Analiză

Asigurarile auto fierb sub presiunea cresterii daunalitatii si a numarului de clienti nemultumiti

22.09.2005, 19:01 27

Piata asigurarilor auto se infierbanta de la an la an: volumul afacerilor creste, dar aceeasi tendinta o au si accidentele rutiere si timpul de solutionare a dosarelor de dauna de catre asiguratori. Volumul despagubirilor platite de asiguratori creste si el, iar service-urile auto majoreaza tarifele tot mai des. In mijlocul tuturor acestor lucruri se afla clientii asiguratorilor, mereu nemultumiti de faptul ca nu sunt despagubiti in timp util. Care sunt solutiile pentru rezolvarea acestor probleme? Ce vor face companiile de asigurari pentru a ramane cu "obrazul curat" in fata asiguratilor?

Despagubirile platite de asiguratori pentru politele de raspundere civila auto si casco s-au ridicat, in primul semestru al acestui an, la suma de 164 de milioane de euro (peste 600 de milioane de lei), adica 80% din daunele platite pentru asigurari generale.

In primele sase luni ale anului au fost platite deja peste 60% din daunele aferente intregului an 2004, deci s-ar putea inregistra o crestere de peste 20% a daunelor pentru asigurarile auto in acest an.

Volumul primelor brute subscrise din asigurari generale a atins, in primul semestru al anului, nivelul de 503 milioane de euro (peste 1,8 miliarde de lei).

Dintre acestea, 346,5 milioane de euro (peste 1,2 miliarde de lei) provin din subscrierile pe asigurari auto si reprezinta peste 76% din totalul subscrierilor pentru casco si RCA pe intreg anul trecut. Subscrierile pentru politele casco au insumat, la sfarsitul lunii iunie, 168 de milioane de euro (615 milioane de lei), cele pentru RCA - 151 de milioane de euro (554 de milioane de lei), iar cele pentru Carte Verde - 27 de milioane de euro (aproape 100 de milioane de lei).

Cresterea pietei asigurarilor auto este sustinuta, in primul rand, de cresterea parcului auto. Daca la inceputul anilor ?"90 pe drumurile tarii circulau 2,2 milioane de autovehicule, dintre care 1,3 milioane de autoturisme, in 2005 numarul acestora s-a dublat, conform datelor furnizate de Politia Rutiera. In prezent, parcul auto este compus din peste 4 milioane de autovehicule, dintre care 3,2 milioane sunt autoturisme.

In acelasi timp, conducatorii auto constientizeaza greu importanta unei polite de asigurare, din cauza cresterii numarului de accidente rutiere. Numai in Bucuresti, la sfarsitul lunii august, au fost inregistrate 550 de accidente grave, cu 74 mai multe decat in 2004.

Liviu Stoicescu, presedintele Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (B.A.A.R.), spune ca circa 30% din masinile aflate in circulatie nu sunt asigurate prin polite RCA.

Anul trecut au fost incheiate 2,8 milioane de polite, iar dauna medie pe dosar, platita de asiguratori, a fost de 500 de euro. Pentru a face o comparatie, dauna medie pe dosar in Marea Britanie este de 3.750 de euro, in Germania - 3.200 de euro si in Cehia - 1.050 de euro.

In acelasi timp, in Romania prima medie pentru polita de asigurare de raspundere civila obligatorie este de 45 de euro, mult inferioara celei practicate de asiguratorii din alte tari europene, cum ar fi Italia (428 de euro), Austria (320 de euro), Marea Britanie (310 euro) si Olanda (300 de euro). Totusi, in aceste tari limitele de raspundere a asiguratorului sunt mult mai mari decat in tara noastra, de ordinul a milioane de euro.

Cresterea rapida a daunalitatii in sectorul asigurarilor auto reprezinta un motiv de ingrijorare pentru asiguratori, deoarece duce la reducerea profitului acestora. Pentru companiile de asigurari, politele casco si RCA sunt afaceri la limita profitabilitatii, de aceea ei cauta solutii pentru reducerea daunalitatii in asigurarile auto. In primul rand, este vorba despre crearea unei baze de date comune privind asigurarile de raspundere civila obligatorie.

Conform reprezentantilor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), aceasta baza de date va deveni operationala pana la sfarsitul anului, iar pentru achizitionarea softului asiguratorii ar putea plati peste un milion de euro.

De obicei, solutionarea dosarelor de dauna in asigurarile auto este ingreunata de procesul de constatare. Bogdan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSICAR), propune "rezolvarea amiabila a actului de constatare a daunelor, care in alte tari functioneaza foarte bine".

Conform lui Dorin Albu, seful Serviciului Daune din cadrul Asitrans, plata despagubirilor

s-ar realiza mult mai repede daca asiguratorii ar externaliza activitatea de constatare a daunelor, in sarcina lor ramanand doar decizia de plata a despagubirilor.

Multi asiguratori spun ca majorarea daunalitatii in sectorul auto este cauzata de fraude, atat ale asiguratilor, cat si ale angajatilor societatilor de asigurare. Totusi, Ionel Dima, director general al Avus Romania, spune ca societatile de asigurari supradimensioneaza problema fraudelor.

"Intr-adevar, exista oameni in companiile de asigurari care ajuta asiguratii sa fraudeze compania", dar nu frauda reprezinta cauza principala a cresterii daunalitatii, a mai spus el.

Dupa aderarea la Uniunea Europeana, politele RCA si Carte Verde vor fi unificate. Liviu Stoicescu spune ca acest lucru reprezinta un "semnal de alarma" pentru asiguratori, iar "CSA (Comisia de Supraveghere a Asigurarilor) va trebui sa ne ajute sa calculam prima pentru aceasta polita extinsa".

De asemenea, companiile de asigurari "va trebui sa adopte o politica prudentiala" si sa reasigure riscurile, "pentru a nu da faliment". angela.placinta@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO