va creste de 4-5 ori in urmatorii trei ani", spune Michelle Dietrich.
Consumatorul roman evolueaza din punctul de vedere al preferintelor, cele mai dinamice fiind femeile, considera si Mirela Rosca de la SSD Sport System Development.
"In general, pe segmentul femei potentialul de crestere este mai mare, pentru ca incepe sa fie asimilata tot mai mult ideea de confort al imbracamintei si incaltamintei inclusiv pentru petrecerea timpului liber. Mai mult decat atat, s-a observat ca la nivel general, consumatorul evolueaza din punct de vedere educativ, isi diversifica constant nevoile si asteptarile fata de un produs", a adaugat Mirela Rosca.
Daca in urma cu cativa ani contrafacerea era una din cele mai importante probleme cu care se confruntau companiile de aceasta factura, politicile care se asteapta sa fie implementate vor contribui la diminuarea acestei practici.
"Ne asteptam la o accentuare a valorilor de brand si a cailor legale eficiente pentru combaterea fenomenului", este de parere Mirela Rosca.
Dan Tudose considera ca intr-o foarte mare masura contrafacerea s-a diminuat, efectele pozitive ale luptei impotriva contrafacerii fiind evidente.
"Principalele probleme ale dezvoltarii (acestui tip de afacere-n.red.) sunt costurile mari ale inchirierilor de spatii comerciale", adauga reprezentantul Reebok.
In urma cu cativa ani, romanii nu erau constienti de beneficiile sportului, insa treptat mentalitatea s-a schimbat, sprijinita intr-o mare masura si de mass-media.
"Incetul cu incetul am inceput sa percepem si noi sportul ca pe o necesitate si nu ca pe o obligatie. Este demonstrat faptul ca activitatea fizica creeaza buna dispozitie, ceea ce cu totii ne dorim sa avem si sa stim ca putem obtine prin practicarea oricarui tip de exercitiu fizic care ne face placere. Un impact important in intelegerea beneficiilor sportului il detine insa si mass-media, care a inceput sa promoveze programe pe aceasta tema", este de parere Mirela Rosca.
In prezent, produsele companiilor de articole sportive sunt comercializate atat prin intermediul magazinelor specializate, cat si prin retelele de supermarketuri.
"Este evident ca fiecare retea de distributie isi are rolul sau, dar mai ales ca retelele internationale de tipul celor mentionate isi vor pastra importanta in cadrul retelelor de distributie implementate de companie", a continuat Rosca.
Parerea este sustinuta si de Andreea Mihai, director de marketing Carrefour Romania. "Furnizorii se vor orienta inspre amandoua canalele de distributie. Vanzarile in hipermarket sunt importante, insa experienta tarilor din UE dovedeste ca si retelele specializate au un mare succes", a precizat reprezentantul Carrefour.
In momentul de fata articolele sportive detin o pondere de aproximativ 1-2% in cifra de afaceri a Carrefour Romania.
"Vanzarile depind foarte mult de sezon, astfel incat iarna cele mai bine vandute sunt patinele pentru gheata, saniutele, sportul interior, iar vara mingile, bicicletele, rachetele de badmington", a continuat Andreea Mihai. Si spatiul alocat acestui tip de articole este adaptat pe parcursul intregului an.
"Sportul este un sector in dezvoltare, in consecinta ii este acordata o mare atentie in ceea ce priveste spatiul alocat", explica reprezentantul Carrefour Romania.
"Preferintele romanilor sunt inclinate inca suficient de mult spre zona fashion. Marea majoritate a lor achizitioneaza si privesc articolele sportive cu destinatia de petrecere a timpului liber. Exista insa si o categorie ale carei preferinte tin de destinatia finala, in speta sportul pentru care sunt achizitionate, iar in acest caz importante devin caracteristicile de inovatie ale produsului. Pe segmentul femei, potentialul de crestere este mai mare, pentru ca incepe sa fie asimilata tot mai mult ideea de confort al imbracamintei si incaltamintei inclusiv si pentru petrecerea timpului liber", a adaugat Mirela Rosca.
Produsele SSD Sport System Development, spre exemplu, sunt prezente in peste 50 de puncte de vanzare, prin magazine independente, hypermarketuri si magazine de tip cash&carry.
"Obiectivul nostru principal a fost si ramane reducerea taxelor vamale, obiectiv care va imbunatati si politicile finale de pret, dar va contribui si la combaterea fenomenelor negative precum contrafacerea. In acest sens, am incercat sa demaram actiuni comune si diverse tentative de lobby prin care sa convingem pe toti ceilalti "actori" de pe piata articolelor sportive sa ni se alature in incercarile noastre, ce au ca obiectiv final reducerea acestor taxe", spune Mirela Rosca.
Strategia de dezvoltare a grupului SSD Sport System Development continua sa vizeze o crestere atat pe orizontala, cat si pe verticala. "Incepand cu anul acesta, gama de produse distribuite de companie a fost extinsa si in domeniul cosmeticelor si al produselor de parfumerie, prin importarea noii game de produse "Lotto Parfum". Este o noua directie strategica pentru noi", a adaugat Mirela Rosca.
In ceea ce priveste centrele de frumusete, reprezentantii companiilor de profil spun ca este "o invazie" de astfel de unitati, insa ca pentru multe dintre ele calitatea lasa de dorit.
"Acum trei ani, preferintele romanilor erau legate mai degraba de partea de frumusete, in special de cea de make-up. Incet, incet, oamenii au inceput sa fie preocupati si de partea de sanatate", a spus Oana Perian, fondatorul companiei Cella Center.
Cella Center este activa prin cele doua centre ale sale, Cella Femina si Cella Med, atat pe partea de cosmetica, dar si pe cea de medicina estetica. In ceea ce priveste cea de-a doua componenta a centrului, Oana Perian spune ca practic si-a "creat piata" si nu a venit in intampinarea cerinetelor deja existente. In aceasta industrie, ea este de parere ca nu va fi vorba de un boom in urmatorii ani, dar tot se va putea vorbi de o crestere a centrelor de referinta.
Oana Perian spune ca in ultimii doi-trei ani s-a observat si pe aceasta piata o tendinta din partea companiilor de a face cadouri angajatilor si colaboratorilor astfel de produse.


Din hipermarket pe terenul de joc

1-2% din cifra de afaceri a hipermarketurilor este adusa de articolele sportive;
In cadrul hipermarketurilor vanzarile depind foarte mult de sezon, astfel incat iarna cele mai bine vandute
sunt patinele, saniutele, articolele destinate sportului de interior, iar vara mingile, bicicletele si rachetele
de badminton;
Spatiul alocat este adaptat pe parcursul intregului an;
Atat vanzarile prin intermediul magazinelor specializate cat si a celor generaliste (ex. Carrefour) vor creste sustinut;
Pe segmentul multibrand, cel mai mare jucator este Intersport, una din cele mai importante retele de magazine sportive din lume.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO